Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Oj, det låter väldigt dyrt med 2 kg för 300 kr. Jag ger 699 för 10kg Eukanuba kitten, och på foderbilen kostar 3 kg 399.

Byta återförsäljare?

Vad är det för katter du har? Jag har två med fri tillgång och de kommer absolut inte upp i några 4 kg i månaden, och då är lill-skrotan ändå stor i maten tycker jag.

Jag köper maten på en djuraffär här i stan, har aldrig reflekterat över att det är "dyrt" då jag själv kan gå ut och äta middag på restaurang för samma pris och då är det bara för en måltid.
Stora katten är en blandras, skogis/bondkatt och den lilla är bondkatt.
Ja de kanske äter mycket, har själv tänkt på att maten tar slut så fort. Men ingen av dem är extremt tjocka (den stora är väl lite rund, eftersom de äter kattungemat), de är avmaskade och vet. kollade.

Hur mycket äter era katter?

Tycker också det lät lite mycket... Nu äter ju inte mina torrfoder annat än som "godis" - men mina 2 äter ungefär en burk mjau om dagen (plåtburkarna) Och så kanske... 1-2 dl torrfoder

Jag var tvungen att kontrollera hur mycket torrfoder som eg. går åt, jag insåg att jag inte har så stor koll. På två katter, en växande och en fullvuxen går det ungefär 3 kg i månaden, trotts att de även äter Mjau burkmat och rå föda. Jag har aldrig reflekterat över att de sätter i sig såpass mycket torrfoder ändå, trodde det var max 2 kg på en månad. :p

Dock håller de båda fint hull, förutom den växande damen som räknas bli stor och växer lite hur som haver, ibland sätter hon fart på längden eller höjden och då ser hon lite tråkig ut tills hon hinner äta ikapp. Tack och lov var det ett tag sedan nu.

EDIT: Förmodligen blir det nog mindre än 3 kilo ändå, måttet jag använder ligger på 100 gram och det är sällan skålen är tom så ibland blir det ju att jag inte behöver fylla på alls eller tar mindre i måttet.

Känns som att jag får börja "bokföra" några veckor för att verkligen kontrollera det här, jag skäms ju alldeles över att inte veta vad mycket katterna äter. :o

Senast ändrad:

*går och kollar foderpåsen*

Mina verkar ha ätit ungefär 2 kg på 2 veckor, dvs 0.5 kg torrfoder/katt och vecka.
*räkna räkna*

2 kg/katt i månaden blir, om vi säger att fodret kostar 70 kr/kg, 140 kronor. Sedan får de ju blötmat ett par gånger i veckan, så sammanlagt kanske 160 kr i månaden?

Hm, ja, Acses, dina äter ju nästan lika mycket som mina, trots att dina får mer blötmat än mina. Nu är ju mina bara ca 15 veckor, så jag vet ju inte hur mycket de kommer att sätta i sig när de blir fullvuxna.

Låter det helt tokigt med 2 kg torrfoder i månaden för så gamla kattungar? Jag menar, maten står ju framme och de får äta hur mycket de vill, och de verkar tycka att det smakar bra. Jag tycker att de har gått upp i vikt och blivit finare i pälsen sedan de kom hit, vilket iof inte är så konstigt: dels hade de nog en hel del mask (födda utomhus), och dels hade de väl inte fått den bästa starten i livet rent allmänt.

/K, med två svarta monster som verkar måttligt intresserade av matematik. Mycket härligare att sova sked i soffan och låta matte sköta uträkningarna.

*KL*

Testfakta gjorde ett test av torrfoder förra månaden, se http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=484993

Ja, det testet (och det som ni har sagt här - stort tack!) har i alla fall fått mig att inte vilja köpa RC igen. Även om djuraffärerna verkar överförtjusta i RC; många hyllmeter med femtioelvatusen olika varianter - men inte en enda påse eukanuba (i min lokala djuraffär i alla fall).

Ja, priserna får man nog ta med en nypa salt, enligt testet är ju Iams dyrare än Eukanuba, men som jag har förstått det är Iams budgetvarianten av Eukanuba?

Jag ska låta dem äta upp det som är kvar av RC och sen köpa en säck Eukanuba kitten. Eller borde man köpa en lite påse och pröva först? Utifall att de är kräsna.

