Detta KAN inte vara normalt! Eller?

MsSleepalot

Trådstartare
Ikväll mellan 20.30 och nu har vi bl.a badat Simon. Han spydde innan badet, i badet, efter badet, spytt ner 3 pyjamaser, flygspyor på golvet....

Gör era 4 månaders så? Eller ni som har haft en sån liten, låter det bekant?

Vi var till bvc idag pga detta och han har gått upp 600gr på 3 veckor så han följer ju sin kurva fint.

Men seriöst, lever man normalt i en enda stor spya när man har barn?:crazy:

Sv: Detta KAN inte vara normalt! Eller?

Så hade vi det förra lördagen och det var magsjuka. Inte kul på långa vägar :cry: Försök att få i honom lite vatten, men ta det lugnt med tanke på att det inte finns så mycket kvar i magen.

Vi kan ha det så vissa dagar, främst de dagar då E (4 månader) inte har bajsat på några dagar men är på gång (han bajsar inte varje dag utan kanske varannan/var tredje dag).

Är Simon bara pigg, äter och går upp i vikt så är det nog helt vanligt "babykräkande". En del bebisar spyr mycket.

Fråga barnläkaren och sköterskan på BVC, om det går att undersöka, om pojken har förträngning på magmunnen, brukar vara vanligt hos pojkar, och gör att de har kaskadkräkningar..
En väninnas son hade kräkningar dagarna i ända, och de konstaterade att det var en förträngning på magmunnen, tror de åtgärdade med en liten operation, vet ej hur de gör numer, det kanske finns annat att ta till, det här var några år sen..
Viktigt är att kolla så att han inte blir uttorkad, av kräkningarna, och kolla vikten, så att han går upp i vikt som han ska..

Har pratat med BVC och hon tyckte vi skulle testa mjölkfritt. Det hade kommit ut en ny som smakar bättre än Nutramigen som heter Althera som vi tänkte testa. Men idag åt vi lite gröt igen, mild havregröt från semper. Och han spydde ingenting alls efter det! Och mätt blev han också. Så nu tvekar jag lite, eftersom gröten är ju gjord på skummjölkspulver....tror inte han är mjölkallergiker då. Vi får nog bara börja öka på den fasta födan:)

Enfamil testade vi men den klumpade sig i flaskan och kom inget igenom nappen=/ har iof en större napp nu så det kanske funkar bättre nu!

Hård i magen är han inte. Han var förut så nu ger vi lite laktulos om dagen så han är bra i magen:)

Nej vi skippar nog testa mjölkfritt och kör på fasta födan i stället!

Just det det var för dig Enfamilen blev så konstig. Jag gjorde samma test här hemma och fick inte alls det klumpigt. Har du testat att koka vatten, låt svalna, blanda kallt + pulver i en kastrull och röra om?

Blandade du pulvret innan eller efter du värmt vattnet?

Jag testade alla möjliga vis. Den enda gången det blev någorlunda drickbart var när jag vispat ner pulvret i vattnet i kastrullen. Testade blanda vamt, kallt, hett men ingen skillnad... Helmysko:confused:

Tänkte testa imorn nu när jag har större napphål.

Märkte ni skillnad på en gång när ni matade er son eller tog det nån dag innan det gav med sig?

*kl* Min son var precis lika dan som liten, småspydde jämt och ständigt. Det gick som tur var över när han började äta fast mat, den har ju inte lika lätt att komma upp som flytande föda.

japp! w var PRECIS så vid 4 mån. Så fort hanbörjade få gröt och fast föda vart det MYCKET bättre.

På en gång märktes skillnad, nu när jag tänker efter hände de ibland att det blev som små små "flingor" men det var fullt normalt, man fick ruska om flaskan ibland bara men de blev aldrig totalstopp och vi hade minsta napphålet.
Vi fick ju även rek. av barnläkaren att börja med gröt när han var 3½ månad.

På Rasmus växte det bort, men inte på hans pappa som igår fick en medicin han ska äta resten av livet. Min farbror är opererad för problemet med magmunnen och min farmor har även hon ätit medicin hela livet. Så vi får se om Rasmus får samma problem som sin pappa när han blir större. Märker ju inte av att han mår illa på morgonen och inte kan äta frukost i alla fall ;)

jag tror inte du behöver oroa dig har haft tre "kräkbarn",man gick ständigt omkring med spyfläckar överallt det vänder så småningom.

Ja... Vi hade kräka överallt. Jag hade nästan förträngt det. Vi har nog en 30-40 haklappar som vi använder för att åtminstone kunna rädda några kläder på honom.

När min sambo kom hem från jobbet bytte han alltid om till en "kräktröja" för att kunna bära runt på sonen.

Det är svårt att säga när det blir för mycket och man behöver söka hjälp.

Mest spydde han av bröstmjölk och sen kom ersättning. Maten spydde han inte alls upp lika lätt.

Jag minns inte när det slutade. Men allt eftersom han började med mat...

Hmm, för dom gångera han fick det kräktes han ändå. I morse fick han gröt igen men var inte lika intresserad av det idag. Så han har fått Enfamil en gång idag och han har kräkts som vanligt...eller ja, efter gröten spyr han inte alls men efter det lilla Enfamil han åt kom det ungefär som om han ätit Baby Plus. Lite mer klumpar i bara.

Men det verkar som han är helt normal med sina jättekräkor. Tycker tyvärr det är ganska jobbigt:(

Det är normalt och ofarligt, men otroligt påfrestande som förälder :( Jag är ganska säker att just allt kräkande var en bidragande orsak till att jag blev så dålig efter förlossningen :(

Ja det är absolut det "värsta" med barn! Blöjor, bajs, skrik, allt jobb står jag gärna ut med. Men dessa spyor gör mig:crazy:

Hoppas det ger med sig ju mer mat han äter!

Absolut, man kan inte ta på sig själv eller barnet några fina kläder för de blir bara nerspydda. Man får ha badhanddukar i hela huset för att skydda möbler och snabbt kunna torka upp en spya på golvet. Man vill gärna inte gå ut längre med vagnen eller åka bil ifall ungen skulle kräka ner sig då. Men vill inte åka hem till kompisar eller träffa någon för en fika på stan. För risken finns att något det inte ska vara bebiskräk på blir nerspytt, en dyr fin matta, en skön lyxig fotölj eller i värsta fall, stackaren som råkar sitta lite för nära vid rapning efter maten.

Här kräks det också en hel del fortfarande, och min son är också fyra månader. Tror och hoppas att det blir lite bättre snart i och med introduktion av fast föda!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka