Det var inte hovledsinflammation.....

Empalie

Trådstartare
Idag har jag vair inne på atg o trodde min häst ahde fått tillbaka sin hovledsinflammation. Har inte märkt ngt när jag skrittat i skogen på rakt spår men däremot så har han setts halta på böjt spår, vi har ämpat ett halvår ungefär. I alla fall så bedövar vi bort hovleden o hästen springer himlens bra, vet vill omröntga o då gör vi det. Vet upptäcker på pålagringar på strålbenet:(
Det var ingen liten eller, 3 mm på det lilla benet är väldigt mkt. Srålbenet är röntgat för ca 5 månader sedan o då syntes ingenting, alltså har det gått fruktansvärt fort. Vet sa att det fanns en mirakelmedecin som är importerad från frankrike som kan stoppa tillväxten, ngn som känner till den? Ej så beprövad här i sverige men utlovar bra resultat.
Sagt o gjort så hade de inte medecinen hemma så vi skall göra det genom dropp nästa vecka, man vill ju pröva allt.
Efter sex timmar på kliniken så fick jag en rejäl pratstund med min vet.
Han sa:
Det ser inte bra ut och pållen kommer ej att hålla för några större ansträngningar men däremot skritt o trav på rakt spår i skogen kan han hålla för. Vi frågade om vi behöver ta bort honom och då svarade vet bestämt NEJ! Han kan ridas lite emellanåt på rakt spår o gå som sällskapshäst. Däremot kan de ske komplikatioenr längre fram, det kan hända om ett år, tio år eller inte alls och då måste han tas bort så fort han lider. Enligt vet lider han inte just nu alls.

Jag vill behålla honom i livet, han är min stora kärlek o första, han är en elvaårig valacksom älskar livet men vill ha aktivitet. Jag kommer att låta honom pröva att gå som sällskap samt promenadhäst och se om han trivs med det.
Hur har ni det med hästar som går som promenadhästar p.g.a pålagringar??????
MVH
Behöver stöd o uppmuntran, är helt förkrossad inombords men samtidigt lättad över att veta vad felet är o att han antagligen kan fortsätta leva!

Sv: Det var inte hovledsinflammation.....

Medlet du pratar om heter tildren. Sök här på forumet får du både positiva och negativa erfarenheter av tildren.

I övrigt så beklagar jag, och du har mitt fulla medlidande. K fick ju förändringar båda strålbenen. Och som ett brev på posten naturligtvis hovledsinflammation. Vi behandlade hovlederna, och skodde med ringskor (inget tildren alltså) och det såg ut att gå vägen, såg skitbra ut. Men sen kraschade det tyvärr igen, och det med besked. Så hon fick ju sluta sina dagar.

Kompisen har dock en med strålbenshälta som blev så utdömd att det var tveksamt om han skulle klara hage, absolut inte ridning. PG-beslag och petnoga med inget stråltrck och han fungerade fint och hoppade lite samt tränade (inte tävlade, han T-märktes) på MSV nivå. Riktig solskenshistoria. (idag är han ålderspensionär). Så det finns ju alla utgångar, men någon rolig diagnos är det ju inte =/

*kram*

Hej!

Hästar vänjer sig med sitt nya liv, även om du inte rider så mkt. Det är bara vi människor som hittar på sånt som att det trivs bättre att få jobba tror jag. Mitt sto har pålagringar i sitt knä, och kan inte ridas alls. Hon tränas i NH istället, lite konster och pysslas med, och mår alldeles utmärkt av att få vara sällskapshäst.

Lycka till vännen!

Nu vet jag varken ut eller in. Jag har blivit erbjuden av veterinär att få en behandling med tildren. Jag vet att det är sista chansen för det finns inte mer att göra, hästen kommer såklart få vara kvar i livet som sällskaps o promenadhäst men jag vill verkligen ge han alla chanser till ett bättre liv. Hästen är en 11 årig valack som är pigg o glad förövrigt o aldrig reagerat på ngn medeicn innan. Tex inga magproblem vid butta. Jag är alltså otroligt rädd för biverkningarna:crazy::crazy:

Jag tror också det, hästen o jag får anpassa livet till hasn nivå o sedan kan ju matte skaffa en till häst o rida mer på men för dens skull står alltid min guldklimp först på listan!
:love::love:

En fråga: vad är konvalesensen för tidren efter behandling elle finns det någon sådan

Ingen erf alls av tildren själv tyvärr, väck upp någon avde trådar som finns och fråga kanske? Betalar försäkringsbolaget btw? (Tildren behandlingen alltså)

Vi frågade om vi behöver ta bort honom och då svarade vet bestämt NEJ!
Där skänkte du lite hopp till mitt hjärta. :bow: Och att du också väljer att ha hästen kvar i livet är fantastiskt. Duger inte ens häst som individ för människan så vet jag inte om jag tycker att den människan ska ha häst övht. :o

Och man ska inte tappa hoppet för ingen vet hur mycket skojj ni ändå kommer att kunna ha, kanske hittar man ngt också som kan göra honom bättre.

Liknande trådar

Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 589
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?