Detta med genitik..

pastejja

Trådstartare
Roar mig (lite halvt hysteriskt eftersom brunst närmar sig) med att kolla stammar på hingstar. Upptäckte att Cashmir har vagnshästar (gissar jag att det är iallafall) ganska nära i stamtavlan, nämligen mormorsmormor. Är det något man kan förvänta sig att märka något av? Jag hoppas ju själv att Cashmir är en typförbättrare, men är det osäkert om man ska se honom som det eller är det tillräckligt långt bak och utspätt för att det ska vara utan intresse?
Frågan bör ju även gälla ex. "plötsligt så dyker det upp en liten häst från stora föräldrar" (ex. linjeavel på Urbino)
/U

Sv: Detta med genitik..

Till att börja med ,det heter genetik ;) Dobbis som är stavningspolis idag :D

Med vagnshästar menar du ?? Tuigpaard eller hackney?

Till att börja med ,det heter genetik ;) Dobbis som är stavningspolis idag :D

Med vagnshästar menar du ?? Tuigpaard eller hackney?
Det stoet är väl Gelderland, född på 60:talet, holländare på den tiden hade ju mkt gelderlandblod och förädlades med ädlare hingstar. Lär nog vara svårt att hitta en KWPN häst som inte har gammalt lantblod 4-5 generationer bakåt.

Kollade tidigare idag och stoet är född 1965, så visst har det gått några år men inte så galet många generationer. Är det något att fundera över att det kan slå genom?
Ska läsa på om rasen, det kanske inte gör så mycket? Verkar ju som stofamiljen lämnat bra så det kanske bra med lite körhäst i generna? Hoppas på synpunkter..

Just nu är jag galet störd på att jag stavat fel i rubriken.. :rofl:
/U

Absolut inget att bli störd på, tvärtom så är ju de halvblodspopulationer som har körning i grunden ofta starka inom hoppning, som Holstein där allt kördes intill 60-talet, liksom det gjordes i Holland, och även i Sverige. Kan inte se någon som helst nackdel i att hästarna är/var körbara. KWPN hade ganska länge ett draglags prov som hingstarna måste klara. Celle kör t.ex. fortfarande huvuddelen av sina hingstar. Några av Flyinges bättre hoppförärvare på 60-70 talet som Nepal, Lansiär, Niarchos, Jarramas, med flera, var även utmärkta körhästar. Det finns ju den klassiska bilden där Kjellander kör de tvååriga framtida ELIT hingstarna Chagall och Ceylon framför en elegant vagn. Överhuvudtaget så länge som de varmblodiga hästarna var en del av jordbruket så kördes de, oberoende av vilket förbund de tillhörde.
Det enda jag sätter varningstecken för är hackney eller saddlebreed-blod, visserligen blir det höga knän, men personligen ogillar jag det rörelsemönstret, i mina ögon onaturligt och ineffektivt.

Jag är absolut inte störd egentligen, kollade och han är lite släkt med Irco Marco minsann.. ;). Det finns frieser i honom långt bak, sedan hann jag i nte kolla så mycket mer.
Det jag funderar över är väl mer att flera körhästar har/hade längre rygg.. och i fallet med mitt sto så är benen för korta.. Eller om det är ryggen som är lite lång, inget alarmerande men inget jag vill dubbla. Däremot verkar hon lämna (än så länge) ungar med annan typ än hon själv har.
På ett annat sto hade jag nog inte ens noterat det.
/U

Jag är absolut inte störd egentligen, kollade och han är lite släkt med Irco Marco minsann.. ;). Det finns frieser i honom långt bak, sedan hann jag i nte kolla så mycket mer.
Det jag funderar över är väl mer att flera körhästar har/hade längre rygg.. och i fallet med mitt sto så är benen för korta.. Eller om det är ryggen som är lite lång, inget alarmerande men inget jag vill dubbla. Däremot verkar hon lämna (än så länge) ungar med annan typ än hon själv har.
På ett annat sto hade jag nog inte ens noterat det.
/U
Har Cashmir eller Irco Marco Frieser i stamtavlan? Det var en nyhet, var finns det nånstans?

Långt bak i stammen på Irco Marcos farmor finns en hingst som i en stamtavledatabas kallas för East Friesian men i en annan har han kallats för holländskt varmblod.

Långt bak i stammen på Irco Marcos farmor finns en hingst som i en stamtavledatabas kallas för East Friesian men i en annan har han kallats för holländskt varmblod.
Enligt min holländska kompis var East Friesian horse en tung warmblodshäst inte en Frieser som finns nu , dvs svart med massor av hovskägg.

Det var vad jag gissade.

Apråpå andra udda raser har mitt halvblod en hackney i tolfte led via sin mormorsfarfar som var anglonormand. Hon har också en fransk travare någonstans, tror det var åttonde led. Den hingsten förekommer långt bak i många moderna hästars stammar och jag tror inte att det påverkar någonting för det är så utspätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka