W

wanja

Har våra hästar haft till och från under ett par veckor.
Det har inte skett något foderbyte.
Vad kan det bero på?
Finns något lämpligt att ge?

Sv: Diarre?

Har våra hästar haft till och från under ett par veckor.
Det har inte skett något foderbyte.
Vad kan det bero på?
Finns något lämpligt att ge?

Om du inte bor i norra Sverige så har du förmodligen som alla vi andra, lera i hagen. Hästarna går ju och petar i geggan hela dagen, kanske fodras i skiten och får i sig allt möjligt elände. Vi har samma problem. Ta bort betforn, om du ger sådan då det i sig är lösande för magen, bort med kraftfoder. Ger du blött hösilage kan det vara läge att fodra med några kg hö istället. Eller ge några kg halm! Ibland kan foderjäst hjälpa, eller Mag o Tarm.........

Kan som ovan skrivit, bero på dåligt gräs och lera i hagen. Prova att ge bakjäst ½ paket morgon & kväll. Det funkar på mina. :)

Tack för råden
Betfor får dom inte, inte heller hösilage.
De får hö som grovfoder och hestekraft som kraftfoder.
Ger även loppfrön ibland.
Fast lera har vi gott om så det är mkt troligt.
Skall testa dina råd.

Lånar lite i tråden, har ett sto som är dålig i magen.

Går varken på gräs eller har lera i hagen. Inget foderbyte, äter enbart grovfoder.
Pytsar i mag och tarm, men så fort jag tar bort det så blir hon dålig igen.

Vad gör man?
Hon är pigg och rund, hon mår inte heller dåligt i övrigt.

Nu är jag verkligen långt ifrån vad man ens kan säga kunnig om ämnet, men det verkar som om hon saknar något kanske i fodret, med tanke på att hon inte har det medans hon äter mag och tarm. Det kan vara att on måste få i sig mera mineraler eller vitaminer nu under hösten, med vinterpälssättning, och något har slagits ur spel den vägen. Svårt läge, hoppas ngn annan har en förklaring :)

Hon får b-vitaminer och mineraler samt tokosel. Hon får analyserat hö med en kvot på 6.6 och en uträknad mineralgiva som passar höet.
Tycker det är konstigt. Kanske får pytsa i lite multivitamin med?

Jäst tror jag inte att jag får i henne, men man kanske ska pröva? Visst kan man ge jäst man köper ifrån vanlig butik? i såfall vilken är det man ger?

Stomacplus är ett kanon medel, har alltid de hemma ut i fall att någon bli små dålig i magen, en kur med stomac och magen blir som bra igen.

Hon får b-vitaminer och mineraler samt tokosel. Hon får analyserat hö med en kvot på 6.6 och en uträknad mineralgiva som passar höet.
Tycker det är konstigt. Kanske får pytsa i lite multivitamin med?

Jäst tror jag inte att jag får i henne, men man kanske ska pröva? Visst kan man ge jäst man köper ifrån vanlig butik? i såfall vilken är det man ger?

Jästsvampen i vanlig bakjäst (gula pkt från livsmedelsaffären) är bra för mikroorgansimerna i tarmen. Det kan ta ett litet tag för dem att vänja sig vid att äta det. Mina äter den som den är nu. Jag brukar ge den med blå text(tror inte det spelar så stor roll).

Min ena häst har varit dålig i magen till och från sedan jag köpte honom i somras. Dock inte hela tiden utan bara någon gång då och då har det varit lite löst. Men för 2veckor sedan började det bli ganska konstant diarre. Jag har gett honom stimulex ifrån kvarnbyfoder i 3dagar och bryggerijäst i 1vecka nu och det har äntligen blivit bättre. Har 3hästar och de andra 2 är fina i magen.
Stimulex är till för både kor och hästar och ska ges i ca 4dagar. Verkar fungera bra:)

Min häst blir dålig i magen varje vinter, börjar i princip vid installningen och sen är han mer eller mindre dålig tills det börjar bli bete igen. Har testat allt möjligt utan resultat, i alla fall inga långvariga, men nu får han sedan några veckor Fiberplex, och de funkar!!! Vet ju inte än hur det går när han slutar med det, men det är första gången nånsin som jag sett att han gått från rinnande bajsar till att vara helt ren på bakben och svans!
Kostar typ 500:- för en månad, så inte det allra dyraste medlet heller.

Liten uppdatering om stimulexen, idag va det "bollar" i hans box och inte blajjor. Har inte fått så snabbt resultat på en dålig mage förut:bow:

Har en häst som är känslig i magen den här tiden på året. Trots att hon får fri tillgång till hö i hagen och jag fodrar i foderhäck, bökar hon i marken och får förmodligen i sig jord. Brukar ge Proviva, som jag tycker hjälper för det mesta, men ibland är det svårt att få bukt med det och kan ta tid. En kur med loppfrön skadar inte heller att ge med jämna mellanrum om det är lerigt/sandigt ute.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 738
Senast: Sol
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård