Sv: Dianalöpningen den 17/6-08
Att banan är byggd på 60-talet och på lera är inte nuvarande lednins fel!
Men banan har varit betydligt bättre tidigare år. Nuvarande ledning har hitintills hunnit beställt fel flis som lagts ut på flisbanan minst 3ggr! (Samma år tror det var 2006)
Man har köpt sand med stora stenar i, som man blandat i nuvarande DT!
Det är tjänstefel att inte kolla vilka varor man beställt, mot vad som levererats! Att lägga ut skiten trots att man borde se den dåliga kvaliteten visar på en mkt "slapp inställning" ifrån arbetsledaren!
Man har inte försökt trots att tränarna påpekat att övergångarna brister efter arbeten, dvs de är inte åtgärdade sedan i höstas då arbeten gjordes! Nu går det inte att åtgärda och rädda hösten det tar tid!
För 7-10 år sedan var han som sköter Solvallas bana och styrde upp skötseln! Alla var mkt nöjda med hans jobb! Så det går att få till banan!
Banmästaren (som inte finns enligt Mossbergs svar till tränarna) gick på semester då tränarna började reagera på den dåliga, och farliga banan!
Som jag ser det är detta ett bevis för att Mossberg är helt oduglig som chef! Det är hon som tillsatt sina kompisar på diverse befattningar bl.a. banmästaren, helt avsaknad av kompetens för denna uppgift!
Som hästägare till 2 snart 3 hästar inne på Täby funderar man ju starkt på att flytta hästarna till Skåne och deras Ascotbana!
//Pontus
Som jag skrev i en annan tråd här på Galopp som oxå handlade om skador orsakade av banan men som av ngn oförklarlig anledning togs bort så förklarade jag där.
1. Har under många år haft mer än en häst i träning på Täby.
2. Tröttnade på att som hästägare inse att banunderlaget va den största boven i dramat utifrån alla olyckor som skett och som under senare åren lavinartat har ökat.
3. Jag sålde min sista för två år sedan men har fortsatt följt den tills den förra hösten fick en kotsensben fraktur (läst splitter fraktur) i den berömda motorvägskurvan och denna fraktur kan enligt expertis enbart ha uppkommit genom att kotan i genomtrampet träffat ett större mkt hårt föremål som omöjligt borde kunna finnas på en sandbana som är 20 cm djup. Hästen transporterades i djurambulansen av banan och upp till kliniken där den avlivades inom 20 minuter..
4. Förklarade oxå att risken är mkt stor att även andra hästägare snart kommer få upp ögonen för detta och ingen hästägare är intresserad av att lägga ner dom pengarna år ut och år in som det kostar att ha en häst i träning på Täby galopp med den skaderisken denna bankropp innebär för hästarna.
5. Har även förklarat att finns det inga hästägare så finns det heller inga hästar att bedriva tävlingar med och i slutändan heller inga tränare på Täby Galopp,,,
6. Förklarat även att Täby Galopps bankropp och på det sättet den sköts så finns det inga alternativ mer än att strälla in alla tävlingar vintertid.(För dagen är det t.o.m. så illa att man är tvungen att ställa in Gräslöp, sommartid!!)
7. Förklarat att dom slutsatserna man för dagen (genom anlitad expert främst på gräsbana men även skicklig på dränering/underlag som sådant)ligger helt i den linje med mina förslag på nödvändiga åtgärder även om jag gick ett steg längre i tanken och ansåg att tak över hela denna bankropp samt vattendrivna värmeslingor och svag dosering.
8. Förklarat att jag aldrig mer kommer äga en Galoppör på Täby Galopp f.o.m. 2006 och att Ledningens inställning och bristande åtgärder faktiskt striden mot Svensk Djurskyddslag.
9. Förklarat att det vore bättre om Täby Kommun byggde bostäder på denna anläggning eller att dagens Ledning för Täby Galopp omgående ser till att visa intresse och förståelse för att både dom flesta tränarna och hästägarna faktiskt är rädda om sina djurs välbefinnande.
10. Förklarat detta för "döva" öron under så lång tid där man svarar med att lägga locket på och som Mossberg hela tiden tjatar om att vi måste ha fulla startfält på alla tävlingsdagar oberoende av årstid så finns det tack och lov internet om man nu vill sprida informationen lite mera "globalt" och nu har tack å lov även Scandinavisk Galopp lagt ut dagens sanning på internet..