Diarsanyl - fölbrunstdiarre

gylle

Trådstartare
Gav för första gången Diarsanyl till Knatte när mamma började fölbrunsta och han fick diarree. Efter andra dosen så är han helt fin i magen igen och inte ett spår av kladd, skall jag ändå fortsätta kuren ut eller kan man sluta nu när det haft effekt ?
(Vet faktiskt inte om stoet redan gått ur brunst igen då hon inte visar i stort sett någonting när hon har föl vid sidan, men känns som att 1,5 dag i fölbrunst är lite väl kort så hon borde ju brunsta fortfarande.)

Sv: Diarsanyl - fölbrunstdiarre

Om jag vore du skulle jag köra en tredagars kur iaf. Det är ju inget farligt att ge.

Jag fick stränga order av vetten om att sluta ge så fort diarren upphört, så att fölis inte skulle få problem med hård mage istället.

Jag fick stränga order av vetten om att sluta ge så fort diarren upphört, så att fölis inte skulle få problem med hård mage istället.

Då var det tur jag gjorde det då, bestämde mig för att avvakta och se om han började bli kladdig igen, tänkte lite just på att de borde kunna bli för hårda i magen om de fick i onödan.
Än har ingen diarre kommit tillbaka, om det sedan beror på att stoet hade så kort brunst eller om det räckte med den lilla hjälpen på traven han fick att klara av hennes brunst, det vet jag inte.

Då var det tur jag gjorde det då, bestämde mig för att avvakta och se om han började bli kladdig igen, tänkte lite just på att de borde kunna bli för hårda i magen om de fick i onödan.
Än har ingen diarre kommit tillbaka, om det sedan beror på att stoet hade så kort brunst eller om det räckte med den lilla hjälpen på traven han fick att klara av hennes brunst, det vet jag inte.

haha att jag aldrig skall lära mig att man inte skall skriva att det redan försvunnit, när jag sedan kom ut så sprutade ur honom igen, bara in och hämta diarsanylen igen och trycka i honom.

Nu hade du ju fått börja igen, men jag kan ju nämna att även jag har slutat när de har blivit bra.
Sista två åren har jag dock klarat mig med bara morotspure till de som har fått diarré.

Ser ni som har många hästar att det alltid är vissa stons ungar som får mkt diarre vid brunsterna ? Detta stos ungar verkar få extremt mkt diarre, och riktigt sprutande variant. Var likadant sist hon hade föl den gången höll vi på ett bra tag tom efter att brunsten slutat med diarre innan vi fick stopp på det (därav att jag inhandlade diarsanyl denna gång höll på med allt möjligt annat sist för 3 år sedan utan större effekt).
Mina två andra stons ungar har inte haft i närheten vad gäller diarre utan mer småkladdiga några dagar vid brunst.

Har ni doserat helt efter dosangivelse alltså ca 1 dospigg 2 ggr om dagen ? Vågar man ge mer eller kan man kombinera med morotspure ? Börjar bli ganska oroad för det är inte måttlig diarre han har idag, sprutar ur honom rena vattnet. Ingen temp och provkniper skinnet med jämna mellanrum, är slöare än vanligt (= ingen racerbil idag) och ligger och sover mer men skuttar upp så fort man går ut till honom och äter då rejält varje gång (man kan bluffa honom till att äta hur ofta som hellst bara han har lagt sig emellan för varje gång man säger till honom att resa sig så skuttar han bort och äter oavsett hur kort tid det gått emellan). Är sig själv vad gäller försöka bita och klättra på mormor = varenda sekund nästan man är i hagen, så gnistan är där som vanligt, iofs har vi fått jättevarmt idag så inte heller Wincent är särskilt på hugget utan ligger också mest och sover.

Jag har ett sto som nu har sitt sjätte föl. Där har alla fått diarre utom fjolårets unge, så jag tycker nog att det är så att vissa stons avkommor får mer diarre än andra.

När jag har haft föl (två stycken) där diarsanyl inte har hjälpt, har jag varit tvungen att ge hippotrim. Då slutade det direkt.

Kan man alltså ge hippotrim till dem när de är så små ? Vet att det påpekades flera gånger att fölis inte fick komma åt någonting av mammas hippotrim sist (hon blev infekterad efter fölningen med förra fölet), trodde att det av någon anledning var farligt för dem när de var så små.
Gav ni alltså då en full 5 dagars kur eller ?

Jag brukar inte någonting vid fölbrunst men däremot om fölungarna har sprutande diarre och är allmänpåverkade så ger vi kol, endast ett par dagar för att stoppa upp. Det är inte jätte bra att ge Hippotrim eftersom att sulfan kan slå ut tarmfloran helt och tyvärr kan dom dö av det:cry:

Nu är det några år sedan, men jag tror att det var 5 dagar. Behandlande veterinär har inte sagt något om att det skulle vara farligare för föl än för vuxna hästar.

