Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Börjar bli tunn och diarree skulle jag bli orolig för parasiter. Avmaskad när och med vilket medel? Träckprov gjort när, visade vad?
Just avmagringen och diarreen kan tyda på stor mängd larver som ännu inte syns i träckprovet.
För min ena häst räcker det med en dl blöt betfor för att han ska få diareé medans den andra kan äta rätt så mycket innan hon blir dålig så visst kan nog din häst få diareé av betforn.
Men det varierar ju från häst till häst så att säga.
Hur vet du det exakt?Nej, diarrén är relaterad till foder.
Återigen, avmaskad med vad och när?Han har gått upp i vikt igen och är blank och fin. Avmaskad är han också.
Kan hästar få diarré av mask? Det har jag aldrig hört? Larver finns det väl inga nu, i så fall är det väl någon form av mask? Styngflugelarverna är väl inte "kläckta" än?
Hur vet du det exakt?
Återigen, avmaskad med vad och när?
Ja, hästar kan få diarree av mask. Läs på om de olika parasiter hästen kan ha så kommer du stöta på det i stort sett direkt.
Lilla blodmaskens livscykel: vuxna ägg i tarmen lägger ägg som följer med träcket ut. Det utvecklas till larver som klättrar upp på grässtråna. I stadie L3 smittar de hästen som äter upp larverna som sitter på gräset. L3 larverna borrar in sig i tarmslemhinnan, därefter utvecklas de till L4 larver och vandrar vidare till L5 larver för att därefter bli maskar som sen blir könsmogna och lägger ägg.
Cykeln från att hästen äter upp L3 larveren tills de är äggläggande vuxna maskar tar ca 12 veckor. Dock stannar en hel del larver i tarmslemhinnan och väntar till ett senare tillfälle att utvecklas. Vid avmaskning blir det plats i tarmen för fler maskar och ett gäng nya larver vaknar till.
Ibland vaknar för många till samtidigt och ger hästen problem med magen, t.ex. diarree, magsår och annat otrevligt. Detta kan hända spontant t.ex. på våren.
De vilande larverna kan ligga i flera år och vänta. Avmaskningsmedel tar olika stadier av maskar/larver och det spelar stor roll vilket medel man använt. Därav frågorna om vilket medel och när du avmaskat.
*suck* Varför är du så påstridig och ifrågasättande ?
Jo, då det kan de. Vissa hästar blir lösa i magen av betfor. Jag har kombinationen betfor/vetekli i mina hästars foderstater, och även varmblodet (som lätt blir lite lös i magen) svarar bra på det. Om du blandar dessa blir det ofta en bra kvot mellan både smrp/Mj och Ca/P. Testa att stoppa in ett par hekto i foderstaten och se om det skulle vara en kombination som kan funkaNej, diarrén är relaterad till foder.
Han har gått upp i vikt igen och är blank och fin. Avmaskad är han också.
Kan hästar få diarré av mask? Det har jag aldrig hört? Larver finns det väl inga nu, i så fall är det väl någon form av mask? Styngflugelarverna är väl inte "kläckta" än?
[/B]Därför att du ber om hjälp. För att kunna hjälpa behöver man vissa basfakta. Du skrev själv att du inte visste nåt om larver och att mask kunde ge diarrée så jag gav dig lite enkel fakta.
Jag förstår inte varför du frågar här om du inte vill ha annat än medhåll.
Eller ännu mer: varför du envisas med att fråga här istället för att kontakta veterinär... Varför kan du inte svara på frågorna?
Jo, då det kan de. Vissa hästar blir lösa i magen av betfor. Jag har kombinationen betfor/vetekli i mina hästars foderstater, och även varmblodet (som lätt blir lite lös i magen) svarar bra på det. Om du blandar dessa blir det ofta en bra kvot mellan både smrp/Mj och Ca/P. Testa att stoppa in ett par hekto i foderstaten och se om det skulle vara en kombination som kan funka
[/B]
Varför skulle jag kontakta veterinär??? Ja, vi avmaskar alt tar träckprov.
Tycker nog att du överdriver VÄLDIGT? Min häst har varit lite lös i magen i samband med att jag ökat hans foderstat. Det är allt.
Jag startade tråden eftersom jag ville veta om hästar kan få diarre av betfor. Det är allt jag "bett om hjälp" med.
*suck* Varför är du så påstridig och ifrågasättande ?
Diarre och lös mage är två vitt skilda saker, och behandlas på olika sätt eftersom orsakerna i regel är olika. Det är våldsamt svårt att få en bra hjälp, om man inte kan bestämma sig för symptomen. Utan att vara elak nu.
Men tyvärr tycker jag att det finns en tendens att överdramatisera saker här på Buke. "Att tro det värsta".
Så länge folk inte kan skriva korrekt fakta så måste ju alla andra gissa hej vilt.
Varför ska man gissa helt vilt? *oseriöst*
Tycker man att fakta är för dåliga är det väl bätte att först ställa frågor för att få mer info innan man har åsikter?