Dietfoder pellets till fångbenägen/fet?

R

racerkorv

Någon som har tips om ett pelletrerat foder som är lämpligt för en häst som blir tjock vid åsynen av gräs och har fångbenägenhet samt givetvis övervikt?

Sv: Dietfoder pellets till fångbenägen/fet?

Måste den ha kraftfoder då? Kanske bättre att leta efter ett hö med bra värden?

Frågan gällde om det FINNS några sådan färdigblandade foder....
Jag är inte ute efter ett kraftfoder till min häst.
Å andra sidan kan jag tänka mej ett scenario där man måste minska så pass kraftigt på grovfodergivan att man bör komplettera med något som inte innehåller vare sig sockerarter eller stärkelse men väl både protein och andra essentiella aminosyror samt vitaminer och mineraler.t ex cushinghästar .
Frågan var alltså om någon vet ett pelletrerat foder som innehåller extremt lite sockerarter och stärkelse men väl t ex nyttigt fett samt protein....

Måste det vara bara pellets? Annars rekommenderar jag Spillers Happy Hoof, som är mest strå och hack (med enstaka pellets i). Min häst älskar det och hon har blivit väldigt fin i kroppen av det.

Det finns relativt få återförsäljare av Spillers tyvärr. Titta på Svenska Foders hemsida och leta återförsäljare där.

Krafft Protein.

Det är så koncentrerat att man bara behöver ge väldigt lite av det för att komma upp i tillräckligt stor proteinmängd.

Vid de små mängderna bli inte mängden snabba kolhydrater störande, om det ens finns några i. Det var ett tag sedan jag köpte det och kollade innehållsförteckningen... :o

Spillers fibre cubes och spillers happy hoof ,kolla svenska foders hemsida..För hästar och ponnies känsliga för fång...

Kvarnbys luzernpellets innehåller proteiner utan tillsats av melass eller liknande. Har använt det ett par år med god erfarenhet.
Mvh Kali

Safe and sound från dodson och horrel. Det är gjort för fånghästar

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 381
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 175
Senast: skuggi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 957
Hästhantering Funderade ett tag på i vilket forum denna frågan skulle hamna i, kom den fel så får ni gärna flytta den. *Ursäkta lång text* Det...
Svar
6
· Visningar
2 171
Senast: Munken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka