Detta med att stretcha vid hästmassage??

Netika

Trådstartare
En av hästarna har får massage flera gånger och att han gillar det är det ingen tvekan om. Han slappar av totalt och huvudet ramlar nästan i backen. Men...

Jag är väldigt tveksam till detta med att stretcha hästar, i var fall vissa muskelgrupper och då tänker jag på:
Bogen; Varför ska man tänja ut de muskler som håller bogbladet in mot bröstkorgen? Ska inte de vara kosta och stabila, just för att hålla in bogbladet.
Adduktorer/Abduktorer (dra benet in/drar benet ut) i bakbenen; Jag vill inte att hästen ska få längre muskler på yttersidan, kunna lägga benet inåt; eller innersidan; lättare gå i spagat.

Jag förstår inte syftet med denna stretching och funderar på om den över huvudtaget är lämplig?

Sv: Detta med att stretcha vid hästmassage??

Nej det är verkligen inte bra:eek:

Hästen har inte sådana leder i ex höfter och bogen så att detta är lämpligt. Precis som du säger töjer man ut ligament på ett onaturligt sätt. Aldrig ut i sidled med någon av hästens ben. Däremot framåt och bakåt kan göra stor nytta på hästar som behöver detta!

En av hästarna har får massage flera gånger och att han gillar det är det ingen tvekan om. Han slappar av totalt och huvudet ramlar nästan i backen. Men...

Jag är väldigt tveksam till detta med att stretcha hästar, i var fall vissa muskelgrupper och då tänker jag på:
Bogen; Varför ska man tänja ut de muskler som håller bogbladet in mot bröstkorgen? Ska inte de vara kosta och stabila, just för att hålla in bogbladet.
Adduktorer/Abduktorer (dra benet in/drar benet ut) i bakbenen; Jag vill inte att hästen ska få längre muskler på yttersidan, kunna lägga benet inåt; eller innersidan; lättare gå i spagat.

Jag förstår inte syftet med denna stretching och funderar på om den över huvudtaget är lämplig?

Numer går man allt mer mot att just stretching inte är så fördelaktigt som man förr trodde och det handlar då om rekommendationer till människor som jag i första hand tänker på. Ändå tror jag att stretching kan fylla en funktion, men inte så där övergripande och alltid för friska människor och djur. Är jag stel någonstans är det behagligt att stretcha just där efter ett träningspass. Fast själv kan jag då känna vad som är skönt.

Hästen däremot stretchar ju inte själv utan får det gjort åt sig och det är mer tveksamt. Som du säger att stretcha rakt fram och bak som hästens benrörelser är kan vara bra. Fick en gång lära mig att man kan ta tag i bakbenet och sedan mer visa det att det är ok för hästen att sträcka ut det rakt bak, mer guida och visa, så att hästen själv kan stretcha ut det.

Jag tror mer på massage av hästen och därefter att hästen får motionera (ev. vid hand promenad) för att få ur sig de slaggprodukter som kommer av massagen och då kan hästen själv ta ut steget och känna efter vad som känns behagligt.

Häst med stelhet/ev.även smärta kan dock gynnas av stretching då smärtan hindrar den att ta ut, fast den behöver det. Fast den stretchingen skall i så fall bara utföras av hästägare efter ingående instruktioner av t.ex. equiterapeut och ha just ett terapeutiskt syfte.

Hälsning Maja

Hälsning Maja

När jag gick på Axelsons fick vi iaf lära oss att stretcha även utåt, men det var ju några år sedan...
Min hästmassör vi anlitar nu har visat mig hur jag ska stretcha just min häst, och det är bara framåt och bakåt...

Jag tror att man alltid ska vara försiktig och inte ha dragkamp med hästen, att bara mjukt visa och hjälpa dem att sträcka ut är nog bäst. Jag märker att min häst iaf gillar extra att stretcha efter ett ordentligt träningspass där han tagit i :love:

På häst stretchas bara muskelbuken, aldrig senor eller ligament. Med stretchning vill man:
1) Förlänga muskeln (eller hindra att den förkortas)
2) Få hästen mer "kroppsmedveten"
3) Lära hästen att slappna av en muskel

En förlängd muskel inverkar enbart på hur långt muskeln kan sträcka ut sig. En längre muskel betyder inte att den är slappare och inte heller att den inte kan kontrahera lika mycket (göra sig lika kort). Den får helt enkelt större rörelseomfång. (Har människor som kommer i spagat problem med att gå och springa vanligt?)

En muskel är svagast och går lättast sönder när den får jobba utsträckt så långt det går. Därför är det idé att stretcha musklerna så att de kan sträcka ut sig mer än vad de behöver när de jobbar.

