Diagnos: Kotledsartros

DizAngel

Trådstartare
Jaha, då har man varit på ATG med älskade hästen. Diagnosen visade mycket kraftiga pålagringar på höger bak. Förmodligen har det uppstått från en fraktur eller kraftig vrickning när hästen var väldigt ung, för det var gamla skador.

Diagnosen blev "Mycket kraftig kotledsartros"

Nu återstår tre alternativ då hästen inte kan användas som ridhäst:

Gå som sällskap, avelssto (har fin stam) eller dömas ut och ev avlivas.

Har fått betänketid fram till jul, sen ska jag prata med vet. igen om vad jag bestämt.

Men vad ska jag ge min häst för fortsättning i livet? Hon är ju bara 6
år också...

Någon annan som varit med om att få den diagnosen på sin häst?

Sv: Diagnos: Kotledsartros

Jag beklagar =/

Jag skulle nog om det är en kraftig artros i så ung ålder fundera på att låta den somna. Artroser går ju tyvärr ofta bara åt ett håll =/

Hur 'mår' hästen när den går i hage och så?

Hästen verkar inte ha ont när hon går i hagen eller om man är ute på en liten promenad med henne. Det känns konstigt att behöva låta en 6-åring somna in för de har ju hela livet framför sig, men det såg verkligen inte bra ut på röntgenplåtarna! Usch va mycket det blev att tänka på nu :confused:

Ja, verkligen ingen rolig sits. Men fundera i lugn och ro du, känn efter, läs på om artros osv, så tror jag du kommer att känna vad du tycker är rätt beslut. Om det är fortsätta vara kvar eller himlen, det vet bara du. Men du kommer komma fram till rätt beslut för hästen det är jag säker på. Det är du som känner henne allra bäst =)

Tråkig sits. Du står inför ett svårt och tråkigt beslut och jag tycker inte det är förbjudet att tänka lite på sig själv också.
Fundera på varför du har häst och vad vill du få ut av de pengar du lägger ned varje månad. En sjuk häst kostar (minst) lika mycket som en frisk. Den ska ha lika bra mat och (minst) lika mycket skötsel. Många av oss har inte råd att ha flera hästar och får då lägga alla egna planer på hyllan för att en halt häst ska få gå och skrota i hagen i 10 år eller mer. Hästen har inga förväntningar på att livet ska vara långt. Skadan är allvarlig. Om försäkringsbolaget är med på noterna skulle jag inte se ned på dig om du lät den somna in och skaffade en häst som du kan ha mer roligt med.

Någon annan som varit med om att få den diagnosen på sin häst?

Ja, jag har en valack (halvblod) som är 9 år, han fick samma diagnos när han var 7 år... Fast på kotan fram, där har han kraftiga pålagringar, troligen till följd av en kraftig vrickning sade dom, till mig också. Han är numera sällskapshäst åt min ett-årshingst, vilket går jättebra! Han fostrar och leker med honom! Det är alltid på hans villkor, det är han som bestämmer! :mad: Dagsformen kan variera, ibland är han hur fräsch som helst i perioder, för att däremellan vara mycket sämre... Han är faktiskt som sämst under sommaren? Jag vill i alla fall låta han gå kvar så länge han har glädjen och glimten i ögat, vilket han verkligen har, ännu! Men jag vet också att han kommer att bli värre... :cry: Det är verkligen inget lätt beslut! Nu har jag möjlighet att ha min häst kvar, fast ibland vet jag inte om det är för hans eller min skull.... Men jag förstår dig precis! Och så ung som din häst är också! Sånt här är så jobbigt!

Det är skönt att höra att din häst har det bra, trots diagnosen. Jag har inte möjligheten att ha kvar henne och köpa en ny... Fast så länge hon inte går runt och ser olycklig ut får hon nog vara kvar i livet.

Det är ju tyvärr så att jag känner mig så självisk när jag har de tankarna, men jag köpte ju trots allt en häst att kunna träna och tävla med, vilket jag inte kan nu. Men hon verkar ju inte lida i hagen, där springer hon och har sig med kompisen. Fast jag kan ju inte veta hur ont hon har. Är dessutom rädd att försäkringsbolaget kommer sätta sig på tvären och jag inte får ut ett öre för henne... Det är så mycket som snurrar i skallen på mig, men jag har iaf bestämt att jag inte kommer ha kvar henne...

knapp

Jag är med om något liknande. Dock inte min häst men en häst som står mig otroligt nära. Han är utdömd och jag tror att det blir det bästa för honom. Att låta honom gå vidare som sällskapshäst åt någon annan skulle vi inte våga då han ändå är en talang inom sin gren och man vet aldrig vad folk kan få för ideer. Speciellt inte då han inte ser halt ut vid första anblick. Dessutom så trivs han absolut bäst när han är i full gång.

Det är ett mardrömsbeslut att ta och jag kan bara önska dig all styrka i världen att ta ett bra beslut.

Det är ju tyvärr så att jag känner mig så självisk när jag har de tankarna, men jag köpte ju trots allt en häst att kunna träna och tävla med, vilket jag inte kan nu. Men hon verkar ju inte lida i hagen, där springer hon och har sig med kompisen. Fast jag kan ju inte veta hur ont hon har. Är dessutom rädd att försäkringsbolaget kommer sätta sig på tvären och jag inte får ut ett öre för henne... Det är så mycket som snurrar i skallen på mig, men jag har iaf bestämt att jag inte kommer ha kvar henne...

Du får prata igenom det hela med försäkringsbolaget innan du bestämmer dig förstås. Men om veterinären har dömt ut hästen pga en kronisk skada så har jag svårt att tro att du inte ska få ut livförsäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka