Maira

Trådstartare
Min häst har blivit dålig i magen.

Jag har haft honom på "gödning" några veckor eftersom han började bli tunn.

Funderar på om hästar kan få diarré av för mycket betfor? Har ökat efterhand så han får ca ett halv kg. Är det för mycket?

Sv: Diarré

Börjar bli tunn och diarree skulle jag bli orolig för parasiter. Avmaskad när och med vilket medel? Träckprov gjort när, visade vad?

Just avmagringen och diarreen kan tyda på stor mängd larver som ännu inte syns i träckprovet.

Börjar bli tunn och diarree skulle jag bli orolig för parasiter. Avmaskad när och med vilket medel? Träckprov gjort när, visade vad?

Just avmagringen och diarreen kan tyda på stor mängd larver som ännu inte syns i träckprovet.

Nej, diarrén är relaterad till foder.

Han har gått upp i vikt igen och är blank och fin. Avmaskad är han också.

Kan hästar få diarré av mask? Det har jag aldrig hört? Larver finns det väl inga nu, i så fall är det väl någon form av mask? Styngflugelarverna är väl inte "kläckta" än?

Senast ändrad:

För min ena häst räcker det med en dl blöt betfor för att han ska få diareé:( medans den andra kan äta rätt så mycket innan hon blir dålig så visst kan nog din häst få diareé av betforn.

Men det varierar ju från häst till häst så att säga.;)

För min ena häst räcker det med en dl blöt betfor för att han ska få diareé:( medans den andra kan äta rätt så mycket innan hon blir dålig så visst kan nog din häst få diareé av betforn.

Men det varierar ju från häst till häst så att säga.;)

Oki. Provar att minska lite igen. Det kom för några dagar sedan. Problemet är att jag ökade dos samtidigt som de bytte hage? Kan ju vara nåt i den nya hagen (som han aldrig gått i förut) och inte tål?

Han får även diarre av ensilage. Med lite högre TS.

Hur vet du det exakt?

Återigen, avmaskad med vad och när?

Kan hästar få diarré av mask? Det har jag aldrig hört? Larver finns det väl inga nu, i så fall är det väl någon form av mask? Styngflugelarverna är väl inte "kläckta" än?

Ja, hästar kan få diarree av mask. Läs på om de olika parasiter hästen kan ha så kommer du stöta på det i stort sett direkt.

Lilla blodmaskens livscykel: vuxna ägg i tarmen lägger ägg som följer med träcket ut. Det utvecklas till larver som klättrar upp på grässtråna. I stadie L3 smittar de hästen som äter upp larverna som sitter på gräset. L3 larverna borrar in sig i tarmslemhinnan, därefter utvecklas de till L4 larver och vandrar vidare till L5 larver för att därefter bli maskar som sen blir könsmogna och lägger ägg.

Cykeln från att hästen äter upp L3 larveren tills de är äggläggande vuxna maskar tar ca 12 veckor. Dock stannar en hel del larver i tarmslemhinnan och väntar till ett senare tillfälle att utvecklas. Vid avmaskning blir det plats i tarmen för fler maskar och ett gäng nya larver vaknar till.

Ibland vaknar för många till samtidigt och ger hästen problem med magen, t.ex. diarree, magsår och annat otrevligt. Detta kan hända spontant t.ex. på våren.

De vilande larverna kan ligga i flera år och vänta. Avmaskningsmedel tar olika stadier av maskar/larver och det spelar stor roll vilket medel man använt. Därav frågorna om vilket medel och när du avmaskat.

Hur vet du det exakt?

Återigen, avmaskad med vad och när?

Ja, hästar kan få diarree av mask. Läs på om de olika parasiter hästen kan ha så kommer du stöta på det i stort sett direkt.

Lilla blodmaskens livscykel: vuxna ägg i tarmen lägger ägg som följer med träcket ut. Det utvecklas till larver som klättrar upp på grässtråna. I stadie L3 smittar de hästen som äter upp larverna som sitter på gräset. L3 larverna borrar in sig i tarmslemhinnan, därefter utvecklas de till L4 larver och vandrar vidare till L5 larver för att därefter bli maskar som sen blir könsmogna och lägger ägg.

Cykeln från att hästen äter upp L3 larveren tills de är äggläggande vuxna maskar tar ca 12 veckor. Dock stannar en hel del larver i tarmslemhinnan och väntar till ett senare tillfälle att utvecklas. Vid avmaskning blir det plats i tarmen för fler maskar och ett gäng nya larver vaknar till.

Ibland vaknar för många till samtidigt och ger hästen problem med magen, t.ex. diarree, magsår och annat otrevligt. Detta kan hända spontant t.ex. på våren.

De vilande larverna kan ligga i flera år och vänta. Avmaskningsmedel tar olika stadier av maskar/larver och det spelar stor roll vilket medel man använt. Därav frågorna om vilket medel och när du avmaskat.

*suck* Varför är du så påstridig och ifrågasättande ?

Därför att du ber om hjälp. För att kunna hjälpa behöver man vissa basfakta. Du skrev själv att du inte visste nåt om larver och att mask kunde ge diarrée så jag gav dig lite enkel fakta.

Jag förstår inte varför du frågar här om du inte vill ha annat än medhåll.

Eller ännu mer: varför du envisas med att fråga här istället för att kontakta veterinär... Varför kan du inte svara på frågorna?