För att skydda att muskeln "dras sönder" när hästen jobbar motverkar hästen aktivt (och reflexmässigt) att muskeln dras ut maximalt (när muskeln fungerar som antagonist). Den spänner alltså muskeln innan den når maxlängd.

Om hästen inte "vet" hur långt den kan sträcka ut muskeln kan den börja stoppa upp rörelsen "för tidigt". Och rörelsen blir kortare än vad den skulle behöva. Genom stretchning lär sig hästen hur långt muskeln kan töja och får bättre koll när den skall börja bromsa rörelsen.

Stretchning skall aldrig göras med mycket kraft. Låter inte hästen muskeln dras ut, så hjälper det inte att "dra för fullt", troligen utgår hästen som vinnare... Det viktigaste är att man inte knycker eller plötsligt släpper. Det kan orsaka muskelskador.

Man skall heller inte stretcha för mycket (dra ut för långt). Det problemet kommer främst med sk överrörliga hästar (inte ovanligt bland islandshästar). Och man skall inte stretcha kall häst (men man kan nog kolla rörlighet på kall häst, vilket inte är riktigt samma som stretchning fast det kan se likadant ut...).

Hästens höftled är en mycket rörlig kulled, vars rörelse i första hand begränsas av starka muskler och i andra hand av kraftiga ligament. Jag tror inte en människa har kraft att dra (stretcha) så att dessa ligament skadas. (Och som jag tidigare skrev skall inte mycket kraft användas.)

Hästens bogblad sitter inte fast i kroppen med någon led, utan enbart med muskler och ligament. För rörligheten i frambenen är det viktigt att bogbladet kan röra sig på revbenen utan att hindras av varken spända/korta muskler eller sadel... Själva bogbladet hålls inte mot revbenen genom direktinverkan av någon muskel eller ligament (dvs det finns inga muskler eller ligament vars huvuduppgift är att hålla bogbladet fast i revbenen). Nedre och övre delen på bogbladet skall kunna röra på sig.

Bogleden (bogspetsen) hålls ihop med starka muskler, den leden har (vad jag kommer ihåg) inga ligament. Genom att stretcha överarmen utåt belastas nog inte alls bogleden. Det stretchar främst tvära bröstmuskeln (som sitter fast i överarmen).

För att röra sig smidigt är hästen mycket beroende av ad- och abduktorerna (musklerna som för benen inåt och utåt). På grund av sin mycket stela rygg (från manke till kors) gör hästen snabbare vändningar genom att "gå/springa åt sidan" med fram eller bakdel (som i bakdels- och framdelsvändning). Även i skänkelvikning är dessa muskler viktiga. Är de stela/korta begränsas hästens smidighet och rörlighet i sidled.

Och ja, hästen strechar även sig själv; det är det den gör när den sträcker på sig. Fast den har ju nog begränsade möjligheter att stretcha alla muskler. När man stretchar hästen skall man inte använda mycket kraft just för att hästen inte själv stretchar (och inte stretcha länge, max ca 5 s, men man kan nog upprepa...).

Vad menar du Stopek, med "inte så fördelaktigt" för människa. Hur blir man vigare utan att stretcha? Det skulle jag gärna vilja veta... (Tränar karate och tar gärna emot alternativ till stretchning för att bli vigare... ;-)

Men det stämmer nog, att (synbara) nyttan med stretchning inte är så stor för en häst utan rörelseproblem - det blir mer i förebyggande syfte (och det är alltid svårt att bedöma nyttan med så'nt som görs i förebyggande syfte...). Men skadligt är det inte.

Stopek skrev:
...för att få ur sig de slaggprodukter som kommer av massagen...
Vilka slaggprodukter kommer av massage?
Jag studerar till hästmassör och har lärt mig att massagen hjälper att att rensa ut slaggprodukter...
Ge gärna litteraturhänvisning, läser nu om muskelns fysiologi och skall gå vidare till massagens fysiologi, bara jag hittar litteratur...

Det här med att hästar inte stretchar sig själva;
När ena kusen hade fått "intensivbehandling" av ET ett tag, och även mycket massage/stretching i kombination med det så såg jag faktiskt den stå och stretcha bakbenet bakåt vid ett par tillfällen! :p Det är bakåt den har haft problem vid stretching pga korta muskler (märks tydligt vid skoning där hovslagarna inte kunnat sträcka bak benen så mycket som vanligt utan protester från hästen) så vi såg det som mycket positivt! :)

Bara en liten parentes!

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte...
Svar
18
· Visningar
4 536
Senast: Antiqua
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Vogue
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 576
Senast: Zuzzi
·
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V