Sv: Diarsanyl - fölbrunstdiarre
Nu säger jag inte att du har fel.
Dock brukar man ju tvärtom säga att föl inte har någon tarmflora att tala om, som kan slås ut. De klarar penicillin bättre än vuxna, enligt vad jag har lärt mig.
Det finns ju tom antibiotika (vid rodokoccusbehandling) som fölet tål, men som är dödligt för vuxna hästar.
Jag har hästarna uppstallade med en av microbiologerna som forskat fram proviva på människor samt Pro Equo på häst i samråd med HBG Djursjukhus... och ja, föl har naturligtvis en tarmflora, diskuterade detta senast igår eftersom deras fölunge fått penicillin im i 9 dagar pga feber och ev lunginflammation.
Tetracyklin i samband med "ballerina" föl ges oftast som engångsdos och är därmed inte så farlig för tarmfloran på små föl.
Hippotrim kan både på föl och på äldre hästar slå ut tarmfloran helt, vilket kan bli ett livshotande tillstånd om man har otur, men för det mesta går det ju bra. Pro Equo kan rekommenderas vid obalans i tarmfloran/foderbyten/fång/transport/stress/antibiotika beh etc.
Jag blev avrådd förra året att ge hippotrim på min 7 dagars fölunge pga svullen navel, pga resistenta bakterier... fick ethacillin i 5 dagar i stället att spruta med, vilket naturligtvis slutade med penicillin chock sista sprutan
Nu gick det bra och den överlevde, men det var inte roligt. Men vad skall man göra?
Jag anser att man INTE skall beh med sulfa eller antibiotika på egen hand pga resistens utvecklingen, Jag har alltid en vet bakom som satt in beh. Bra också om det skulle hända något tråkigt, det kan ju då bli en försäkringshistoria....