Nu säger jag inte att du har fel.
Dock brukar man ju tvärtom säga att föl inte har någon tarmflora att tala om, som kan slås ut. De klarar penicillin bättre än vuxna, enligt vad jag har lärt mig.
Det finns ju tom antibiotika (vid rodokoccusbehandling) som fölet tål, men som är dödligt för vuxna hästar.

Dock brukar man ju tvärtom säga att föl inte har någon tarmflora att tala om, som kan slås ut. De klarar penicillin bättre än vuxna, enligt vad jag har lärt mig.
Det finns ju tom antibiotika (vid rodokoccusbehandling) som fölet tål, men som är dödligt för vuxna hästar.

Ja jag har fått lära mig samma som dig, tex de tetracyklindoser som ges vid senkontrakturer hade klubbat en vuxen hästs tarmflora totalt.

Så känns inte som att tarmfloran skulle vara orsaken till att fölet den gången inte fick komma i kontakt med det. Funderar lite på om det kan ha haft något att göra att vi fick sätta in det redan 24 timmar efter fölningen om det på något sätt skulle kunna ha med antikropparna att göra. Det fölet fick sedan en dunderkur med hippotrim i dubbeldos i 10 dagar men det var när hon var 2 månader nästan.

Denna grabb är ju dock bara 12 dagar så frgåan är om det är för tidigt.
Till råga på allt så har flugjävlarna varit på hans navel en massa idag så att han är lite svullen i skinnet runt om de har kommit åt bra när han har legat så mkt. Var ute i eftermiddags och hällde på rejält med jod.

Antibiotika är ju bara verksamt om en bakterie orsakar diarrén som just den antibiotikan kan ta kål på. Och då tar den ju kål på en del tarmflora också, vilket sällan är ett stort problem hos föl som konstaterat.
Antibiotika kan också användas för att förhindra att bakterier från tarmen ger sepsis vid diarré.
Mot fölbrunstdiarré eller virusorsakad diarré är det ju inte verksamt som behandling av diarrén, däremot kan det behöva sättas in ibland ändå av ovanstående orsak.

Jag hittar inga belägg för att en normal kur med diarsanyl ger förstoppning, den skall ju normalisera avföringen, det är liksom vitsen. Det har ju ingen kraftig uppstoppande effekt, utan mer normaliserande. Hur vet man då ifall den normala konsistensen bara är en effekt av behandlingen och att man inte får diarré igen om kuren avbryts?
Har någon belägg för det påståendet?
Jag fick pytsa i min rotavirusfölunge diarsanyl i två längre kurer (~1v) med nedtrappning för att få bukt på det. Dyrt som skrutt, men bolaget täckte som tur var.

Jag brukar alltid ge fölen stimulex om de har diarre som inte går över. Två,tre dagar så brukar det vara normalt igen. För många år sedan gav veterinären mig Hippotrim för att få bukt med diarreerna på två föl vilket resulterade i att tarmfloran slogs ut helt och de blev ännu värre. Då fick jag fatt i stimulex om fick ordning på magarna på tre dagar och jag har använt det vid behov sedan dess. Finns att köpa på Lantmännen tror jag. Annars tillverkas det i Staffanstorp och jag har tidigare alltid köpt direkt från tillverkaren. Har en fölunge som behöver medlet just nu och ska köpa en påse imorgon.

Jag har hästarna uppstallade med en av microbiologerna som forskat fram proviva på människor samt Pro Equo på häst i samråd med HBG Djursjukhus... och ja, föl har naturligtvis en tarmflora, diskuterade detta senast igår eftersom deras fölunge fått penicillin im i 9 dagar pga feber och ev lunginflammation.

Tetracyklin i samband med "ballerina" föl ges oftast som engångsdos och är därmed inte så farlig för tarmfloran på små föl.

Hippotrim kan både på föl och på äldre hästar slå ut tarmfloran helt, vilket kan bli ett livshotande tillstånd om man har otur, men för det mesta går det ju bra. Pro Equo kan rekommenderas vid obalans i tarmfloran/foderbyten/fång/transport/stress/antibiotika beh etc.

Jag blev avrådd förra året att ge hippotrim på min 7 dagars fölunge pga svullen navel, pga resistenta bakterier... fick ethacillin i 5 dagar i stället att spruta med, vilket naturligtvis slutade med penicillin chock sista sprutan:cry: Nu gick det bra och den överlevde, men det var inte roligt. Men vad skall man göra?

Jag anser att man INTE skall beh med sulfa eller antibiotika på egen hand pga resistens utvecklingen, Jag har alltid en vet bakom som satt in beh. Bra också om det skulle hända något tråkigt, det kan ju då bli en försäkringshistoria....

Nej, det är väl klart att man inte ska behandla på egen hand?:confused:
Det är det väl ingen som har sagt?

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka