Det var inget lodjur

Sv: Det var inget lodjur

Jäklar, det var inte dåliga märken. En annan häst skulle nog vara det sista jag tänkt på också om jag skall vara ärlig!

kl

Nordsvensk - runt 600 kg.
Lodjur - max. 20 kg.

Det var otäcka sår på bilderna, men jag hade knappast börjat fantisera om små lodjur. Däremot skulle jag nog ha kikat på vad ägaren har för staket och pryttlar i hagen.

Nordsvensken Calle ser förresten inte alls ut som en nordsvensk, snarare som en omusklad travare.

Synd om Calle i alla fall.

Var rätt tydliga broddmärken tyckte jag.

Oavsett skadorna så hade jag aldrig misstänkt ett lodjur i vilket fall som helst, om inte hästen började visa tecken på rabies eller liknande efteråt. För ett lodjur som angriper en vuxen så pass stor häst har uppenbarligen lämnat både hjärnan och självbevarelsedriften nån annanstans.

kl
Var väl det jag visste...
Så ofta rovdjuren får skulden när hästar är skadade och så visar det sig alltid att det inte är de som är den skyldige!:crazy:
Påstod inte hästägaren att det var en massa spår i hagen efter ett ensamt lodjur?

rovdjur skrev jag

och det vore ju inte första gången ett utsvultet rovdjur lämnar både hjärna och självbevarelsedrift någon annanstans

Jag tänker inte uttrycka mig om huruvida det finns broddhål eller inte på hästen då jag inte varit där och sett såren irl.
Men konstigt vore det ju om du tycker det är så tydliga broddmärken (var då?) att inte varken veterinär eller ägare tänkte den tanken.....

Nej, det kunde man ju ana ganska direkt.
Sorgligt att man gick ut med att det var ett lodjur innan man visste säkert, våra rovdjur behöver knappast mer skit så jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att komma med sådana påståenden till tidningarna som hästägaren ifråga gjorde.

*hrm* jag tycker ingenting tyder på lodjur...Varför ska de gå på en häst +500kg när de knappt tar sjuka älgkalvar på max 100kg?
Och med underlagat ute nu så kan ju lodjuren trava på skaren ifatt rådjuren som inte kan ta sig framåt pga snön.

Visst söker de sig mer och mer till bebyggelse, men då skulle de ju sett både spår och urin. Så stora områden rör de sig inte på.

Ja allt kan då hända men av skadorna att döma trodde inte jag heller på ett rovdjur inte en annan häst heller. Skulle ha gissat på att hästen hade rullat fast och skadat sig själv då den försökte ta sig upp. Men jag borde inte vara förvånad. En go vän berättade hur han hade suttigt och tittat på hur hästarna lekte i hagen. Ena hästen sparkar den andra så att första hästens hov fastnar i den andra hästens vagina. Resultat häst nr 2 fick avlivas. Men om ingen hade sett detta vad hade man trott då? Troligen att någon galning går varit framme. Dumt att ropa varg för tidigt. ;)

Jag hade inte misstänkt ett rovdjur med de skadorna som de ser ut på bilderna. Jag tycker att det är märkligt om veterinären sagt att denne tyckt att det ser ut som en rovdjursattack i första hand också.
Jag hade misstänkt sparkar om jag haft broddade hästar i hagen och annars hade jag misstänkt att hästen gått igenom ett trästaket om sådant fanns.
Den vanligaste orsaken till skador på hästar i hage är ju faktiskt att den har blivit sparkad och inte att det varit ett rovdjur framme. Det känns lite som att tro att det är en zebra som kommer när man hör hovslag...

Jag undrar hur rädd djurägaren varit sedan tidigare för rovdjur.

Hahaha zebra, det blir värre och värre.

Ush stackars hästägare hon trodde kanske att lodjur var väldigt stora kattdjur, typ som lejon eller så?

:rofl:

Det är skrämmande vilket rovdjurshat vi har i Sverige. Vissa tycks ta alla chanser att skylla på rovdjur. Det är ju löjligt att tro att ett lodjur som inte ger sig på nåt större än rådjur på 20-30 kg skulle ge sig på en häst.

Gud, vad folk är snabba med att ropa varg ( nåja, lo i det här fallet :grin: ) så fort det händer något. Och ska man hävda att ett lo rört sig i och utanför hagen så kan man väl åtminstone bemöda sig med att ta reda på hur lodjursspår ser ut... Sååååå lika är väl inte spår från lo och räv?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst misstänks ha blivit skottskadad och en annan tillfogats andra skador i en hage på Jägersrovägen i Malmö i helgen.
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar