Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har med vridmomentet att göra. Att de går iväg snabbare. (Vilket talar emot min upplevelse )Det var nåt på TV, elbilar förbrukar tydligen ännu mer. Fråga mig inte hur för jag såg inte inslaget själv men fick det berättat för mig från två håll (ja, jag har själv diesel )
Beror nog på bil.Oftast är en diesel dyrare i inköp men drar mindre bränsle.
Själv tycker jag att vår diesel har annan utväxling än vår bensinare och att dieseln är rätt jobbig att köra i tät stadstrafik med mycket start och stopp. Men jag vet inte om någon håller med mig om det ;-) Bensinaren är mycket kvickare iväg!
Med tanke på att du kör så lite nu så borde du väl köpa en bensinare tänker jag.Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.
Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.
Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.
en bensinare mår heller inte bra av enbart kortkörning.
Jag läste FORTkörning
Jag hade nog räknat på totalkostnaden per år med skatt, försäkring och drivmedel baserat på hur många mil du tror att du kommer snitta på per år. Då är det enkelt för dig att jämföra just kostnadsmässigt. Iaf om du har en specifik bilmodell som det lutar åt.Tack för era svar!
Bilen jag tittat på är VW Golf Alltrack. Skiljer ungefär 800 kr i skatt och 0.2 l i bränsleförbrukning.
Jag kommer att köra en längre sträcka ca en gång i veckan. Under säsongen för träning/tävling kommer jag att köra betydligt mycket mer. Så det lutar nog mot diesel iallafall!
Det har med vridmomentet att göra. Att de går iväg snabbare. (Vilket talar emot min upplevelse )
Nja genom att det är generellt för diesel och ffa elbilar så sitter det i bilen och inte föraren. Sen gör föraren sitt till.Aha - då är det egentligen hur man kör som avgör. Som att man ska undvika beg. bilar med största motorn, inte för att det är något fel på motormodellen, utan för att där är fler som pressar sina bilar bland de som köper stor motor i sina nya bilar.
Förbrukning och pris skiljer inte så mycket längre, så det är nog mest en smaksak om man tycker diesel går rarare. Bensin kanske något mer lättstartad i kallt väder om batteriet är trött - men tänker jag till så är det nog inte sant det häller, längre.
Jag skulle fråga mig hur mycket "vinst" det egentligen är att ha en diesel.
Kan bara ta min familjs Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 som exempel. Den rullar ca. 2 500 mil/år. (Ca. 210 mil/mån / 50 mil/vecka).
Och den är bara dyr och dålig i princip. För det första drar den ca. 0,7 l/mil. För det andra har den en årsskatt på 1 800 kr. För det tredje orkar den knappt dra ett 1 300 kg Tranesläp (lastat med 570 kg!) i lagliga 80 km/h. 70 går bra, men inte mer. Detta trots att den tekniskt ska kunna dra 2 000 kg och 1 500 på B. Som grädden på moset går den ofta (särskilt när det är väldigt kallt eller varmt!) allmänt hackigt, tjuvstannar och har sig.
Då är t.om. min 850 -96 roligare. Drar 0,75 l/mil, har en årskatt på 2 200 kr men orkar släpet utan minsta problem, tjuvstannar och bråkar aldrig!
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.
Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.
I din situation hade jag valt en bensindriven.
När jag skulle byta bil för några år sedan var jag i nästan samma sits som du fast min körsträcka hamnade på ~2500 mil/år.
Hur jag än räknade blev det dyrare med dieseldriven. Dyrare skatt och dyrare försäkring gjorde för min del närmare 5000:-/år och då var dieseln ändå billigare än idag.