KL
Är inte diesel helt otroligt miljöovänligt och hälsofarligt?
Nej, det beror på vad man mäter. Mindre växthuseffekt till exempel än bensin .
Elbil är oftast överlägsen miljömässigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Är inte diesel helt otroligt miljöovänligt och hälsofarligt?
Nej, det beror på vad man mäter. Mindre växthuseffekt till exempel än bensin .
Elbil är oftast överlägsen miljömässigt.
Vad händer när elbilar krockar och batterierna går sönder? Blir det som med mobiler osv att batterierna smäller av yttre våld? Vad händer när de börjar brinna? Vad händer i naturen när innehållet läcker ut på backen?
Mardrömmen skulle ju vara att bli påkörd i inte för hög hastighet och sen smäller bilen likt en iPhone...![]()
Vad händer när elbilar krockar och batterierna går sönder? Blir det som med mobiler osv att batterierna smäller av yttre våld? Vad händer när de börjar brinna? Vad händer i naturen när innehållet läcker ut på backen?
Mardrömmen skulle ju vara att bli påkörd i inte för hög hastighet och sen smäller bilen likt en iPhone...![]()
Skriv egen text istället för att citera. Alternativt länka och sammanfatta vad länken hävdar.https://www.tesla.com/sv_SE/blog/te...-shield-and-aluminum-deflector-plates-model-s
"
The first of the three shields is a rounded, hollow aluminum bar that is designed to either deflect objects entirely or, in the case of a self-stabilizing, ultra high strength object, like a three ball steel tow hitch, absorb the impact and force it to pike upwards well forward of the battery pack. This pierces the plastic aeroshield and front trunk liner, but causes no damage affecting safety and the car remains in control and driveable before, during and after the impact.
This is followed by a titanium plate, which has exceptional strength-to-weight properties and is more commonly seen in aerospace or military applications. The titanium plate prevents sensitive front underbody components from being damaged and aids in neutralizing the road debris.
By this point, the vast majority of objects will have been deflected or crushed. For the rare piece of debris that remains intact, we added a third shield, which is a shallow angle, solid aluminum extrusion that further absorbs impact energy, provides another layer of deflection and finally causes the Model S to ramp up and over the object if it is essentially incompressible and immovable."
http://www.allehanda.se/opinion/ins...bilar-definitivt-inget-satsa-pa-for-framtiden
"
Kväveoxider ger upphov till ozon och partiklar. Höga halter orsakar inflammation i luftvägarna och hjärt-kärlsjuklighet. Dieselbilars höga utsläpp av kväveoxider är huvudorsaken till att 72 000 människor i Europa årligen dör i förtid (Transport & Environment, sep-16).
Kväveföroreningar leder även till försurning och övergödning av mark och vatten. Om kväveoxidernas effekter råder det inte delade uppfattningar!
Kraven på utsläpp av kväveoxider har successivt skärpts, men dagens bilar släpper ut betydligt mer vid körning i verklig trafik. Ett steg mot lägre utsläpp är från år 2017 införandet av standarden Euro 6d-Temp – men praktiskt taget inga dieselbilar uppfyller i dag kraven."
Men snälla du, det där är ett opinionsinlägg och inte en faktaartikel. Viss skillnad...
I övrigt håller jag med @tanten, på ett diskussionsforum diskuterar man med sina åsikter och kör inte enbart copy&paste från andra källor.
Skriv egen text istället för att citera. Alternativt länka och sammanfatta vad länken hävdar.
På ett diskussionsforum diskuterar man. Meningen är inte att kasta andras texter mot varann.
Tesla är part i målet. Berätta vad du själv anser istället.
Här är också en artikel för dig.
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-dubbelt-sa-smutsiga-som-lastbilar-384002/
I rapporten jämförs utsläppen från nya dieselbilar med utsläpp från lastbilar och bussar under realistiska förutsättningar, snarare än i laboratorier. Under testerna, som utfördes i Tyskland och England, släppte de tunga fordonen ut ungefär 210 milligram kväveoxid per kilometer medan moderna, Euro 6-klassade personbilar släppte ut 500 milligram per kilometer. Räknat i utsläpp per liter släppte personbilarna ut tio gånger mer kväveoxid än de testade lastbilarna och bussarna. Dieselbilar med Euro 6-standard ska inte släppa ut mer än 80 milligram per kilometer.
Personligen har jag samma åsikt som Elon Musk. Dvs, att elbilar inte är farligare än vanliga bilar som går på fossilt bränsle. Dessa kan också fatta eld vid en allvarlig kollision i väldigt hög hastighet.
1. Jag kör en bensinare privat.
2. Jag har ingen som helst aning vad du vill säga mig genom att rikta inlägget till mig (det artikeln nämner är inte några nyheter direkt). Möjligtvis att du försöker trycka till mig med någon konstig variant på härskarteknik. Det fungerar inte.
Vad anser du om deras miljöpåverkan då?
Vare sig det var ett opinions inlägg eller inte trodde jag det var allmänt känt att kväveoxider är giftiga för oss människor?
Batteri tillverkningen är ju inte helt miljövänlig vad jag förstår.
Men som med all ny teknik måste ju även tillverkningsprocessen få mogna. Sen måste vi lösa de akuta problemen i storstäderna först. Ett första steg är att förbjuda dieselbilarna. Vilket man borde gjort för längesen . Märkligt att fusket inte uppdagas förrän nu. Eller kanske inte så märkligt med tanke på de dåliga testerna och hur mkt pengar som ligger bakom för biltillverkarna.
Vet du ens vad en debattartikel innebär? Det innebär att den som skrivit den har en agenda och använder källor som bekräftar ens agenda (det är inte ovanligt att välkända journalister skriver debattartiklar tack vare påverkan från lobbyföretag, ofta i anslutning till seminarier eller lagstiftning i någon fråga...).
Jag har läst rätt mycket kemi samt en gnutt biologi på universitetsnivå så jag har rätt god koll på NOx-gaser, ja.
"Vad du förstår"? Först kommer tillverkningen (dvs utvinnande av materialet som behövs) och sedan elen den drivs med. Ska vi lägga om till elbilar kommer det att krävas enorma mängder el.
Med tanke på åt vilket håll miljöivrarna drar idag har jag svårt att se hur det ska kunna gå ihop. Såvida vi inte är helt ok med vidrig brytning i tredje världen samt bygger ut varenda liten å som finns kvar i landet (och det lär inte räcka).
(det är inte ovanligt att välkända journalister skriver debattartiklar tack vare påverkan från lobbyföretag, ofta i anslutning till seminarier eller lagstiftning i någon fråga...).