Jag ska låta dem äta upp det som är kvar av RC och sen köpa en säck Eukanuba kitten. Eller borde man köpa en lite påse och pröva först? Utifall att de är kräsna.

Glöm inte att fasa in det nya fodret, dvs. successivt blanda i mer av det nya fodret i det gamla för att slutligen helt köra på det nya.

Att köpa en mindre påse till en början är såklart bra så slipper du stå med en stor säck som inte äts upp om det inte skulle visa sig passa. :)

Hittar du inte hos lokal djuraffär rekomenderar jag foderbilen.se varmt, snabb leverans (aldrig tagit längre än 3 dagar för mig), bra service och stooooort utbud.

Ja, det testet (och det som ni har sagt här - stort tack!) har i alla fall fått mig att inte vilja köpa RC igen. Även om djuraffärerna verkar överförtjusta i RC; många hyllmeter med femtioelvatusen olika varianter - men inte en enda påse eukanuba (i min lokala djuraffär i alla fall).

Ja, priserna får man nog ta med en nypa salt, enligt testet är ju Iams dyrare än Eukanuba, men som jag har förstått det är Iams budgetvarianten av Eukanuba?

Låter bra tycker jag. Gör som acses skriver och fasa in den nya bara. När jag testar ny mat brukar jag köpa en liten påse och lägga i egen skål. Ibland är det nyhetens behag, det är gott i början, men sen tröttnar dom. Så gör slut på en liten påse först. Är den god hela tiden, köp en lite större och blanda ut i ökande mängd med den gamla maten. Eukanuba har blivit rätt svår att få tag på har jag märkt, många affärer säljer enbart Iams till katt. Då är foderbilen kanon. Tyvärr har dom haft en del krångel med leveranser senaste tiden, så var ute i god tid. Flera har varit med om att paketen åker lite fram och tillbaka innan dom landar hemma hos beställaren :grin:

Jepp, tack för tipset! Sist gick överfasningen väldigt smidigt, men det kanske var för att det var från Whiskas Junior (det som de åt innan de kom hit) till RC.

Hittills har de tack och lov inte varit kräsna med vad de har ätit - har testat olika sorters mjukmat och allt har gått ner - för utom när jag hade blandat maskmedel: då var det tvärnej. De tyckte väl att det var lite misstänkt att jag var så himla mån om att de åt just det - just nu. "Här måste det ligga en hund begraven."

Så förresten att en djuraffär i sthlm hade 10 kg eukanuba för 499 kronor :banana:

Haha, dom är inte dumma dom små!
Abbie är också misstänksam efter att en enda gång försökt med lysin i yoghurten. Numera äter hon inte om jag inte häller yoghurt på fatet när det står på golvet. Tar jag upp det på bänken så tittar hon på mig med blicken "tror du jag är dum eller?" och går därifrån :grin:

Eukanuba (katt) har en kampanj just nu, så alla affärer med det fodret borde ha det priset.

Vad bra att jag läste det här, ska köpa mer foder nu, foderbilen verkar inte ha den kampanjen så där hade jag kunnat slippa spara pengar med lite otur! Blir att muta pojkvännen att köra mig till passande butik till helgen!

Jag har utfodrat katter i 10 år med RC. Det har fungerat bra för oss. Ska snart gå på seniorkoll med äldsta katten, så får väll veta då om fodret har varit bra eller dåligt. Men jag har 3 katter och brukar köpa 10 kilospåsarna. Då blir det lägre kilopris.

kl

På de flesta innehållsförteckningar för torrfoder står inte taurin, är det med bara att det inte står?

Sen undrar jag hur länge torrisar håller?
En 10 kg säck skulle ta uppemot ett halvår för mig att förbruka..

Då jag nyligen blivit kattägare har jag försökt att få reda på en hel del om just foder. Eftersom den ena katten är kräsen har jag fått prova mig fram endel.

På forum finns många högljudda röster om att torrfoder inte är bra. Ingenstans har jag sett uttalanden från veterinär eller forskare om detta. Har jag inte letat nog? De som förespråkar att inte fodra torrt får gärna ge mig källor!

Jag tror på att det är naturligt för katten att kunna äta när den vill. Därför vill jag ha torrt foder som kan stå framme jämt (så länge katten håller lagom vikt i alla fall...).

Efter en del läsning på baksidan av paketen insåg jag att innehållet är ganska lika i olika torrfoder och att jag själv egentligen inte alls vet vad jag letar efter. Det (tillsammans med att katten kissade i sängen då hon inte gillade torrfodret) ledde till att jag lät henne välja. Valet blev Coshida som finns på Lidl. Detta har jag tänkt ha fram tills jag hittat ett bättre alternativ. Men sen såg jag denna undersökning och tänker att det nog inte är så tokigt att ge i alla fall:

http://www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx?id=1994

Tyvärr finns inte alla sorter med. Men just nu passar det mig utmärkt och är dessutom billigt.

Man kan ju börja med att göra en jämförelse. Katter är strikta köttätare. Har inget behov av spannmål.
Torrfoder: runt 50% kött (ett bra foder), resten massa spannmål och annat. 10% vätska ungefär.
Naturlig mat (råttor och liknande): Runt kanske 90% kött?, resten ben och inälvor. 80% vätska.

Tycker du dom är någorlunda lika?

Jo, fast det är ju inte så mkt som framgår av det där testet.
Det står ju inte ens en innehållsförteckning.
Det viktiga är att det är mkt kött och lite (helst inget) grönsaker/spannmål/socker.
Mg halten får inte vara för hög.
Samt att katten får i sig vatten, och det får den inte av enbart torrisar.

Senast ändrad:

Du kan ju börja med att räkna ut att om där är 80% kött och 90% vatten har man 170%... Jag skulle vilja påstå att i just färskt kött är en stor del vatten. Om man tar bort vattnet från denna del av råttan skulle det kanske inte vara så många % kött kvar?

Det jag vill ha sagt med det är att man ska passa sig för att jämföra blött och torrt hur som helst då det i livsmedel är viktprocent som räknas.

Att katten är köttätare har jag aldrig ifrågasatt. Men jag skulle vilja se studier om vad det är som är dåligt med spannmålet. Om det fyller ut maten och passerar rakt igenom katten har jag inga problem med det eftersom mina katter är innekatter...Sen kan jag inflika att med ett dyrare "bättre" foder matvägrade mina katter och gav sig på en limpa då jag inte såg... snacka om hög halt spannmål...

Själv tycker jag man ska kunna lita på konsumentverket (Råd och rön) och om de säger att min katt får i sig tillräckligt av alla ämnen genom att äta det foder jag valt att ge är jag glad eftersom det är vad jag är ute efter då jag fodrar katten.

Jag tror det kan vara farligt att experimentera med massa mat där jag inte kan veta innehållet. Vet de som ger endast kött att alla behoven uppfylls? Hur vet de det?

Men om någon av er länkar till fakta som berättar för mig att fodret jag köper är dåligt ska jag utvärdera det och byta foder.

Fast nu är du ute och cyklar. Allt kött innehåller vatten, det är inte kött + vatten utan kött inklusive vatten ;)
Du innehåller ju själv 2/3 vatten?

Spannmål går inte bara rakt igenom, det gör också att vikten har en förmåga att öka vilket inte är bra för innekatter. Inte alla, men väldigt många torrfoderätande innekatter är faktiskt överviktiga, framförallt om dom får fri tillgång. Ingen ger ju sina hästar kött som bukfylla, varför det? Man stoppar ju gladeligen i en köttätare spannmål, varför inte ge en växtätare kött?

Självklart måste man veta vad man håller på med om man ger bara BARF, men vill man så finns det massor av info att läsa på. Annars kan man gå den "lata" vägen och ge blötmat. Bra blötmat, många blötmatsorter innehåller socker, spannmål och annat också och dom ska man försöka hålla sig undan förstås. Men det finns sådana som inte innehåller saker som katten inte behöver och väldigt många får faktiskt en viktnedgång på överviktiga katter bara genom att byta ut torrfodret mot blötmat.

De flesta köttätarna är gjorda för att få i sig större delen av vätskebehovet via maten. Så även katterna. Att torrfoderkatterna lider av vätskebrist är vad jag har förståt vetenskapligt bevisat. Dvs dom får inte i sig tillräckligt genom att dricka.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 585
Senast: Silkisif
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 151
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka