Detta kliande...

Ellanamde

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite hjälp av er med ett eländigt kliande som 1-2 hästar i mitt stall har. Det började med att de kliade sig lite på mulen, men sedan upplever jag att det kliar sig på fler ställen som bog och svansrot. Det är inget intensivt kliande, men jag vill bli av med det så fort som möjligt.
Vissa partier i pälsen så är håret liksom nergnagat? Lite kortare än övriga pälsen.

Veterinären var ute och kollade det, och sa att det kunde vara löss, skabb, ringorm och en hel del annat. Löss trodde h*n inte på eftersom h*n inte såg något i pälsen. Men hur ska jag nu fortsätta? Ska jag köpa hem massa olika preparat och testa på hästarna? Jag gillar inte tanken på att de ska vara några försökskaniner...
Någon som har några tips/idéer?

Sv: Detta kliande...

Pälslöss skulle jag säga, ser ut som om någon klippt ner pälsen ojämnt/hackigt. senare skaver hästen kanske av sig så att det blir hårlöst.

Kommer ofta på raser med tjock päls, börjar oftast runt huvud och ansiktet sprider sig sedan till halsen och gärna under manen.

Har du Switch så kan det användas, annars klippa är en annan möjlighet. Halsen och lite ner på bogen.

Ja, det låter ganska rimligt. Hästarna har inte jätte tjock päls, men visst vinterpälsen finns där ju.
Har inte switch (det går väl inte att köpa längre?), och jag har tyvärr ingen möjlighet att klippa :/
Vet du något annat sätt som kan hjälpa?

Det finns ju inga bra sätt att få bort dessa kryp, det som tidigare fanns verkar vara förbjudet. Switch och Etotal var väl det som funkade bäst utan tvätt, sedan blir det schampon som gäller och det är ingen hit i detta väder beroende på vilken typ av stall man står i och pälsens tjocklek.

Är Etotal också förbjudet?
Usch, då måste man vänta till det blivit varmare, jag som vill bli av med det så fort som möjligt innan det bryter ut.

Om du vill skriva ut var du bor så kanske det finns någon som har switch kvar som du kan få köpa.

Tack för era råd!
Jag bor i Kristianstad kommun, finns det någon vänlig själ som jag kan
köpa switch av så vore det otroligt snällt.

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 487
Senast: caballus
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 491
Senast: Petrow90
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 974
Senast: Seabaz
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka