Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Ha ha, ja jag vet inte vad det va för monster :devil: Stor, svart och tokig;)

Jag tävlade min Beauceron i Kil för 2-3 år sedan. Hade en vän från Skåne på besök också så det skulle vara en extra trevlig tävling, hade jag tänkt.

Det började med att det var otroligt varmt och kvavt. Min hund brukar normalt dala av ganska rejält vid värme, så jag sket helt enkelt lite i uppvärmningen. Allt för att behålla energin. Och jo då, energin fanns.

På inkallningen med ställande och läggande exempelvis. Kallar in, hunden kommer i fin fart, skriker "Stanna!" och ett handtecken. Hunden får en superfart? Fäller tillbaka öronen, sänker svansen som ett roder och lägger i överväxeln. "STAAAANNA!!". Det var liksom försent, så sen blir det att vråla: "LIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGGGGG!! LIIIIIIIIIIIIIIIGG!!!". Han la sig inte utan susade förbi mig likt stålmannen. Helt överlycklig.

I fria följet flög han upp och kampade i min nummerlapp.
Hela tävlingen bestod av sådana här saker, han var alldeles för pigg och okoncentrerad och jag kunde inte låta bli att skratta.

En annan tävlingen med Beauceronen, då tävlade vi i 3:an. Värmde upp honom och han kändes som alltid ruggigt fin. Som alla andra gånger alltså. Bra uppvärmning urusel tävling? Kommer in, börjar med FF. Hunden går jättefint, rätt som det är hoppar han omkring framför mig? Voff voff? Fortsätter med ett rejält dk. Fine. Efter ett snyggt sättande under gång ballade hunden ur totalt. Har lite minnen av en hund som attackerar konen i rutan, som vanligt ökar farten istället för att stanna och lägga sig på inkallningen som springer omkring som en kalv på grönbete. Vid vittringen ställer sig hunden mitt i högen, plockar upp en och en för att sedan flisa allesammans. Efter detta moment bröt jag och frågade om jag kunde få träna istället. Testledaren skrattar och svarar; "Hade det varit min hund hade jag tryckt ner pinnen i halsen på honom" :o

En annan gång när jag tävlade 1:an tror jag, råkade jag gå in på fel sida av hunden :angel:

Å jag älskar trådar där alla delar med sej av sina mest pinsamaste upplevelser.
Jag kan bidraga med 2 st.

Skulle tävla i ridhus lkl1, hade haft de rätt så stressigt mentalt under veckan så någon träning hade de inte blivit, ja ja de går nog med turbohunden ändå tänkte jag och jo visst var hon en turbohund. under platsläggandet låg hon under 2 stora hundar som kom i bråk. Platsen är alltid säker, hon ligger där jag lägger henne. så där var våran 10:a. Vid stanna under gång så går hon med mej i en fot som va en klar 10 poängare ( om de nu va de momentet just då), skrattar å frågar henne va 17 hon gör där hos mej å hunden gör en piruette av glädje. Allt går såååå bra fram till hopp, på den tiden stod man fot med hunden, komenderade hopp och så skulle man snabbt förflytta sej då framåt å komma i fot possition me hunden, allt frid å fröjd bara de att hunden for som skjuten ur en kanon rakt fram. Hoppar som om hinderet va 2 meter högt, far i 180 runt runt runt i ridhuset. jag kunde inte mer än å skratta. Hon hade SÅ kul.

Andra gången jag gav publiken dagens skratt va för en 2 år sedan. Hunden å husse hade tagit morron promenaden och den vart en aningens för lång ( 1 mil gämfört med 5 Km) kommer till platsen med en något trött hund då husse glömt av tiden så de va direkt in i bilen me hunden å åka. Hur som helst. Hunden är en zombi men jag tänker att hon brukar alltid göra sitt allra bästa vid tävling, så detta gör inget säkert. Platsen va en 10:a som vanligt men sedan började de då. Tandvisning skötte hon själv, hon gäspade så stort när domaren kom å skulle kolla, 10:a även där:D. linförigheten va lite halv taskig, stretande i kopplet å sättandet va segare än sirap. Vid fria kom droppen tyckte hon, vid språng mars pekade hon finger åt mej, gäspade och gick av planen men innan hon gick av pissade hon på en kon. Jag skrattade så jag grät, publiken skrattade å jag tackade för oss.:bump:

vickifocusfot2.jpg

focusfot.jpg

Magglo är så kort att hon fick ha armen rätt ut för att inte daska till Focus i huvudet eller fastna med handen på hans rygg :rofl::bow:

Tilläggas ska väl att dom fick ihop 176 poäng och då nollade dom ställande under gång. Ett litet missförstånd. Så duktiga! :love:

Mäh, det var ju fina bilder det.:p Trodde det skulle vara vääääärsta fiaskobilderna:angel::rofl:

Missat att fota när Fofo fick rycket och skulle äta den stackars gubben som skulle stänga grinden till planen. För DET såg roligt ut. Borde filmat så man fick med Magglo's avgrundsvrål också :angel:

Ha ha va gullig du är... Såg nog att halva publiken hoppade på stolarna när jag vrålade :D Men han kom ju iaf, det va det viktigaste:D Har ju till och med erbjudit mej att tävla honom igen om du skulle få en fis på tvären eller så:rofl:

Skulle vara lättare att skriva vad som inte hänt :D

Jag kan dock erkänna att jag fortfarande ohotad haft rekordet om lägsta poängen på en lydnads 1 i 19 år!!!! (1990) i våran brukshundklubb.
34 p fick vi ihop varav 10p på helheten och vi genomförde ALLA momenten. -de ni!!!!
Daisy gjorde inte många rätt den gången, men hon roade publiken :)
Bla. låg hon på rygg och "cyklade" på platsläggandet, stack och satte sig fot hos tävlingsledaren vid inkallningen...

Tilläggas bör att hon blev aldrig någon tävlingshund i lydnad men hon älskade brukset med sök och spår så det blev lite tävlat ändå ;)

När min retrieverflicka skulle avsluta med att hoppa så "missuppfattade" hon och hörde nog "hämta" för hon rusade iväg från planen till min bil och hämtade en dummy ur den öppna bakluckan:angel:

Ååå så fin hund :love:

Vi har inte tävlat men har några fina träninghistorier att dela med oss. Här är en av de alla pinsamma stunderna...

Hunden sitter fint medans jag går bortåt, kallar in och hunden kommer i full fräs, typ 1m ifrån mig så gör hunden en tvär 90 grader sväng och springer bort till en stor långhårig schäfer och bokstavligen hoppar rätt in i den mysiga pälsen och försöker få den lite förvånade schäfern, som nog undrade vad det var för kryp som var halvvägs upp på ryggen, att ställa upp på lek. Sedan när matte blev lite arg och skulle gå och hämta honom kunde han inte hålla sig från att dra en runda runt alla hundar käckt viftande på svansen, innan han slokörad kröp fram med en osyldig min till en osande matte :o

Senast ändrad:
Igår gjorde vi debut på tävling, en rolig tävling för lag. Perfekt att starta med tyckte jag.... Det tyckte INTE min "puff" Amadeus, platsliggningen gick finfint, likaså tandvisning. Sedan fick vi vänta ett par timmar tills det var vår tur, som nummer 25... DÅ har han glömt ALLT han lärt sig, jag jobbar som f-n med att försöka nå honom men han hade stängt av totalt!!! Han låg/satt och nosade, jag fick honom inte ens att hoppa som han ÄLSKAR!!! Han kunde varken "sitt" eller " ligg" när jag bad honom...han bara halvlåg där och nosade! Inte så kul DÅ och inte nu men jag hoppas kunna skratta åt detta så småningom... Vad gör jag nu?? Ska jag strunta i allt tävlande eller ska jag ge oss på det igen?!

Igår gjorde vi debut på tävling, en rolig tävling för lag. Perfekt att starta med tyckte jag.... Det tyckte INTE min "puff" Amadeus, platsliggningen gick finfint, likaså tandvisning. Sedan fick vi vänta ett par timmar tills det var vår tur, som nummer 25... DÅ har han glömt ALLT han lärt sig, jag jobbar som f-n med att försöka nå honom men han hade stängt av totalt!!! Han låg/satt och nosade, jag fick honom inte ens att hoppa som han ÄLSKAR!!! Han kunde varken "sitt" eller " ligg" när jag bad honom...han bara halvlåg där och nosade! Inte så kul DÅ och inte nu men jag hoppas kunna skratta åt detta så småningom... Vad gör jag nu?? Ska jag strunta i allt tävlande eller ska jag ge oss på det igen?!
Bara att träna vidare hemma och försöka träna så tävlingslikt det bara går. Ju minde skillnad för hunden mellan träning och tävling, desto bättre :) min saluki betedde sig lite likadant på en tävling, vi började med rallylydnad istället för att försöka få det lite roligt på tävlingsplanen. resulterade i att vi slutade med lydnadslydnaden och fortsatte med rallylydnaden eftersom den var så mycket roligare :p

Kul att denna gamla tråd från 2009 vaknat till liv. Noterar med ett fniss att några av de bästa historierna har huvudpersoner från min ras. Vilket gör att jag förstår problemet mer än väl...

Min värsta tävling resultatmässigt var en rally där jag kom ut med 1 poäng :)

Mina värsta tabbar står jag själv och inte hunden för, tex stanna upp i läggande/ställande under gång, svänga vänster istället för höger och röra hunden på rallybanan för jag trodde vi var diskade redan (vilket vi inte var).

Bara att träna vidare hemma och försöka träna så tävlingslikt det bara går. Ju minde skillnad för hunden mellan träning och tävling, desto bättre :) min saluki betedde sig lite likadant på en tävling, vi började med rallylydnad istället för att försöka få det lite roligt på tävlingsplanen. resulterade i att vi slutade med lydnadslydnaden och fortsatte med rallylydnaden eftersom den var så mycket roligare :p
TACK! Snälla för snabbt svar, jag tänker att jag fortsätter att träna och senare provar en tävling igen. Har faktiskt funderat på rallylydnad:)) än en gång TACK!

TACK! Snälla för snabbt svar, jag tänker att jag fortsätter att träna och senare provar en tävling igen. Har faktiskt funderat på rallylydnad:)) än en gång TACK!
Kan tillägga att på debuten, det enda jag var helt säker på att min hund skulle klara, det var apporteringen, för jösses vad bra hon var på den. Well, hon fick 9,5 på platsliggningen (som vi inte tränat ordentligt) eftersom hon låg och solade. Hon spottade ut apportbocken och tyckte att den var helt omöjlig att ha i munnen... Det var en ganska rolig tävling ändå, för nästan alla moment gick tvärt emot hur jag trodde att de skulle gå :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka