Sv: Detta med hundilska hundar ute...och deras ägare.
Låt bli att lyfta upp honom . Det skapar - tyvärr - rädsla hos småhundar. Matte signalerar att det är farligt.
Sen, som ägare av stor hund, och tidigare en hanhundsilsk stor hund, så kan jag helt förstå din syn, jag skulle aldrig stå och skratta bort min förra hanes beteende (han som innan kastrering var hanhundsilsk). MEN samtidigt, så när min nuvarande, ickeilska, hund vill leka, så - han skäller. När han var lite yngre (han är ett år nu) kunde han av osäkerhet resa raggen och skälla på håll.
DU hade tolkar 'stor hund som skäller och har rest ragg' som ARG stor hund. Han var inte arg, han ville hälsa/leka men var osäker. Att banna honom i det läget skulle förstärka hans osäkerhet och riskera att GÖRA honom osäker. Så jag bad honom bara (med dålig framgång förr, nu går det bra) att vara tyst, och talade om att 'nej vi ska inte leka, och nej det är inget vara osäker för'. Och jag hade mest troligt till dig sagt att 'han är ung och vet inte riktigt var han ska ta vägen, han vill leka men är lite skraj med'. Just för att du INTE skulle känna att du behövde slita upp din lilla i rädsla för att den 'svarta besten' skulle äta din lilla till frukost.
Så, vissa fall har du helt säkert stött på aggresiva storhundar, men i många fall har du säkerligen stött på enbart lekglada storhundar som 'låter mycket' eller stora hundar som varit osäkra. DU anar inte hur konstig och skrämmande en minihund kan framstå för en stor hund. Min förra kaxmops höll på att skita knäck av kompisens pyttelilla praz-hur det nu stavas. De där som är mindre än vavvor, fan mindre än mina katter. Min hane var helt perplex, det såg ut som en konstig katt, pratade som en hund och eh 'matte hjälp, en alien'
Sen, jag anser inte man lämnar hundar bundna, men skulle du gå förbi min bunden skulle du kunna skriva samma ang 'tror inte den skulle varit i livet om jag inte tog upp'. Om han fick se din så skulle han vilja hälsa, snöret skulle hindra, han skulle bli frustrerad och dra i det och skälla. Det är en stor hund och han har 'basröst'. Om han uppfattade din som lite läskig iom storleken skulle han kunna fälla upp osäkerhetsragg med. Men OM (fullt begripligt att du INTE gör det, bara säger OM) du skulle låtit dem hälsa skulle min blivit ett svansviftande glädjepaket som tyckte 'heeeej kompis, leeeeka?'
Så, mitt råd är att sluta lyfta honom hela tiden. Du behöver ju inte gå en dm ifrån vid möten, men skapa inte rädsla genom att ta upp. Och ang rest ragg så ett tips är att kolal hur mkt ragg som är rest. De som reser ur osäkerhet överdriver och lyfter alldeles för 'lång' ragg. Och de som är arga på riktigt bemödar sig iofs inte alltid ens om att resa ragg - de VET att de är störst, starkast och bäst utan att skrika om det. Sen kan vissa bita ur osäkerhet med, så menar inte du ska låta din hund hälsa, eller passera med en dm till godo, men du får kanske en mer nyanserad bild och slipper känna att alla stora är ute efter att käka din lilla till frukost och kan slappna av själv, och så slappnar din hund av mer också.