Jo, då det kan de. Vissa hästar blir lösa i magen av betfor. Jag har kombinationen betfor/vetekli i mina hästars foderstater, och även varmblodet (som lätt blir lite lös i magen) svarar bra på det. Om du blandar dessa blir det ofta en bra kvot mellan både smrp/Mj och Ca/P. Testa att stoppa in ett par hekto i foderstaten och se om det skulle vara en kombination som kan funka:idea:

Därför att du ber om hjälp. För att kunna hjälpa behöver man vissa basfakta. Du skrev själv att du inte visste nåt om larver och att mask kunde ge diarrée så jag gav dig lite enkel fakta.

Jag förstår inte varför du frågar här om du inte vill ha annat än medhåll.

Eller ännu mer: varför du envisas med att fråga här istället för att kontakta veterinär... Varför kan du inte svara på frågorna?
[/B]

Varför skulle jag kontakta veterinär??? Ja, vi avmaskar alt tar träckprov.

Tycker nog att du överdriver VÄLDIGT? Min häst har varit lite lös i magen i samband med att jag ökat hans foderstat. Det är allt.

Jag startade tråden eftersom jag ville veta om hästar kan få diarre av betfor. Det är allt jag "bett om hjälp" med.

Senast ändrad:

Jo, då det kan de. Vissa hästar blir lösa i magen av betfor. Jag har kombinationen betfor/vetekli i mina hästars foderstater, och även varmblodet (som lätt blir lite lös i magen) svarar bra på det. Om du blandar dessa blir det ofta en bra kvot mellan både smrp/Mj och Ca/P. Testa att stoppa in ett par hekto i foderstaten och se om det skulle vara en kombination som kan funka:idea:

Tack för tips! :bow: Vetekliet kanske stabiliserar på nåt vis? Iofs är ju det fibrer också. Klart värt att prova!

[/B]

Varför skulle jag kontakta veterinär??? Ja, vi avmaskar alt tar träckprov.

Tycker nog att du överdriver VÄLDIGT? Min häst har varit lite lös i magen i samband med att jag ökat hans foderstat. Det är allt.

Jag startade tråden eftersom jag ville veta om hästar kan få diarre av betfor. Det är allt jag "bett om hjälp" med.

Men varför vill du inte svara på vad ni avmaskar med och när du gjorde det? Olika medel tar olika stadier av maskarna. Att säga "vi har avmaskat" betyder liksom ingenting när man försöker utreda vad som kan vara orsaken till magstörningar. Nu när det varit rejäl torka och sen blir ordentligt fuktigt så kan det orsaka en stor migration av larver som kan orsaka diarrée. Timingen är vad som gör att jag ville poängtera att det kan finnas fler anledningar.

Synd bara att du tar det som kritik när jag försöker hjälpa, då tar du ju inte till dig ny kunskap du kan ha nytta av heller. Konstig inställning tycker jag som kastar mig över allt som är nytt för mig.

Jag tycker Madick gör rätt som föreslår alternativet parasiter som förklaring på diarrén. Det är ju faktiskt en fullt tänkbar orsak.

Fördelen med diskussionsforum är att man kan få ny input på frågeställningar. Det är väl ingen NACKDEL?!

Betfor kan ställa till det rejält för hästar, har själv haft en som inte kunde så mycket som dricka betforvatten utan att tappa kilon.

Jag föreslår att du utesluter det som du tror är orsaken och samtidigt ger något magstabilierande (MagTarm från Krafft är min personliga favorit).

Nej men hallå, varför man ifrågasätter beror på att diarre i de flesta fall handlar om sådant som hästägaren själv har missat.
Parasiter är en väldigt vanlig orsak till diarre, inte så konstigt om man är bestämd på en sådan punkt. Sen fick du en bra förklaring av Madick ang parasiters livscykel.

Diarre och lös mage är två vitt skilda saker, och behandlas på olika sätt eftersom orsakerna i regel är olika. Det är våldsamt svårt att få en bra hjälp, om man inte kan bestämma sig för symptomen. Utan att vara elak nu.

Diarre och lös mage är två vitt skilda saker, och behandlas på olika sätt eftersom orsakerna i regel är olika. Det är våldsamt svårt att få en bra hjälp, om man inte kan bestämma sig för symptomen. Utan att vara elak nu.

Jag betvivlar inte inte att Madickens fakta ang inälvsparasiter är riktiga, och jag negligerar inga råd.

Men tyvärr tycker jag att det finns en tendens att överdramatisera saker här på Buke. "Att tro det värsta".

Nu kanske jag uttryckte mig slarvigt ang det här med diarre kontra lös mage. Hade han haft diarre så det sprutade ur honom hade jag givetvis kontaktat veterinär.

Visst är det bra att vrida och vända på saker och få nya infallsvinklar. Självklart ska man kontakta veterinär istället för att inhämta råd av varierande kvalite här på Buke om det är något allvarligt.

Men att hästen får dålig mage i samband med att jag ökade fodergivan tycker inte jag faller in under den kategorin.

Skulle min häst fortfarande vara dålig i magen trots åtgärder vad gäller foder så får jag förstås fundera i vidare banor på vad det kan vara och självklart prata med vet.

Senast ändrad:

Så länge folk inte kan skriva korrekt fakta så måste ju alla andra gissa hej vilt.

Varför ska man gissa helt vilt? *oseriöst*

Tycker man att fakta är för dåliga är det väl bätte att först ställa frågor för att få mer info innan man har åsikter?

Varför ska man gissa helt vilt? *oseriöst*

Tycker man att fakta är för dåliga är det väl bätte att först ställa frågor för att få mer info innan man har åsikter?

Det var väl precis det jag gjorde... Eller menar du att jag skulle ifrågasätta att hästen hade diarrée?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 097
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka