Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inga alternativ för att nå miljömålen?
Jag ver med när etanol var frälsningen och alla mackar beordrades ha etanolpump. Sedan snackades det gas. Och nu är el den stora räddaren. Men talloljan kommer med stormsteg. Titta på Preems diesel t.ex.
Vartefter forskningen går framåt kommer nya lösningar och nya sätt att driva fordon.
Så "inga alternativ" är nog ett rätt bräckligt påstående
Ungefär som det mesta som gäller energi.Dieseln är ett överlägset alternativ när det gäller biodrivmedel och ett överlägset alternativ för många transportbehov. Vi behöver många tillverkare som fortsätter utveckla dieselmotorer för miljöns, klimatets och välfärdens skull.
På samma sätt har elbilen en annan nisch, som behövs och måste fortsätta utvecklas.
Det jag ser som mer tveksamt är den gamla hederliga bensinmotorns framtid. Den kommer nog att bli än mer nischad i framtiden.
Fast den största orsaken är att en kall vinterdag vill människor ha någon slags värme i kupén under 20 mils transport.Pga grundläggande fysik, batteriet ger mindre energi vid låga temperaturer.
Fast den största orsaken är att en kall vinterdag vill människor ha någon slags värme i kupén under 20 mils transport.
Se till att du inte slickar på nån metall i den bilen under de förutsättningarna. Du lär i så fall bli kvar till våren.https://electrek.co/2018/01/02/electric-car-range-affected-extreme-cold-they-start/
"There you have it, an EV weekend road trip without a headache in freezing -25C temperatures. Put that on your front page Journal de Montreal."
Verkar klara mer än 100 km iaf.
ngefär som det mesta som gäller energi.
Det finns inte en enda Messias som funkar för alla överallt.
Ta vara på respektive fördelar och utveckla där de funkar bäst.
Själv ska jag fortsätta köra min diesel. Som drar under halvlitern. Jämfört med min förra bensinare som drog 0,8
Nä, att få oss att bli kärnkraftskramare tror jag inte är möjligt.Lite OT; du som uttalad Centerpartist, kan du få partiet att tänka likadant när det gäller kärnkraft? Det vore roligt om vi kunde häva motståndet mot kärnkraft, dvs det motstånd som baseras på ordet och inte på innehållet och konsekvenserna.
Så kan vi hitta de bästa lösningarna på problemen, istället för att suboptimera och inte nå dit vi kunde ha varit.
Ooh, jag bör kanske tillägga att nämda bärgare verkar i Östfold. Alltså i den mest enkla terrängen som går att uppbåda i Norge. Knappt backigt för guds skull.Mina vänner som är bilbärgare i norge HATAR elbilar hett och innerligt. Typ 95% av deras jobb innefattar elbilar. Jag trodde inte att bilar som gått typ 15km från bilhallen (läs helt jävla ny) kunde gå sönder påså många olika sätt som elbilar tydligen kan. Och det är allt från teslor till Hyundaier och smarts så pris verkar inte vara en faktor...
Nä, att få oss att bli kärnkraftskramare tror jag inte är möjligt.
I övrigt är vi pragmatiker. Men kärnkraften är föga förhandlingsbar.
Maud lurade de flesta när hon gav klartecken till ny kärnkraft om de bara stod för sina egna kostnader.Och då blev det så dyrt att nya verk inte planeras.![]()
Hybriderna funkar hyfsat men är fortfarande för ineffektiva och för dyra.
Jag kan bara svara for sonens Chevy Volt som ar en helt fantastisk bil. Han bodde uppepa ett berg, pa landet utanfor forstaderna nar han kopte den. Det han forlorade pa uppforsbacken pa vagen hem vann han pa neforsbacken pa vag till jobbet, 45 minuters bilresa fran landsbygd till stadstrafik. (Oregon har en knivskarp overgang mellan agricultural omraden och dar det ar tillatet att bygga bostader)
Nar han kor i mycket bergig terrang (finns mycket av det i Oregon) kickar bensinmotorn in som hjalp samt till laddning nar det blir riktigt brant uppfor och hogt ... sedan laddas batterier nar han kor nerfor igen. Han var fortjust i mer sportbils liknande fordon tidigare, men ar klart foralskad i sin Volt. Han har haft den har i tva ar snart och tanker nog byta upp sig till en nyare modell snart, men han kommer aldrig att helt overge elbilar eller atminstone hybrider.
Nar han nu kor sin Volt dagligen har han en gammal Toyota pick-up som ar kvar for "om den behovs", men han borjar uttrycka att det ar bara ett elande att se till att batterier och bensin inte far sta for lange, da den aldrig anvands.
Men jag utgår ifrån att det fortfarande är ett tämligen högt pris på den? Jag är som sagt inte emot elbilar men jag tror inte de passar för mina syften helt enkelt (plus priset då, jag har inte råd att lägga större pengar på en bil). Jag kör riktig offroad i rejäla minusgrader och måste kunna lasta tungt plus att det finns inte god tillgång till laddställen där jag jobbar.
Precis som med allting annat finns det for och naktdelar. Har i USA ar det inga problem att ladda en elbil i staderna, det finns laddnings stationer nastan overallt, en del gratis, andra far man betala (sarskilt universitet i staderna tar betalt, de vill for det mesta pusha for kollektiv trafik) Det ar inga stora kostnader att installera en "special laddare" hemma och den laddar latt fullt over natten.
Precis som att det ar hopplost att kora var stora diesel F-350 pick-up i aldre stader med tranga gator och mycket trafik sa finns det definitivt omraden dar en el-bil eller hybrid inte ar det lampligaste fordonet. Det galler ju att ha det som passar en sjalv bast ... men samtidigt att se att det kanske inte alltid ar det basta alternativet for alla.
En ny Chevy Volt kan man fa for $30,000 till 38,000 i Oregon ... En ny Volvo ligger fran $28,000 till 40,000. Man bor ju jamfora applen med applen ... och da star sig Volten bra mot en liknande bensin bil. Sedan finns det ju andra mycket billigare modeller av hybrider ocksa.
Fast att det varken dig @athena_arabians eller mig men en elbil eller hybrid sager inte att de varken ar for dyra eller ineffektiva. Lika lite som att en mini ar lamplig for en familj med 5 barn finns inte en hybrid eller elbil som skulle fylla mina behov just nu. Vi har de fordon som passar oss bast, men det innebar inte att andra typer av fordon inte kan vara jatte bra och vara val fungerande for andra i vad de behover.
Jag betvivlar inte att det snart finns en hybrid eller elbil for oss alla ... men det tar ett tag innan vi natt dit aven om det gar fortare har pa vastkusten dar Californien leder utvecklingen stenhart for att fa en luft som ar rimlig att andas overallt.
Fast att det varken dig @athena_arabians eller mig men en elbil eller hybrid sager inte att de varken ar for dyra eller ineffektiva. Lika lite som att en mini ar lamplig for en familj med 5 barn finns inte en hybrid eller elbil som skulle fylla mina behov just nu. Vi har de fordon som passar oss bast, men det innebar inte att andra typer av fordon inte kan vara jatte bra och vara val fungerande for andra i vad de behover.
Jag betvivlar inte att det snart finns en hybrid eller elbil for oss alla ... men det tar ett tag innan vi natt dit aven om det gar fortare har pa vastkusten dar Californien leder utvecklingen stenhart for att fa en luft som ar rimlig att andas overallt.
Tänker Kalifornien bli världsledande på att ta hand om batterierna också eller ska de skickas till Afrika som annan elektroskrot utan värde med stora föroreningar som följd?