Diesel 15:- litern?

Andelen metalon i RME är 4,45% och man framställer RME genom att man låter rapsolja och metanol reagera under högt tryck och i hög temperatur. Det går att köra på ren rapolja men det är inte speciellt hållbart för motorn i längden och det blir ofta jobbigt på vintern när oljan stelnar i kylan. På äldre bilar kan det gå relativt bra att köra 50/50 under sommarmånaderna och sen köra vanlig diesel på vintern.

Man ska också ha i åtanke att RME sotar en hel del mer än vanlig diesel. Vi använder RME i vår anläggning på jobbet och sen vi bytte till RME från vanlig diesel så har behovet av rengöring både i oljefilter och brännare ökat.

Andelen metalon i RME är 4,45% och man framställer RME genom att man låter rapsolja och metanol reagera under högt tryck och i hög temperatur. Det går att köra på ren rapolja men det är inte speciellt hållbart för motorn i längden och det blir ofta jobbigt på vintern när oljan stelnar i kylan. På äldre bilar kan det gå relativt bra att köra 50/50 under sommarmånaderna och sen köra vanlig diesel på vintern.

Man ska också ha i åtanke att RME sotar en hel del mer än vanlig diesel. Vi använder RME i vår anläggning på jobbet och sen vi bytte till RME från vanlig diesel så har behovet av rengöring både i oljefilter och brännare ökat.
Och en äldre bil är född? Funderar på att slänga i fem liter i en 65-literstankt i en Fiat 2.9 tdi, född 2005.

Och en äldre bil är född? Funderar på att slänga i fem liter i en 65-literstankt i en Fiat 2.9 tdi, född 2005.
5 liter lär du inte märka på en så stor tank så kör på. Du lär märka på gången när du har hällt i för mycket. Men som sagt, det är ingen höjdare att köra på ren rapsolja på lång sikt, motorn är inte gjord för det, men sommartid klarar de flesta äldre (typ 15+ år) att köra på upp till 50/50 blandat.

Sonen går fordonsteknisk och där har de haft uppe detta. Ja det går att köra äldre bilar på olja. De testade bla att filtrera frityrolja från en restaurang. Men olja är inte bara olja. Framställning, innehåll osv spelade roll och motorerna tappade effekt, drog mer bla. På sikt hade det gett ökat slitage så kontentan blev noll vinst om man inte ville lägga stort jobb med att tex filtrera bortskänkt frityrolja, leta delar billigt och byta själv.

När jag gick på gymnasiet (94-97) kördes klasskompisarnas epa/a-traktorer ofta på rapsolja. Luktade popcorn över hela skolan då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
586
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama