Sv: Diabetes

En sak jag inte gillar med blötmat är att han kastar i sig hela portionen med en gång. Med torrfoder i aktivitetsbollen går det lugnare till. Nu har maken övertygat mig om att han skafå ¾ av dagsbehovet av blötmat och ¼ till natten från torrfoder. Maken tror så mycket på det här att han helst vill gå upp under natten och ge honom blötmat då också.

Nu har vi fått igång blodsocker mätningen. Första omgången blev väl inte sådär jättepålitlig. Vi fick sticka om flera ggr för att få tillräckligt med blod. Men min älskade tålmodiga kisse skötte sig exemplariskt. Vi ska mäta en gång till ikväll och i morgon bitti. Sen ska vi ringa veterinären och ta de mer exakta siffrorna därifrån.
 
Sv: Diabetes

Har någon tips på vart i örat man ska ta blodsockret? Vid kvällens mätning kändes det som om han blev en nåldyna så många stick fick vi göra. Sen så blir ju inte mätningen så bra då vi fick ta flera olika bloddroppar med några sekunders mellanrum och vi rörde garanterat vid huden under blodet när vi försökte fånga upp det. Vi har läst på ut SLU uppsatsen och på andra ställen men får inte riktigt till det. 16,6 visade mätaren i alla fall.
 
Sv: Diabetes

Detta kanske kan vara till någon hjälp? Jag antar att det tar några försök innan man fått in tekniken bara.
 
Sv: Diabetes

Tackar. Antagligen tar det väl några försök. Det är bara trist att han ska lida pg av vår fumlighet. Men tyvärr så kan man ju inte träna på sig själv. I morgon ska vi i alla fall se till att vi har någon godsak.

Han var riktigt på G ikväll. När jag skulle fylla på aktivitetsbollen med nattmaten så satte jag mig och kastade ut torrfoderbitar. Han rammade och hoppade över den andra betydligt yngre och smidigare katten ett par gånger.
 
Sv: Diabetes

Fan, fan, fan… Idag ligger han skyhögt både innan och efter medicinering. Har försökt att ringa veterinären men missat att de har stängt på onsdagar. Ska kolla igen om två timmar. Nu har han ätit Mindiab 12 dagar. Dock bara med diabetesfoder halvt i två dagar och helt i två dagar. Jag kände så stora förhoppningar när han var så himla pigg igår kväll.

-----------------------------------------------------

Ringde till kliniken som skall göra insulininställningen om det behövs. Tyvärr var den veterinären som skall göra det också ledig.

-----------------------------------------------------

Här fick jag i alla fall svar på en fråga. Nu vet jag varför återbesöket hos min ordinarie veterinär blev satt om en månad.
”Om tabletterna inte räcker för att ge kontroll över blodsockret på 4-6 veckor eller om katten blir sämre så måste man påbörja insulinbehandling.”
http://www.veterinaren.nu/artiklar/katt/hormonsystemet/diabetes-mellitus-katt/29
Jag ska alltså kanske ta det lite lugnare än vad jag gör just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes

”Om tabletterna inte räcker för att ge kontroll över blodsockret på 4-6 veckor eller om katten blir sämre så måste man påbörja insulinbehandling.

Jag skulle nog inte vänta 4-6v då han nu ligger skyhögt igen!!

Min kisse blev inlagd för ca 3v sen med ett värde på 29,1 samt hade även ketoacidos (luktade aceton i munnen). Han fick dropp för uttorkning + kalium och de satte honom på insulin. Efter 8 dygn tog jag hem honom och fick tvångsmata för att väcka upp matlusten igen, vilket tog 4-5 dagar.

Sprutades med 0,5IE x2 Lantus insulin samt 3ml x2 Kajos (kalium) oralt. Vid återbesöket en vecka senare låg han perfekt i kalium men glukosen var nere i 2,0! Fick sluta med kalium och endast ge insulin 1gång/d. Igår fick jag hem en mätare och testade före mat och insulin, värdet blev 5,6. Lite högt, men det kan bero på alla stick han fick innan det äntligen kom en droppe blod (stackarn!!).

Han ratade alla blöt-sorter utom Pussis' påsar (12-pack, kanin, lamm, kyckling, kött i gelé) vilket han fortfarande glatt äter. Han får också torrfoder som mellan-/nattmål, Advance heter det. Hög proteinhalt och smakligt, men han knaprar inte i sig mkt av det, kanske 1/5-del av dagsransonen. Är fortfarande väldigt muskelfattig, speciellt i bakdelen, men är stadigare -piggare - och har börjat rejsa omkring nästan som förut. Jag börjar sakta känna ett hopp om att detta kan gå vägen, peppar-peppar!

Tummarna hålls för din kisse!!!
 
Sv: Diabetes

Nu förstår jag att mitt tidigare inlägg var otydligt. Men varför tror du att jag försöker få tag i veterinärerna? Givetvis för att diskutera om vi ska förkasta Mindiab behandlingen till förmån för insulin. Men från texten fick jag en ungefärlig uppgift på hur lång tid det skulle ta för att få se resultat av Mindiaben.

Men jag vet faktiskt inte om kisse blivit sämre eftersom jag inte har de värden som veterinären har uppmätt. Jag vet att det är betydligt högre än vad han låg igårkväll. Men på basis av vattenåtgång och allmäntillstånd så är han inte sämre. Vattenåtgången fortsätter att sjunka trotts att det har varit riktigt varmt idag. Vi har tack och lov en bra bit till de värdena som din katt hade. Men ditt inlägg visar ju att det finns hopp i alla fall.
 
Sv: Diabetes

Nej, ditt inlägg var inte otydligt alls, däremot kan mitt svar anses som en 'knäpp på näsan' - vilket absolut inte var menat så - jag ber om ursäkt för det! Jag blev nog bara orolig för att du skrev "Jag ska alltså kanske ta det lite lugnare än vad jag gör just nu."

Hur mår din kisse nu?
 
Sv: Diabetes

Ingen fara jag är för tillfället lite överkänslig. Men tyvärr går det inte så bra för Kisse. Vi satte in insulin redan samma eftermiddag. Men blodsockret fortsätter trotts det att stiga. Alla andra värden är dock fortfarande bra och han är hyfsat glad och nöjd. Matte är inte jättepoppulär men han har tack och lov inte börjat dra sig undan ännu.

Jag gillar skarpt den nya veterinären. Tyckte om den förra också men hon gör inte insulinutprovningar och därför har vi bytt. Men i alla fall, den nyas stickteknik måste vara något i hästväg. För vi har gått från tvångsväska, tratt och en skrikande kisse som fällde päls fläckvis. Till att han knappt behöver hållas i alls och frivilligt sitter kvar på bordet efteråt. Hon tar utan bekymmer både blod och urin. Att veterinärbesöken inte alls utgör samma stressmoment för honom gör att vi känner att vi vill fortsätta och försöka. Tyvärr så gick den nya veterinären på föräldraledighet efter det senaste besöket. Så vi får se vem vi ska träffa nu.
 
Sv: Diabetes

Eftersom jag misstänker att denna tråd kommer att hittas vid en forumsökning på ämnet så tänkte jag att jag kunde skriva en liten sammanfattning

Kontroll
- Mät vattenåtgången. Det ger en ganska bra bild av den genomsnittliga blodsockermängden. Vi har ett halvlitersmått vi fyller på med och på morgonen räknar vi av det som finns kvar.
- Köp en glukosmätare på apoteket och mät blodsockret på morgonen innan medicinering.
- Köp urinstickor på apoteket som mäter ketoner. Med lite träning kan man även känna på anddräkten om ketoner bildas. Det luktar lite aceton.

Utprovning av insulindos hemma med klinikbesök eller inläggning på djursjukhus
Olika veterinärer och ägare tycker olika. Eftersom jag har en väldigt lättstressad kisse så föredrar jag att mäta och sköta så mycket som möjligt själv hemma. Den veterinären vi nu besöker vill helst se att katten befinner sig på hemmaplan och att ägarna kontrollerar det de kan. Andra tycker att inläggning är det bästa alternativet eftersom övervakningen blir effektivare. Skulle katten vara oförsäkrad så misstänker jag att man håller kostnaderna nere med att själv vara så aktiv som möjligt. Jag är väldigt nöjd med den veterinären vi nu träffar så vill någon har tips på en bra diabetesveterinär i Sthlms området så skicka ett PM.

Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet är inte bara viktigt för att en överviktigt katt skall gå ner i vikt. Regelbunden fysisk aktivitet ökar vävnadens insulinkänsligheten i vila. Men ffa så ökar, det icke insulinberoende sockerupptaget till skelettmuskulaturen kraftigt, under fysisk aktivitet.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/24_Diabetes_2.pdf

- Utfodra torrfodret i aktivitetsboll. Det hindrar även från hetsätning och tristessätning.
- Kasta ut torrfoderbitarna en och en så katten får jaga efter
- Göm maten på olika ställen i hemmet
- Här hemma är derssyrspön populärt
- Klickerträning

Utfodring
Vi kör på det veterinären rekommenderar. Att ge blötmat vid insulingivan säkerställer för oss att han äter just då. Och torrfoder i en aktivitetsboll gör att han har friare tillgång till foder under natten och på dagen när risken för hypoglyckemi är som störst.

”Det finns två sätt att utfodra en diabetiker på; det traditionella sättet och det metaboliska. Det traditionella sättet innebär att fodret innehåller höga mängder (minst 40 % av energiintaget) av komplexa kolhydrater för att hålla blodsockret på en så stabil nivå som möjligt, högkvalitativt protein och ett moderat innehåll av fibrer och fett. Djuret ska utfodras med flera små mål fördelat över dagen (Case et al, 2000). Den metaboliska metoden är ett nytt utfodringssätt för katter med diabetes mellius. Den innebär att man utfodrar med en hög proteinhalt och begränsar kolhydratinnehållet för att ändra metabolismen och få katten att utnyttja lagrat fett som energikälla. En fördel med denna metod är att katten får lättare att bibehålla sin muskelmassa."
Ur ”användning av dietfoder [….]” se nedan

Lästips
Diabetes Mellitus hos katt
http://stud.epsilon.slu.se/770/1/myr_s_100117.pdf

Blodglukosmätarens betydelse vid mätning i hemmet på katter med diabetes mellitus
http://stud.epsilon.slu.se/1245/1/orndal_l_100531.pdf

Fruktosamin som markör för diabetes mellitus hos katt
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000031/01/Brandeker.pdf

Användning av dietfoder till hundar och katter på Smådjurskliniken vid SLU
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archi...ar_och_katter_på_SMådjurskliniken_vid_SLU.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes

Hej!

Jag tänkte dela med mig av min erfarenheter av en diabeteskisse. En av mina katter började kissa och dricka väldigt mycket. Jag tog honom till veterinären och det visade sig vara diabetes med skyhögt värde, 38 (en frisk katt ska ligga mellan 3 och 5). Eftersom jag har såpass oregelbundna arbetstider så insåg jag väldigt snabbt att insulinbehandling inte var ett alternativ då detta kräver minituös regelbundenhet. Alternativet som återstod var minidiab vilket veterinären var skeptisk till ifall det skulle funka eller avlivning. Eftersom katten ändå var förhållandevis pigg, så bestämde vi oss ändå för att prova tabletter. Veterinären rådde mig också att surfa på nätet för att hitta information av andra med samma erfarenhet. Snart gick det upp för mig att katten troligen blivit sjuk av allt torrfoder han fått genom åren. Rent logiskt så är det vansinnigt att ge en katt ett foder som innehåller massa majs och spannmål, något de med största sannolikhet aldrig skulle äta i vilt tillstånd. Har alltid gett mina katter Hills och Royal Canin i tron om att de är bra och visst är de kanske lite bättre än många andra men skillnaden är marginell om man låter innehållsförteckningen tala. Jag köpte därefter en blodsockermätare och köpte mjau kattmat (blöt) då denna endast innehåller kött och köttbiprodukter. Om en katt ska äta tabletter så är det viktigt att den har en liten egen insulinproduktion kvar, så jag lät honom äta mjau utan tabletter några dagar för att se ifall värdet förändrats. Det kan man lungt säga att det hade, sockret hade rasat från skyhöga 38 till höga 17. Sedan fick kisse äta tabletter i ca 4 veckor och blodsockret är nu normalt, han är symtomfri och är piggare och gladare än någonsin. Torrfoder kommer aldrig att serveras i mitt hem mer. Jag törs inte för skillnaden blev så markant. Det står mjau kattmat på menyn och ibland en rå kycklingvinge för att tänderna ska få träna lite. För att vara ärlig så är jag skitförbannad både på mig själv och kattmatsproducenterna för att jag låtit mig luras av vad som är bäst för katten istället för att lyssna och tillämpa det som är mest naturligt. Kattens är ett köttätande djur vars huvudsakliga föda i naturen består av möss och småfåglar. Katten har ett annurlunda tarmsystem och framför allt annorlunda tänder än människan, helt anpassade för den föda som är naturlig för dem. De torrfoder som säljs och marknadsförs är innehållsmässigt och näringsmässigt nog mer anpassade för en människa som behöver mer kolhydrater och fibrer. Hur kunde jag vara så dum att jag gick på allt det där, jag ville ju bara det bästa för mina katter. En annan kul bonus som blötmaten gett är att den andra katten som är långhårig blivit av med sitt mjäll och har en mer glänsande päls som inte tovar lika lätt. Helt klart en tankeställare. Mitt råd till dig är i alla fall att vara lite skeptisk till all information som härstammar från fodertillverkare. Låt innehållsförteckningen tala istället och varmt lycka till med din diabeteskisse. Det är inte lätt men det går!
 
Sv: Diabetes

Kan uppdatera med att vi har börjat sänka insulindosen igen. Idag låg han på 4.9 innan insulin så det blev en konsultation med veterinären och ytterligare en sänkning.

Eftersom saker och ting går åt rätt håll så vågar jag lägga in lite blider på honom

s_1220.jpg


s_668.jpg


s_195.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp