Digital puls?

Urris

Trådstartare
Vart känner man den digitala pulsen?
Om hästen har ökad digital puls, har den ont i hoven då?:confused:

Sv: Digital puls?

Digitalpulsen känner du om du lägger tummen respektiwe pekfingret på war sida om kotan, sett bakifrån. På en häst med normal digitalpuls kan det wara swårt att känna, man får klämma åt lite och fånga kärlet mot benet.

Ett område som är utsatt för inflammation får alltid en ökad genomblödning. Känner man en tydligt förstärkt digitalpuls på en häst så innebär det att den har en inflammation någonstans under kotan... Ganska ospecifikt, alltså. De wanligaste anledningarna är dock howböld och fång.

En häst som går barfota har ofta en tydligare digitalpuls än en som är skodd. Detta beror på att en oskodd how har bättre fungerande cirkulation och är helt normalt. När digitalpulsen werkligen är förstärkt så dunkar den under fingrarna. Kärlen brukar då ses tydligare än annars och ibland ser man att det pulsar.

fast inte så bra att sätta tummen på andra sidan för det är genom tummen man känner sin egen puls. Därför sätter man alsrig tummen på en människas hals när man ska känna efter personens puls.
*sjukvårds utb*

Fast det är ingen risk att du missar din egen puls för en förstärkt digitalpuls på häst. Som TE skriver, i normalfallet får man leta, trycka åt lite osv. En förstärkt puls behöver man inte leta efter eller trycka, och är den ordentligt förstärkt dunkar den bara du lägger fingret (eller för den delen annan vald kroppsdel) där.

På samma sätt skulle du inte ha problem upptäcka förstärkt puls med tummen på en människa, men på människa så endera letar man puls (livstecken), som kan vara väldigt svag, och då är det lätt att ta fel och ta sin egen puls för en svag puls på personen. Eller så vill du mäta pulsen (antal slag) och då riskerar man samma sak.

Men det är ingen som helst risk att använda tummen (och pekfringret) för att kolla förstärkt digitalpuls på häst =)

Tack så mycket för svaren!:)Men HAR hästen ont i hoven om den har ökad digital puls?????:laugh:

Det svarade ju Tant Ester på:

Känner man en tydligt förstärkt digitalpuls på en häst så innebär det att den har en inflammation någonstans under kotan... Ganska ospecifikt, alltså. De wanligaste anledningarna är dock howböld och fång.

Jag har en liten fundering om puls, det kanske passar in i den här tråden. Jag har en häst som haft fång förra sommaren och i vintras, vi håller koll på honom dagligen genom att känna efter puls i benen. Han har ibland puls precis nedanför baksidan av knäet men ingenting vid kotan. Kan man ta det som ett tecken på smärta eller inflamation eller har det med något annat att göra?

Liknande trådar

Fritid Jag känner mig synnerligen osmart just nu. Trots uppesittarkvällens kaos tänkte jag köpa mig en digital nyårslott. Jag har 150 kr i...
Svar
7
· Visningar
403
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
440
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023