Deweys huva

Karros vantar

Trådstartare
Vad fyller den här huvan för funktion förutom att det är ett halvstängt huvudlag. Är det något slags stänkskydd? Eller har han det för att det är snyggt? Har inte sett det på så många travhästar förut.

Deweycheatumnhowe_huvud_Tarzan.jpg

Sv: Deweys huva

Är det inte som ett par vanliga blinkers som galopphästar springer med?! Det ska väl begränsa synfältet, sen att de finns i alla möjliga färger är väl rätt kul för den som vill sela ut sin häst i stallets färger... Annars vet jag inte riktigt.

Jo, jag tror också att det är blinkers. Men varför har galopphästar det egentligen? Visst är det snyggt med olika färger, men man kan ju ha ett halvstängt huvudlag annars.

Tungbandet på bilden är för övrigt riktigt fult. :eek:

Bara för att begränsa synfältet, det har nog mer att göra med tradition. Och att hästen matchas i rätt färger:D...

Fast jag läste om någon häst för ett tag sedan (galopphäst alltså) som vann med norsk, så det kanske är på väg in där...

Och jo. Tungbandet är gräsligt... Hela bilden är ganska opassandemed gräsliga färger... Fast man ser ju inte resten men det är väl kanske tur det:angel:

Galopphästar har väll oftast bara ett lätt huvudlag utan nosremmar och käk(naturligtvis) och kanske en blinkershuva sitter bättre och mer still än stängda stolpar på huvudlaget? Jag har ingen aning, det är mest en spekulation.

Sån har jag när jag tävlar monté:) Har inte sett någon annan med en sådan huva och man får en del blickar:angel:

2473817850048652634cbOukp_ph.jpg

du har rätt har ingen annan funktion men det är vanligt i usa att använda sånna.tnkte beställa en vit/lila schackrutig då jag var i usa men gjorde aldrig det hehe.

Masken fungerer på samme måte som helstengt - men det blir enda litt mer begrenset synsfelt fordi "koppene" kommer nærmere øynene og går rundt dem istedenfor å være rette.
Er endel hester i Norge som går med maske, ikke no uvanlig syn ihvertfall.

anade att bilden ej var svensk pga tungbandet är ju ett vanligt snöre typ (plastband möjligtvis)
bilden från USA:
Deweycheatumnhowe vann första heatet i Kentucky Futurity.
Foto: STALLTZ.SE

Jag tycker ofta en cant see bak ar svar att passa in sa det inte glappar eller flyttar sig. En huva sitter dar den sitter.
En annan positiv sak ar att du kan andra synfaltet till precis vad man vill. Du kan ju skara ner fran helstangt till alldeles innan oppet - mycket smidigt om du inte vill forstora skygglapparna. Faktumet att man kan gora hal och ge begransat synfalt bakat men behalla sidan ar ocksa helt super (och ocksa det vanligaste sattet man anvander blinkers har).
Tex har vi en liten valack som ar skraj for precis allt. Han behover stangt eller ocksa springer han av banan nar nagot passerar och han behover kunna se bakat - men bara lite grann, for att inte tok flippa ner hastarna kommer upp bakifran.
Losningen? Fulla blinkers med sma hal borrade i bakkanten. Han har fortfarande inte missat pallen for oss i det huvudlaget..

Blinkers ar fruktansvart vanligt harover. Fraga mig inte varfor men sa ar de ju ocksa barnsligt fortjusta i att ha en massa lustiga farger pa allt fran selar, vagnar och allmant krafs.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Redan före veckans första ridlektion så hade jag hamnat i ett läge där jag grubblade över vad det är jag håller på med och varför. Jag...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag måste klippa min shettis nu, i princip hela ponnyn. Det jag funderar på är om det skulle gå att klippa längre ifrån huden? Normalt...
Svar
9
· Visningar
1 007
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar