Diet/banta när man helammar? Och tränings tips!

Sv: Diet/banta när man helammar? Och tränings tips!

Jag har använt Viktväktarna för att tappa gravidfettet efter båda graviditeterna, de har program för ammande. Inga som helst problem, jag fick snarast äta väldigt mycket för att få i mig mitt dagsbehov. Ett tag hällde jag olja på maten för att komma upp i pointsvärde, jag kände mig som en gammal häst som behövde stödfodras :)

Har "bara" 15 kg att gå ner till min trivselvikt:/ Lång väg och jag vill börja nu!

Sonen är snart 4 veckor men pga svår foglossning under grav så klarar kroppen bara av ca 2 km promenad om dagen. Får fruktansvärt ont på kvällen annars.

Så tänkte köra någon diet, men vet inte om man bör det när man helammar??
Funderar absolut inte på pulver eller att "sluta äta". Utan funderar på GI, LCHF eller något annat. Testade LCHF för ca 1½ år sedan, men märkte faktiskt inget reultat:( Så är mer inne på GI.

Så ang GI, funkar det när man helammar?

Och har ni tips på träning som är skonsamt för fogarna? Tränar gärna på gym!
Men varför så bråttom?? :confused:
Man behöver inte se ut som före graviditeterna inom ett par veckor efter förlossningen, LÅT DET TA SIN TID!! Du har dragit på dig de där extra kilona under 9 månaders graviditet, låt det ta lika lång tid för dem att försvinna!

Jag har haft stora foglossningsproblem under mina graviditeter och det som sjukgymnasterna rekommenderat är dels att undvika osymmetriska övningar, så cykling och liknande (även crosstrainer borde räknas dit) är väl måttligt lämpligt. Bålstabilitetsövningar är bra även för fogbesvär.
Mina egna fogbesvär börjar försvinna nu, drygt 2 år efter yngsta sonens födelse...
Ge det tid!!

Grattis till barnet :-)

Jag vill upplysa ytterligare en gång att dieter och bantning släpper ut gifter i kroppen som inte är bra för bebisen.

Jag känner igen mig i ditt resonemang, med mitt andra barn fick jag problem med för tidiga sammandragningar och i 15 v fick jag inte röra mig mer än 100 m. För att jämföra hur jag är som person så cyklade jag 50 min pass på motionscyckel i högt tempo (precis som innan jag blev gravid) fram till 2 dagar före förlossningen med mitt första barn.

Jag blev dock snittad med båda och var tvungen att vänta i 6 v innan jag började springa lite smått, ca 1 km och ökade försiktigt.

Mitt bästa råd till dig är att håll dig borta från kakor och godis, unna dig ibland, men normalt. Ät bra mat och mkt grönsaker och promenera. Med mitt första barn kunde jag vara ute och gå ca 2-4 timmar per dag och jag gick ner massor på det.

Hoppas du får något tips som funkar för dig, men jag tycker att du ska prata med barnmorskan eller bvc ang diet/bantning innan du börjar med något sådant. Låt det ta tid, du har just fått barn och det är få som går ner i vikt jättefort efter att de fått barn.

Lycka till!

Men varför så bråttom?? :confused:
Man behöver inte se ut som före graviditeterna inom ett par veckor efter förlossningen, LÅT DET TA SIN TID!! Du har dragit på dig de där extra kilona under 9 månaders graviditet, låt det ta lika lång tid för dem att försvinna!

Jag har haft stora foglossningsproblem under mina graviditeter och det som sjukgymnasterna rekommenderat är dels att undvika osymmetriska övningar, så cykling och liknande (även crosstrainer borde räknas dit) är väl måttligt lämpligt. Bålstabilitetsövningar är bra även för fogbesvär.
Mina egna fogbesvär börjar försvinna nu, drygt 2 år efter yngsta sonens födelse...
Ge det tid!!

Bråttom. Jo därför att jag har extremt svårt att bli av med extra kilorna. Efter 2 år hade jag fortfarande kvar 10 kg att gå ner. (med första barnet). Och de hade jag i bagaget nu. Vill def inte lägga på mig något mer. Mår inte direkt bra så som jag ser ut nu. Tycker helt enkelt att jag är tjock och trivs absolut inte med min kropp.

Och så är jag en person som älskar all fysiskt aktivitet, så det är även ett intresse att komma igång med träningen.

Men jag får nog hålla med Ameo.

Låt kroppen läka och ta det lugnt iom dina besvär i graviditeten. Men visst äta nyttigt är ju ingen fara på taket.

Fast det är inte säkert att du går ner i vikt fortare bara för att du stressar med det nu. Vissa går inte ner ett hekto medan de ammar - vilket ju egentligen är sunt, precis som skrivits tidigare. Miljögifter och sånt lagras i kroppsfettet och när man minskar i vikt frisätts miljögifterna och går ut i bröstmjölken.
Vänta med vikthysterin tills du har slutat amma och SEN kan du ta hårdhandskarna om du fortfarande mår dåligt av att väga lite mer än tidigare.

Jag tycker också att viktklubb är ett väldigt smidigt verktyg, men läs deras medlemsvillkor:

Så måste dom ju skriva;)

Man gör ju givetvis hur man vill men hur det kan vara skadligt att äta nyttigt bara för att man är gravid eller ammar förstår jag inte. Sen behöver man ju inte satsa på att gå ner ett kg i veckan (deras högsta viktnedgång) utan man kan ju ta det lite lugnare just för att man bränner mer genom att man även ammar.

Vänta med vikthysterin tills du har slutat amma och SEN kan du ta hårdhandskarna om du fortfarande mår dåligt av att väga lite mer än tidigare.

Och precis dar sitter jag fast, med en 18 manaders unge och ganska exakt 4 ars konstant graviditet/amning/graviditet/amning. Jag hade sa garna gatt ner i vikt men sa lange jag ammar ar jag dels jattehungrig och dels ar min amnesomsattning helt annorlunda. A andra sidan vill jag inte vara sjalvisk och sluta amma for att jag vill bli smal.

Lite knapplan alltsa...

Och precis dar sitter jag fast, med en 18 manaders unge och ganska exakt 4 ars konstant graviditet/amning/graviditet/amning. Jag hade sa garna gatt ner i vikt men sa lange jag ammar ar jag dels jattehungrig och dels ar min amnesomsattning helt annorlunda. A andra sidan vill jag inte vara sjalvisk och sluta amma for att jag vill bli smal.

Lite knapplan alltsa...

Vad skönt det är att läsa om andra som också har det så, även om jag tycker det är trist att fler ska ha det besvärligt med sin vikt. Det är ju jobbigt att vara tung, när man ska vara alert och ta hand om barnet så ska man bära på en massa dödvikt dessutom.

Jag tycker det verkar vara en allmän sanning att man "ska" gå ner vid amning och så blir det som skuldbeläggning för att man har dålig karaktär eller liknande. Kanske man tänker så mest själv, men jag får höra det av andra rätt ofta.

Ja for mej funkar det inte alls att ga ner i vikt av amningen. Fast jag brukar tanka pa det positivt, om jag hade levt pa stenaldern hade jag klarat livet galant, ammat mina sma i tio ar ungefar och anda haft en rund rumpa. Eller nat...

Jag springer sa ofta jag kan nu, tre ganger i veckan minst. Men vad hjalper det nar jag ater som en hast? Jag ar 173 lang och vager 80 kg, innan forsta barnet vagde jag 67. Det ar varken kladsamt eller bekvamt att vara sa har stor och jag kommer gora allt i min makt for att andra pa det. Det blir kanske lite lattare nar barnen t ex kan cykla bredvid medan jag springer? Nu maste ju sambon vara med barnen medan jag motionerar, sa det ar latt att prioritera bort det.

Känner som du. Vägde runt 57 kg innan jag blev gravid med första. Är 164 cm lång. Gick upp 23 kg under första grav. Gick ner 13 av dessa kg. Stod på 70 kg när jag blev gravid. Väger nu 76 kg efter andra grav. Gick bara upp 9 kg denna gången. Blä säger jag bara!!! Vill kunna rida min ponny:( Och göra massa andra saker. Komma i kläderna jag inte burit på snart 3 år:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka