Diarre hos föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carrop
  • Startdatum Startdatum
C

Carrop

Är det vanligt att flö får diarre?
Har ett föl som föddes i fm men som fått diarre. För övrigt att hon pigg och äter som hon ska.
Vad kan det vara?

Sv: Diarre hos föl

Föl skall normalt sett inte ha diarre! Endast vid brunst på stoet sk fölbrunst vid 4-9 dagar e. fölning och 30 dagarsbrunst kan påverka magen på fölet.

Jag skulle inte avvakta alltför länge med att kontakta vet! Max ett par timmar på en sån liten nyfödd unge...Små föl dör fort utan rätt behandling!

Jag skulle fundera på bla Rotavirus...

Föl skall normalt sett inte ha diarre! Endast vid brunst på stoet sk fölbrunst vid 4-9 dagar e. fölning och 30 dagarsbrunst kan påverka magen på fölet.

Jag skulle inte avvakta alltför länge med att kontakta vet! Max ett par timmar på en sån liten nyfödd unge...Små föl dör fort utan rätt behandling!

Jag skulle fundera på bla Rotavirus...

Jag har aldrig haft nån som haft diarre så tidigt, men en bekant ringde förra veckan och pratade om att hans 1-dygnsföl hade diarre.
När jag sen frågade min veterinär vad sådant kan komma sig sa han att det kunde vara fölsjuka.

Är det vanligt att flö får diarre?
Har ett föl som föddes i fm men som fått diarre. För övrigt att hon pigg och äter som hon ska.
Vad kan det vara?

Min fölis hade oxå diarre från dag 1.

Prata med veterinär,
Stryp kraftfodret till mammahäst och
skaffa Diarsanyl på apoteket som du ger till fölis i tre dagar.

Min blev bra utan komplikationer. :laugh:

Jag skulle nog inte våga vänta och lyssna på vad andra säger på nätet.
Även om andras föl blivit bra av vänta så skulle jag inte chansa!
Kontakta din vet.

Min fölunge hade också diarre ibörjan..men mitt sto fick ju lite betfor och musli, plus att hon fick antibiotika efter så det hade nog sin inverkan på hans mage..Det mesta går ju över i mjölken..
Hoppas att det är något som inte är allvarligt..

Är du säker på att det är diare? Det första som kommer ur hästen är beck och ser ut som geggig senap ungefär. Det får inte vara flytande utan kletig.

Om fölet blir matt måste du ringa veterinären med än gång. För dom får lätt vätskebrist.

Jag börjar bli lite tveksam nu. Funderar på att det inte är diarre. Fölet lyfter svansen rätt upp hela tiden och hukar sig precis som hon ska bajsa. Men det kommer inte så mycket bara lite och det ser inte ut som diarre. Det är mörkbrunt. Har sett att hon både bajsat och kissat flera gånger. Man märker att hon är irriterad där bak för hon skuttar till imellanåt.
Kanske ska ge microlax. Ringa veterinär. Äter fortfarande bra.

Har aldrig haft föl men gud vad mycket oro det är. Och jag väntar ett föl till som kommer vilken dag som helst.

Om den inte har diarre utan står och krystar utan att det kommer något så Låter det på din beskrivning som att du behöver ge en microlax. Tarmbecket som kommer först brukar vara väldigt mörk färgat och kan vara lite hårt...

Men vid sprutande diarre bör du kontakta din vet och INTE beh med någonting själv.

Hur mycket mikrolax ska man ge till ett litet ponny föl? Inte en hel väl?

Vad är det för ras på fölet? Jag hade nog gett en hel tub för ibland måste man ge 2 st till halvblodsföl eller Klyx spm är en större flaska...

Googla på rotavirus så får du bla upp SLU:s hemsida med en mkt bra förklaring.

Det ska jag göra. Mamman är welsh och pappan är en d-ponny.

Skuttar till göra alla små föl. Du ska inte ge någonting till en fölunge utan att rådfråga en veterinär!
Om du gör så att hon får diare så får du stora problem.

En liten fölunge kan stå och krysta och det kommer ingenting ibland och det är också helt som det ska.

Jag har fött upp ca 70 föl och jag har aldrig gett något mot förstoppning eller diare. Jag skulle inte tro att jag har en fruktansvärd tur utan jag låter mina föl sköta sig själva i största mån. Det tar ca 24 timmar att få ur becket och det är som sagt riktigt kletigt och kan inte vara lätt att bajsa ut för en nybörjare.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 744
Senast: Sol
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31