Devon-kunnig

BuenoBull

Trådstartare
Hejsan!

Är inne på att skaffa en underbar liten devon nu till nästa lön. Har hittat små kisseungar, men jag vill ha lite hjälp, nämligen om att hitta rätt katt.

I framtiden vill jag ställa ut och ev. ta en kull så det ska vara en hona. Vill ju ha en rastypisk katt men är inte helt 100 på detta :o. Skulle vara jättetrevligt att höra vad ni som kan rasen säger om dessa katter.

Ge gärna övriga tips och förslag! :d

http://www.blocket.se/vi/12495859.htm?ca=10_s

Sv: Devon-kunnig

Jag tycker för det första faktiskt inte man borde skaffa hona att avla på som första katt, men jag vet att det finns många som gör det. Min åsikt är dock att det finns så otroligt mycket att sätta sig in i. Jag tycker att jag själv är lite väl snabb på att skaffa honkatt, men dyker rätt katt upp så dyker den upp, så att säga ;)
Jag hade nog valt att skaffa en hane eller två, börja ställa ut och komma in i "devon världen" Så gjorde jag ;)

Det viktigaste om man ska ha en avelskatt är för mig hälsan. Vad finns bakom katten? HCM exempelvis är inte ett stort problem i rasen men det finns och testas sporadiskt. Är föräldrarna testade? Finns det "risklinjer" bakom katten?

När jag valde avelskatt var det främst baserat på vad katten har bakom sig. Jag har inget intresse i överexponerade linjer med katter som "finns i varrenda stamtavla" exempelvis.

Det är i princip omöjligt att se hur en katt utvecklar sig och devons flaxar från dåliga till bra under hela uppväxttiden i princip ;)
Kattungarna du visade ser helt okej ut. Jag gillar främst den högra lila tjejen med bra bredd och fin öronplacering, men jag hade önskat en bättre panna.. Nu är det ju helt ömöjligt att få en "perfekt" katt, men en katt med styrkor du anser värda att avla vidare på är ju en idé ;)
Nu är ju jag nybörjare på devons, haft Devon i 10 månader ungefär men varit devonintresserad i typ, två-tre år ;) Sol kan mer :)

Tack så jättemycket för ditt svar. Tror jag kan hålla med dig angående aveln faktiskt. Nu är jag inte alls inne på det för tillfället utan det skulle snarare vara om något/några år. Och tills dess har man ju säkert hunnit komma in lite mer i "devonvärlden" som du säger ;)
För övrigt så är det honkatt jag vill ha i alla fall. Vet inte vad det är men det är ju annorlunda att ha honkatt från att ha hankatter (tycker jag).

Samma här! Jag gillar också den damen, hon är übersöt :D Har tänkt att sätta mig och skriva ett mail till uppfödaren nu. Vad ska jag skriva? Kanske ska vänta lite eller? Fast det är ju så svårt... :angel:

Ja skriv ett mail. Jag har haft mail som förstakontakt till mina katter alla tre. Jag har skrivit ett ganska långt mail om mig sjävl, min syn på katten som familjemedlem och att jag är utställningsintresserad typ ;)
Jag såg att det stod 4-6000 i annonsen. Kolla med uppfödaren varför vissa katter kostar bara 4000. Exempelvis så kan ju inte du köpa en katt med deffekt om du vill ställa ut och ev. avla ;)

Är du intresserad av avel skulle jag råda dig att antingen ta en katt på foder eller köpa en hane som första katt. Devon rex är en svår ras att lära sig och typmässigt är rasen allt från homogen så det är svårt för en nybörjare att få tag på en rastypisk och frisk katt.

Köper du en hane kan du ställa ut honom och hålla honom tillgänglig som avelshane.

Värt att kolla rent hälsomässigt när det gäller devon rex är: inavelsgraden (devon rex har varit väldigt inavlad så det är viktigt att hålla inavelsgraderna låga), finns det hudproblem i linjen, hur ser det ut med avseende på HCM (du kan använda Pawpeds som hjälp men alla uppfödare lägger inte ut sina katters HCM-resultat i Pawpeds, hur ser det ut med myopatibärare i stamtavlan (lista på några kända bärare och drabbade katter finns här och information om sjukdomen finns här).

Det är svårt att sitta och säga vad som är viktigt såhär på rak arm, men jag tror jag har fått med det mesta. Ställ gärna frågor. :D

Jag håller absolut med Sol om att man gärna ska börja med en hane. (alt sällskaphona, men hanar är ju så mycket charmigare :love:)

Det krävs ett par år av utställningar och aktivt "rasengagemang" innan man har kunskap nog att köpa och bedöma en egen hona, och innan dess anser inte jag man kan kalla sig uppfödare. Dessutom har man då en vuxen (förmodligen kastrerad) hane när man köper sin första hona, det är en bra stabilitet i kattgruppen.

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 547
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag vill skaffa en kompis till min katt, men har lite funderingar om hur man gör med maten för två katter. Har en helig birma-hona som...
Svar
13
· Visningar
2 115
Senast: Lingon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 519
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama