Monkie

Trådstartare
Efter påsk är jag lite sugen på att testa en detoxkur, men blir lite förvirrad över alla onlineråd och kurer som finns.

Syftet är att rensa ur och avgifta kroppen, börja på ny kula liksom.

Nån som testat nån kur och kan rekommendera? Verkar som att man i vissa kurer äter lite till och vid vissa kurer bara dricka.

Ni som testat, vad gav det för effekt?

Om du med detoxa menar att börja äta nyttigt så köp på dig massor med grönt, sådant du tycker om och ät av hjärtans lust. Gör färskpressad juice, smoothies o sallader, rosta rotfrukter, ångkoka och ät.
Att detoxa genom diverse svältkoster brukar mest bli att man mår skit och ger upp. Och det gör ingen nytta alls.

Den bästa detoxen är att sluta äta skit som kroppen får kämpa med. Sluta med snabbmat, alkohol, godis osv. Rör på dig ordentligt varje dag, ät mycket grönt, drick mycket vatten, få i dig mycket fibrer och undvik sånt som stoppar upp magen, typ mycket vitt bröd.

Den bästa detoxen är att sluta äta skit som kroppen får kämpa med. Sluta med snabbmat, alkohol, godis osv. Rör på dig ordentligt varje dag, ät mycket grönt, drick mycket vatten, få i dig mycket fibrer och undvik sånt som stoppar upp magen, typ mycket vitt bröd.
Word! :up:

Efter påsk är jag lite sugen på att testa en detoxkur, men blir lite förvirrad över alla onlineråd och kurer som finns.

Nån som testat nån kur och kan rekommendera? Verkar som att man i vissa kurer äter lite till och vid vissa kurer bara dricka.

Jag testade en juicedetox för några år sen.

Gillade det riktigt mycket, jag gjorde det mest för att jag tryckt så himla mycket skit och ville börja om på ny kula :)

Vad menar du med detox? Det finns inget som är detox, det finns ingen sådan funktion i kroppen. Vi har våra njurar och lever som rensar kroppen på gifter, det finns liksom ingen annan funktion för detta. Att svälta sig och dricka juicer har ingen annan effekt på kroppen mer än att du kommer gå ner i vikt av att minska kcal intaget och du får i dig mycket c vitamin tex. Kroppen behöver inte och kan inte "rensas". Detox begreppet är något som är skapt av människor som vill tjäna pengar på människors okunskap :)

Jag har fått för mig att det är bra för tarmfloran! Har lyssnat på lite hälsoböcker och läst om det.

Jag har fått för mig att det är bra för tarmfloran! Har lyssnat på lite hälsoböcker och läst om det.
Bra för tarmfloran att inte äta så mycket? Jag har svårt att tro att tarmfloran blir livaktigare av att inte ha så mycket att göra.

Snarare borde du läsa på vad som är bra för tarmfloran och äta just sådant istället.

Dessutom har jag svårt att se vad tarmfloran och s.k. "detox" har med varann att göra?

Det är ren bullshit, om du har gott om pengar och vill göra nått harmlöst så kan du sätta in några hundra till mig så kan jag skicka lite mineralvatten?

Bra för tarmfloran att inte äta så mycket? Jag har svårt att tro att tarmfloran blir livaktigare av att inte ha så mycket att göra.

Snarare borde du läsa på vad som är bra för tarmfloran och äta just sådant istället.

Dessutom har jag svårt att se vad tarmfloran och s.k. "detox" har med varann att göra?
Här tillexempel står lite
https://morotsliv.com/2014/02/battre-halsa-genom-tarmrening.html

Jag äter redan saker som är bra för tarmfloran, undrade just bara om någon har testat och märkt effekt av en detoxkur.

Kroppen avgiftar själv, och som någon nämnde tidigare så är det bästa man kan göra för att hjälpa till med det att dricka mycket vatten och inte stoppa i sig skit :) Däremot kan man ju vilja köra en detox av andra skäl, exempelvis att man rent psykologiskt vill göra en tydlig omstart av sina vanor eller ställa om sig till mindre kost.

Kroppen avgiftar själv, och som någon nämnde tidigare så är det bästa man kan göra för att hjälpa till med det att dricka mycket vatten och inte stoppa i sig skit :) Däremot kan man ju vilja köra en detox av andra skäl, exempelvis att man rent psykologiskt vill göra en tydlig omstart av sina vanor eller ställa om sig till mindre kost.

Instämmer helt, rent fysiologiskt fungerar ju inte en detoxkur (har levern slutat fungera är man rätt körd och ingen juicekur i världen kan ändra på det :p). Men som en nystart för bättre vanor? Absolut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama