Här tillexempel står lite
https://morotsliv.com/2014/02/battre-halsa-genom-tarmrening.html

Jag äter redan saker som är bra för tarmfloran, undrade just bara om någon har testat och märkt effekt av en detoxkur.

Scrollade lite snabbt på sidan och hittade nedanstående som inte bara är felaktigt utan direkt farligt. Att mängder av vatten inom loppet av några få timmar kan i värsta fall leda till döden.Utöver det undrar jag vad det är meningen att jag ska ha i tarmarna om inte bajs? Vad är poängen med att skölja ut alla bra tarmbakterier och det de lever på?

Drick 1 liter vatten på morgonen saltat med 2 tsk havssalt. Drick det relativt snabbt inom några minuter. Tänk buljong så går det lätt att dricka. Det går då inte in i njurarna, utan direkt till tarmsystemet tack vare saltet. Saltvattnet ändrar också det osmotiska trycket i tarmen som gör det enklare för placket att lossna från tarmväggarna. Drick sen mängder med vanligt vatten inom 2 timmar efter.

Att pressa i sig vatten är inte alls bra för njurarna...
Och chocka med "detoxdrickande" kan resultera i vattenförgiftning. I värsta fall dör du....
Och det där plack i tarmarna.... Det är ju båg. Fastnar mat i tarmfickor brukar det kännas väldigt mycket och det går ändå inte att detoxa bort...

Tarmsköljning kan vara effektivt mot förstoppning men då får du en apparat med hem från sjukhuset som ska utprovas individuellt.

Scrollade lite snabbt på sidan och hittade nedanstående som inte bara är felaktigt utan direkt farligt. Att mängder av vatten inom loppet av några få timmar kan i värsta fall leda till döden.Utöver det undrar jag vad det är meningen att jag ska ha i tarmarna om inte bajs? Vad är poängen med att skölja ut alla bra tarmbakterier och det de lever på?

Drick 1 liter vatten på morgonen saltat med 2 tsk havssalt. Drick det relativt snabbt inom några minuter. Tänk buljong så går det lätt att dricka. Det går då inte in i njurarna, utan direkt till tarmsystemet tack vare saltet. Saltvattnet ändrar också det osmotiska trycket i tarmen som gör det enklare för placket att lossna från tarmväggarna. Drick sen mängder med vanligt vatten inom 2 timmar efter.

Det där var f-n det dummaste jag läst på länge! :banghead: :banghead: :rage:

<snip>

Det har ar riktigt laskigt :eek:

Jag håller verkligen med om att detta är BS, men vatten med salt i är inte lika farligt att dricka mycket av som vatten utan salt. Det är just den osmotiska effekten när vatten drar ur salt ur kroppen som är farlig. Finns salt i vattnet händer inte det i lika stor utsträckning.

Jag tänker också att någon form av fasta kan ha symbolisk och psykologisk effekt. Jfr hur många religioner som tillämpar fasta. Utan guds eller gudarnas hjälp, bygger det ju på att den som fastar förmår använda fastan på ett uppbyggligt sätt. Tex som start på ett mer hälsosamt liv. Jag tror att det bara är ett fåtal som lyckas med det.

Skulle jag känna behov av en detox-kur skulle jag fasta 16-20 timmar per dygn i en vecka (enbart ej smaksatt vatten under de timmarna) och sen ätit rejält med råa och ångkokta ekologiska grönsaker med bra fett till, som olivolja t.ex under resterande timmar. Jag skulle sett till att få med mycket fiber och så hög näringstäthet som möjligt i den/de måltiderna.
Det tror jag är ett bra sätt att "rensa ur" kroppen, att låta den vila från socker, vitt bröd, dåliga fetter och annat dumt man lätt stoppar i sig. En sån vecka ger en chansen att testa på hur mycket fräschare man kan känna sig, även om man inte orkar äta så jämt.

Juicer är bara ett sätt att få i sig mycket socker utan något som helst fiberinnehåll och det tror jag inte gör mycket nytta i längden, snarare tvärt om.

Nu kör jag ju redan periodisk fasta, så jag känner inget behov av någon extremvariant, men om jag hade gjort alltså. :)

Skulle jag känna behov av en detox-kur skulle jag fasta 16-20 timmar per dygn i en vecka (enbart ej smaksatt vatten under de timmarna) och sen ätit rejält med råa och ångkokta ekologiska grönsaker med bra fett till, som olivolja t.ex under resterande timmar. Jag skulle sett till att få med mycket fiber och så hög näringstäthet som möjligt i den/de måltiderna.
Det tror jag är ett bra sätt att "rensa ur" kroppen, att låta den vila från socker, vitt bröd, dåliga fetter och annat dumt man lätt stoppar i sig. En sån vecka ger en chansen att testa på hur mycket fräschare man kan känna sig, även om man inte orkar äta så jämt.

Juicer är bara ett sätt att få i sig mycket socker utan något som helst fiberinnehåll och det tror jag inte gör mycket nytta i längden, snarare tvärt om.

Nu kör jag ju redan periodisk fasta, så jag känner inget behov av någon extremvariant, men om jag hade gjort alltså. :)

Vad exakt rensar du kroppen från som den inte klarar själv?

Jag tänker också att någon form av fasta kan ha symbolisk och psykologisk effekt. Jfr hur många religioner som tillämpar fasta. Utan guds eller gudarnas hjälp, bygger det ju på att den som fastar förmår använda fastan på ett uppbyggligt sätt. Tex som start på ett mer hälsosamt liv. Jag tror att det bara är ett fåtal som lyckas med det.
Detta! Fasta och detox för att "hjälpa kroppen" är bara bullshit men den psykologiska effekten är såklart äkta. Det är jag inte alls emot så länge man gör det på ett ofarligt sätt, tyvärr är såna kurer ofta rätt ohälsosamma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama