Diet/banta när man helammar? Och tränings tips!

MaRomer

Trådstartare
Har "bara" 15 kg att gå ner till min trivselvikt:/ Lång väg och jag vill börja nu!

Sonen är snart 4 veckor men pga svår foglossning under grav så klarar kroppen bara av ca 2 km promenad om dagen. Får fruktansvärt ont på kvällen annars.

Så tänkte köra någon diet, men vet inte om man bör det när man helammar??
Funderar absolut inte på pulver eller att "sluta äta". Utan funderar på GI, LCHF eller något annat. Testade LCHF för ca 1½ år sedan, men märkte faktiskt inget reultat:( Så är mer inne på GI.

Så ang GI, funkar det när man helammar?

Och har ni tips på träning som är skonsamt för fogarna? Tränar gärna på gym!

Sv: Diet/banta när man helammar? Och tränings tips!

åh jag har missat att du har fått nu, - grattis!! :banana:

Bantning gör ju att det släpps ut gifter i kroppen och är därför inte rekommenderat när man ammar, vet att det blev ett :devil: liv när Catrin Zytomierska (stavning) började med LCHF under amningen men det kanske är ok med nån annan diet, det vet jag inte

Hur hemskt det än låter så är kanske det bästa för fogarna att inte träna alls... Jag började träna när sonen var ca 10 veckor (efter efterkontrollen), zumba/boll/freepower dance, har haft vedervärdiga problem med fogarna och instabilt bäcken, det blev faktiskt värre än under graviditeten. Har varit i kontakt med sjukgymnast både på förlossning/bb och på den vanliga vårdcentralen. Jag har fått helt träningsförbud sedan ca tre månader tillbaka (sonen är nu 6 1/2 månad) och gör bara övningarna på boll jag fått av sjukgymnast. När jag är ute och går längre än ca 3km använder jag foglossningsbälte för att hålla ihop "det hela". Mitt råd är alltså att avvakta med träningen!! Jag börjar nu sakta bli bättre och bättre och har nyss börjat rida igen och kan gå o lägga mig på kvällen utan att ha så ont att jag inte kan sova.

åh jag har missat att du har fått nu, - grattis!! :banana:

Bantning gör ju att det släpps ut gifter i kroppen och är därför inte rekommenderat när man ammar, vet att det blev ett :devil: liv när Catrin Zytomierska (stavning) började med LCHF under amningen men det kanske är ok med nån annan diet, det vet jag inte

Tack;) Han kom ju 2 veckor innan bf;) Så var inte riktigt berädd. 2,5 h tog denna förlossningen. Så fanns inte tid att starta en tråd om det precis;) hehe

Jo jag misstänkte att det kanske inte var så bra att starta någon diet när man ammar:/ Inga genvägar här inte! Vågar man minska portionerna? Äter ok mat och inte onyttigt. Vill def inte att sonen ska bli påverkad på något sätt!

Hur hemskt det än låter så är kanske det bästa för fogarna att inte träna alls... Jag började träna när sonen var ca 10 veckor (efter efterkontrollen), zumba/boll/freepower dance, har haft vedervärdiga problem med fogarna och instabilt bäcken, det blev faktiskt värre än under graviditeten. Har varit i kontakt med sjukgymnast både på förlossning/bb och på den vanliga vårdcentralen. Jag har fått helt träningsförbud sedan ca tre månader tillbaka (sonen är nu 6 1/2 månad) och gör bara övningarna på boll jag fått av sjukgymnast. När jag är ute och går längre än ca 3km använder jag foglossningsbälte för att hålla ihop "det hela". Mitt råd är alltså att avvakta med träningen!! Jag börjar nu sakta bli bättre och bättre och har nyss börjat rida igen och kan gå o lägga mig på kvällen utan att ha så ont att jag inte kan sova.

Jo jag vet hur det är. Men de har ju sagt att cykling ska vara ok för fogarna. Och att träna rygg och armar borde ju vara ok? All träning bränner ju fett/kolhydrater oavsett.

Jag älskar spinning och vill gärna börja så fort jag bara kan! Har även häst och hoppas kunna vara igång om nån vecka. Iaf lite.

Amningen i sig gör väl att man minskar i vikt?

Men tänk på vad du äter, låt bli socker och småätande och ät dig mätt på bra mat.

Grattis till liten! :)

Jo cykel och ryggsim när man sprattlar ska fungera bra sa sjukgymnasten :) Annars har jag försökt minska på småätandet och bara äta till jag är mätt... :angel: Det tillsammans med amningen har gett mig några kilo minus. Men det är sjukt frustrerande o inte kunna röra på sig när varenda cell i kroppen skriker jag vill, jag vill, jag vill!!!

Jag går ner i vikt av att utesluta bröd och äter gröt i stället till frukost.

Amningen i sig gör väl att man minskar i vikt?

Men tänk på vad du äter, låt bli socker och småätande och ät dig mätt på bra mat.

Grattis till liten! :)

Helammade 5 mån med första sonen. Gick ner 0 kg..... Så nej jag går inte ner ett gram i vikt av att amma. Tyvärr! Småäter inget och det enda socker jag äter är en glass nån gång. Kroppen verkar inte ha samma tanke som jag om att gå ner i vikt:(

Jo cykel och ryggsim när man sprattlar ska fungera bra sa sjukgymnasten :) Annars har jag försökt minska på småätandet och bara äta till jag är mätt... :angel: Det tillsammans med amningen har gett mig några kilo minus. Men det är sjukt frustrerande o inte kunna röra på sig när varenda cell i kroppen skriker jag vill, jag vill, jag vill!!!

Jo tack jag känner det! Vill verkligen träna!!! Men spinning kanske är för hårt? Man står ju en hel del och trampar;) Annars finns det ju vanliga träningscyklar på gymmet. Och CrossTrainer, borde inte det vara ok?

Simma blir svårt när man har liten med sig.

Jag kan absolut inte se nagon anledning till varfor du inte skulle kunna ata enligt GI. Det ar inte farligt att ga ner i vikt vad jag har forstatt, men att hardbanta sa att kroppen satts pa sparlaga gor att man frigor gifter och sant.

Finns det nagra daliga sidor med GI?

Jag gar inte heller ner det minsta av amningen, daremot ar jag helt bottenlos och kan ata hur mycket som helst + att jag kanner mig sjukt hungrig oavsett om jag har atit en redig middag eller tre broccolihuvuden eller fyra rostade mackor eller... ja i princip allt. Dessutom dricker jag vatten som en kamel. Mitt forsvar mot viktuppgang ar motion, men nu ar ju mitt barn 17 manader aldre an ditt, och jag har inga problem med fogarna...

Har "bara" 15 kg att gå ner till min trivselvikt:/ Lång väg och jag vill börja nu!

Sonen är snart 4 veckor men pga svår foglossning under grav så klarar kroppen bara av ca 2 km promenad om dagen. Får fruktansvärt ont på kvällen annars.

Så tänkte köra någon diet, men vet inte om man bör det när man helammar??
Funderar absolut inte på pulver eller att "sluta äta". Utan funderar på GI, LCHF eller något annat. Testade LCHF för ca 1½ år sedan, men märkte faktiskt inget reultat:( Så är mer inne på GI.

Så ang GI, funkar det när man helammar?

Och har ni tips på träning som är skonsamt för fogarna? Tränar gärna på gym!

Mitt tips är viktklubb.se! Där har jag tidigare gått ner 10 kg utan att motionera och håller på med det nu oxå (men nu tränar jag oxå). Man räknar kalorier och äter allt möjligt även om det givetvis blir mindre av det onyttiga. Du får färdiga menyer så du behöver inte fundera på vad du ska äta.

Amning och foglossningar kan jag dock ingenting om;)

Jag kan absolut inte se nagon anledning till varfor du inte skulle kunna ata enligt GI. Det ar inte farligt att ga ner i vikt vad jag har forstatt, men att hardbanta sa att kroppen satts pa sparlaga gor att man frigor gifter och sant.

Finns det nagra daliga sidor med GI?

Jag gar inte heller ner det minsta av amningen, daremot ar jag helt bottenlos och kan ata hur mycket som helst + att jag kanner mig sjukt hungrig oavsett om jag har atit en redig middag eller tre broccolihuvuden eller fyra rostade mackor eller... ja i princip allt. Dessutom dricker jag vatten som en kamel. Mitt forsvar mot viktuppgang ar motion, men nu ar ju mitt barn 17 manader aldre an ditt, och jag har inga problem med fogarna...

Blir lite osäker på detta, vilka gifter talar vi om?

De enda jag kan tänka mig är en del tungmetaller tex kvicksilver, kadmium som lagras just i fettväv. När denna minskar kan man få högre koncentrationer i blodet, kanske...

Jag ammade i 8 månader och gick inte heller ner nåt =/

MaRoamer det lät som en smidig förlossning!!

Blir lite osäker på detta, vilka gifter talar vi om?

De enda jag kan tänka mig är en del tungmetaller tex kvicksilver, kadmium som lagras just i fettväv. När denna minskar kan man få högre koncentrationer i blodet, kanske...

Det är just tungmetallerna man syftar på när man pratar om gifter som frisätts. Men då måste man nog verkligen hårdbanta, och gå ner mycket.

Jag ammade i 8 månader och gick inte heller ner nåt =/

MaRoamer det lät som en smidig förlossning!!

Ja det är riktigt trist att inte gå ner!

Visst gick det fort och sidigt;) Men hann knappt vara inne en timme innan han var ute;)

Har läst runt och Det verkar inte som man överhuvudtaget ska försöka gå ner i vikt genom att ändra maten. Så det får bli den lilla motion jag kan göra. Cykling på gym och om ca 1 månad börjar jag med spinning!

jag kan inte ens föreställa mig hur det kan kännas :p Du hade hunnit få 29 barn om man jämför vår tid på förlossningen då :eek:

Crosstrainer då? det finns ju så man kan köpa och ha hemma :idea: Eller egen spinningcykel då för all del

jag kan inte ens föreställa mig hur det kan kännas :p Du hade hunnit få 29 barn om man jämför vår tid på förlossningen då :eek:

Crosstrainer då? det finns ju så man kan köpa och ha hemma :idea: Eller egen spinningcykel då för all del

Haha ja jag hade nog hunnit få endel;) Tur vi bestämt oss att det räcker med 2 barn. Annars hade vi vel inte hunnit in till 3:dje;)

gymmet ligger bara 300 m bort så tar gärna en promenad dit. Finna allt där;)

Tycker också att crosstrainer borde funka!

att äta nyttigt är inte att banta. Så länge du håller dig till ett rimligt kaloriintag kan du lugnt äta GI. Röra på sig i lagoma doser är inte heller fel DOCk ska man undvika stötträning så crosstrainer är lysande ur den synvinkeln. Att avstå sött mm är inte farligt utan snarare sunt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka