Devlonmatta?

muppia

Trådstartare
Jag har ju en pälsboll, det är skitjobbigt att ha hund under höst och vår när det inte är fruset eller torrt ute, han drar in så mycket skit, trots handdukat så lämnar han lerfläckar där han legat, vi får dammsuga när det torkat.

Hur gör ni?

Så nu funderar jag på devlonmatta eftersom vår dörrmatta är värdelös på att suga in vätska. Hur gör ni, har ni devlonmatta och tycker att det fungerar bättre än vanliga dörrmattor? Hela hallen är ofta blöt innan det släpper lite.

Ni som har långhåriga hundar, hur torkar ni rent dem ordentligt? Får ni ofta skölja av dem innan de går in om de blivit leriga? Vi flyttar och vill ha bättre renhållning i det nya huset då vi köpt det och jag söker då efter lite tips.

Handdukar använder vi men det verkar inte riktigt fungera hundra, vad har ni för handdukar? Microfiber?

Sv: Devlonmatta?

Kan du inte ha typ regnoverall på honom när det är blött ute? Det har jag övervägt när jag cyklat med hundarna i gegget, men jag sköljer av dem i stället.

Nja, jag gillar inte tanken på att klä på hunden, fryser den så får den ha ett täcke annars får det vara. Jag är lite anti när det gäller att klä på djur öht. Han har bara reflexväst och det räcker.

Lutar åt att skölja av honom, bor lite bättre sen också så har bättre dusch än vad vi har nu.

Men det blir ju ändå skit under tassar, hur jag än torkar med handdukarna, därav fundering om devlonmatta fungerar som de själva säger? Vissa hundägare tycker det fungerar jättebra men jag ville höra bukares åsikter också. Fast vi kanske ändå hostar upp pengarna o chansar, med tanke på att de har 5 års garanti...

Om det är svårt att få in honom i duschen utan att få lera i hela huset kan du kanske göra så att du ställer en hink med vatten innanför dörren och när ni kommer in doppar du tassarna i hinken så leran försvinner, torkar med handduk och sköljer av resten i duschen.

Devlonmatta har jag inte testat så där kan jag inte ge några tips tyvärr

Just nu är det ju fruset men det är bra att vara beredd ;)

Det löser sig säkert. Men har läst någonstans, tror det var AoH och där sa man att det blev mindre skitigt av den mattan, skulle vara käckt om det var så!

Min långhårige drar också in allt :crazy:

Vi försöker torka med handduk, men det blir bara det yttersta som försvinner. Försöker att lära honom ruska på kommando ;). Oftast så läggs han ute i korgen på bron tills han torkat lite mer, annars är det korgen inne tills han torkat och då behöver vi bara ta reda på i hans korg men för det mesta är det att gå i tofflor tills man orkar dammsuga upp skiten.
Så ett bra råd är; köp bekväma inneskor :D

Mattan har jag inte testat.

Jag har en långhårig hund, och torkar jag honom med handduk, en hederlig gammal frotte, så försvinner bara det översta skiten..

Men han brukar lägga sig i köket när vi kommer in, och där sitter även jag ganska mycket, så jag sanerar köket när han har torkat, och bildat en sandlåda på golvet...:D

Är han riktigt grönjävligt lerig så tar jag ner honom i källaren och spolar av honom.

Devlon är en riktigt, riktigt bra matta när det kommer till att suga upp sådant som är skitigt och blött. Problemet med hundar är dock att skiten inte sitter främst UNDER tassarna och därmed inte kommer i kontakt med mattan.... så... att skaffa en devlon löser nog bara problemet ytterst marginellt. Det som sitter i pälsen sitter trots allt fortfarande där när mattan är passerad. Möjligtvis kan man lägga mattan i hundbädden och bädden i hallen? ; )

Skämt åsido.
Nu när ni köpt hus... har inte det någon köksingång/ingång via tvättstugan eller någonting annat smidigt som går att bygga om till en 'hundentré'?

Då blir det nog till o hosta. Man kan ju be hunden ligga på mattan en stund också ;) :angel:

Tyvärr kan vi inte bygga om huset smidigt så att säga men det är ändå tillräckligt nära till badrummet som dessutom är helkaklat (JIPPI!!!) vilket vårt nuvarande inte är utan i plast och det fastnar mycket skit där i hörnen...

Fiffi1 - jag försöker också lära honom ruska på sig men det går trögt, prioriterar inte trickträning nu precis så här nära flytten ;)

Mina emellanåt långhåriga hundar (pudlar) får alltid en tripp in i duschen vid blött väder ute.

Är det lerigt åker hunden direkt in i duschen när vi kommer in och blir avsköljd och sen torkad med handduk.

Åh så glad jag är över min korthåriga vovve som man bara behöver torka lite med en trasa (om ens det) för att bli av med all smuts.

Våga vägra håriga typer :p:D

(Förlåt, men kunde inte låta bli)

Ang ditt problem: kan du inte spola av honom ute med trädgårdsslangen innan ni går in?

Kan vara en lösning också, men då krävs väl en devlonmatta på insidan av dörren? Det var liksom lite också frågan kan man säga, kom jag på :p

Vi har Devlonmatta, och det hjälper kanon mot lerstigarna som annars brukar komma på våren. Vi har ju sex hundar som springer in och ut i lervällingen (jag skulle vilja plattsätta allt närmast huset...), och det är ogörligt att skölja och torka alla för jämnan. Det märks en markant skillnad före och efter Devloninköpet på filtret i luftvärmepumpen.

:bow: Bara goda ord om devlonmattan alltså!

Pratade lite med sambon, nackdelen är ju priset men den verkar ju hålla sig fräsch och har 5 års garanti, det borde ju vara en bra matta alltså!
Katten springer ALLTID in, aldrig kan man hinna få tag i henne heller för att torka av hennes tassar, vore bra med devlonmatta som hinner suga upp lite :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 018
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 229
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 641
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka