Det svenska styckmordet - SVT dokumentär

Lillgrådis

Trådstartare
Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad man ändå tänker relativt fungerande - rättssamhälle kan fastna i samhällsströmningar och spåra ur totalt. Men mest djupt tragiskt för de inblandade vars liv förstörts för gott. Ett manus som Kafka hade varit stolt över. Men tyvärr inte fiktion.

Jag läste Per Lindebergs Döden är en man när den var nyutkommen för 25 år sedan och kommer ihåg att jag var så chockad och tagen över allt som kom fram där att jag blev tvungen att läsa om den igen direkt. Då hade det ändå "bara" gått 11 år sedan rättegångarna, men även jag hade matats med mediarapporteringens uppiskade stämning och tänkt att det kunde säkert vara de som hade mördat Catrine. Sedan har det ju visat sig vara så enorma brister och hårresande saker med hela utredningen så det kan inte räknas upp. Men den här tilltron till experter som uttalar sig om att ett barn skulle kunna "vittna" om en styckning som upplevts vid ett års ålder är ju inget annat än en häxprocess, och ändå har det hänt under min livstid. Och dessutom har det inte gjorts något för att ens försöka läka det hela eller ge någon offentlig upprättelse.

Inte så många år senare följdes sedan styckmordshaveriet av Quickrättegångarna med Margit Norell i bakgrunden och Sven-Åke Christiansson som expert på "bortträngda minnen". Även detta något som jag, som då börjat plugga juridik, följde med ett okritiskt intresse och tilltro till rapporteringen och experterna. Christiansson var upphöjd och jättespännande att lyssna på, en auktoritet tyckte jag och många andra. Där och då.

Det får mig att fundera på om vi verkligen var så mycket mer okritiska och kunde ha en sån extrem brist i objektivitet för 25-30 år sedan att sånt här kunde tillåtas passera. Eller var det den tillfälliga svängningen i samhället som just under åren dessförinnan hade fört in nyheter som videovåld och prat om seriemördare och djävulsdyrkarsekter a la "we are satans people", där vi i vår (dittills ganska lilla och trygga) värld liksom inte hann med att landa i egna sansade bedömningar utan bara sög in allt möjligt om en "expert" sa att jo så här funkar det? Samtidigt som rapporteringen gav en begränsad och tyvärr ibland rejält vinklad bild genom de medier som då fanns. Eller kan det komma nya moralpanik-domar i nutid, med nya områden för experter som vi följer lika blint, med lika katastrofala följder?

För Härm och Allgén är det ju i princip för sent men jag hoppas ändå att det till sist blir någon typ av offentlig upprättelse och futtig men dock ursäkt typ Kevin-fallet. Det anständiga hade dock varit att göra det redan för 25 år sedan, efter Lindebergs bok, så hade de fått leva lite mer av sina vuxna liv utanför detta vacuum av fria och dömda på en gång. Men då var väl tiden inte mogen.

Senast ändrad:
Jag har inte orkat se den. Det är så tungt när ett samhälle man vill tro fungerar, inte gjort det alls.

Kevin, Quick och nu det här 😭 Att rädda ett barn är en annan dokumentär som var lite för jobbig för att titta på.

Även fallet Kevin, visserligen aldrig prövat i domstol men i övrigt med likheter. Fanns ingen som helst bevisning mot dem överhuvudtaget och förhören var under all kritik.

Quick-rättegångarna är såklart de mest intressant och inte minst att de försvarades på högsta juridiska nivå även efter att det kommit fram hur utredningarna genomförts och det av ett antal jurister. Absolut allvarligast i mina ögon är att kontrollprocessen fallerade totalt och det krävdes mycket starkt medialt tryck för att få till en genomlysning och resning.

Senast ändrad:
Det är så sjukt att det är svårt att förstå att det är på riktigt! Och jag tror säkert att det kan hända igen. Historien har väl lärt oss just det; att det är inte så stor skillnad på hur människor fungerar från tid till tid, trots allt. Vilket ju är rätt skrämmande.

Ja Göran Lambertz var ju en annan auktoritet som justitiekansler - som jag också litade på och såg upp till en gång... :nailbiting: Han har varit med och nekat resning för läkarna och han har motsatt sig deras skadeståndsanspråk.

Och så sent som i december 2015 ska han ha uttryckt sig så här om da Costa-fallet:
"Själv stod jag som en åsna mellan två hötappar. Ibland var jag övertygad om att läkarna var oskyldiga, ibland om motsatsen. För det mesta visste jag inte vad jag skulle tro, och så är det än i dag."

Förtroendet för honom har ju havererat på många punkter utöver detta uttalande dock. Men om han inte har genomgått en personlighetsförändring under senare år så är det skrämmande att en sådan person har haft en ändå så tung post som justitiekansler under många år.

Senast ändrad:
Jag var faktiskt inne på att starta en egen tråd om programmet, kände att jag har ett stort behov av att diskutera det.

Jag är så gammal att jag var 17 år när det hände. Jag kommer ihåg kvällstidningarnas löpsedlar med korniga bilder från när säckarna hittades. Min familj hade DN så jag följde allt som skrevs där. Min mamma är jurist och hon hjälpte mig att förstå de juridiska turerna i omskrivna rättsfall.

När de två läkarna frikändes från mordet kändes det väldigt konstigt. Jag tillhör de många som demonstrerade tillsammans med Hanna Olsson, som skrivit Cathrine och rättvisan, utanför domstolen. Under många år var min bestämda uppfattning att de sluppit undan med mord.

När boken Döden är en man kom ut tillhör jag de som blev väldigt upprörda över att läkarnas skuld ifrågasattes. Sen började jag läsa utdrag ur boken, har aldrig läst hela, och började ifrågasätta min övertygelse. Där började jag förstå svagheterna, inse hur vinklat en del av det som ansågs som bevis var.

Nu har jag sett alla fyra delarna och inser att även om det som kommer fram i programmet också är utvalt för att bevisa att läkarna är oskyldiga, så känns argumenten vettiga. T ex hur kan man tro på att ett sådant litet barn kan berätta det som dottern påstås ha berättat. Jag har inga barn själv men har läst en hel del barn- och utvecklingspsykologi i mitt arbete. Har också träffat många små barn och pratat med dem om svåra saker de upplevt. För mig som jobbar med vårdnadstvister i många år känns det som att startskottet är en urspårad vårdnadstvist. När det inte finns belägg för att pappan begått sexuella övergrepp på sitt barn söker man efter något ännu värre för att få gehör för sin sak, att han inte ska ha kontakt med barnet.

Håller på att läsa ikapp tråden på Flashback nu, det var något år sedan sist.

Till en del är det såklart tidsålder och vad som var gångbart då, som det här med "bortträngda minnen" t.ex. men att det kan gå så långt tror jag har mycket med att göra att det är närmast omöjligt att kunna säga något utan att själv gått igenom bevisningen och inte i andra hand utan i första hand. När man nu får se vad som finns i bevisväg är det så tydligt att det inte finns något alls, men har man bara åklagarens version och domstolens bedömning är det svårt att inte tro på dem.

Paralleller finns ju till hur det under första decenniet forskades på manliga satanistiska nätverk som ägnade sig åt ritualmord på barn som de åt upp och att det var lika naturligt och möjligt för män att amma som för kvinnor för att ta två exempel. Och det var personer på hög akademisk nivå som höll på med sånt här, det rapporterades om det i olika media och ingen sa emot dem. Varför?

Till en del är det såklart tidsålder och vad som var gångbart då, som det här med "bortträngda minnen" t.ex. men att det kan gå så långt tror jag har mycket med att göra att det är närmast omöjligt att kunna säga något utan att själv gått igenom bevisningen och inte i andra hand utan i första hand. När man nu får se vad som finns i bevisväg är det så tydligt att det inte finns något alls, men har man bara åklagarens version och domstolens bedömning är det svårt att inte tro på dem.

Nej och det lägger ändå ett stort ansvar på media att inte dras med helt av sensationslystnad, eller ännu värre skapa större drev som får hjulen att snurra ännu fortare. Jag kan inte låta bli att fundera över de stråk av tvekan som ändå redovisades från åklagaren, och om han verkligen hade väckt åtal om ärendet hade flugit helt under radarn för medias uppmärksamhet och allmänintresse.

Samtidigt känns det inte som att någon gick igenom bevisningen seriöst, ens bland de s k professionella aktörerna. Idag hade det varit en fullständig självklarhet att åberopa och spela upp inspelningarna med mamman och "barnets berättelse" minut för minut och dissekera in i minsta stavelse för att peka på och (med fog) ifrågasätta ledande frågor och otydliga svar och motsägelser - men då tyckte inte ens försvarsadvokaten/-advokaterna att man skulle riskera att irritera domstolen med att behöva lyssna på flera timmars inspelning.

Förtroendet för honom har ju havererat på många punkter utöver detta uttalande dock. Men om han inte har genomgått en personlighetsförändring under senare år så är det skrämmande att en sådan person har haft en ändå så tung post som justitiekansler under många år.
Frågan är hur unik Lambertz var i sin yrkesroll? Som person verkan han gilla den mediala uppmärksamheten och skriver mycket så vem som helst kan läsa om hur han resonerar och det gör det enklare än om han hållit en lägre profil. Det finns HD-domar som är märkliga och där motiven bakom kan ifrågasättas.

Teet Härm ansågs ju från vissa håll att vara suspekt eftersom han köpte sex av prostituerade. Hade en kompis som kände till honom privat och berättade att han i de kretsarna (tänkte inte gå in närmare på vilka) ansågs konstig och att det fanns flera som inte tyckte att det var så otänkbart när han misstänktes för mordet och styckningen.
Det spädde säkert på uppfattningen om att han måste vara skyldig.

Jag undrar över vad som fick Jovan Rajs att vända så totalt i sin uppfattning om huruvida styckningen var utförd professionellt eller amatörmässigt?

Nej och det lägger ändå ett stort ansvar på media att inte dras med helt av sensationslystnad, eller ännu värre skapa större drev som får hjulen att snurra ännu fortare. Jag kan inte låta bli att fundera över de stråk av tvekan som ändå redovisades från åklagaren, och om han verkligen hade väckt åtal om ärendet hade flugit helt under radarn för medias uppmärksamhet och allmänintresse.
Har mest satt mig in i Quick-fallet och hur det gick till, da Costa såg jag bara dokumentären nu, men du kan säkert ha rätt .

Senast ändrad:
Var det inte en hon i da Costa-fallet? Har mest satt mig in i Quick-fallet och hur det gick till, da Costa såg jag bara dokumentären nu, men du kan säkert ha rätt .

Anders Helin inför åtalet och den första rättegången: "Jag tycker det finns starka skäl för ett åtal, men jag ska väl inte neka till att jag innerst inne är lite tveksam om det den här gången räcker".

Jag säger bara tragedin Palme-utredningen.
Det var en konstig tidsålder -80 och -90-talen.
Men den stora frågan är om "vi" lärt oss av misstagen? Jag hoppas det innerligt.
Knappast, lyssnade till presskonferensen med senaste åklagaren i Palme-utredningen och hans utpekande av Skandia-mannen som skyldig till mordet och det var bara några år sedan.

Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad man ändå tänker relativt fungerande - rättssamhälle kan fastna i samhällsströmningar och spåra ur totalt. Men mest djupt tragiskt för de inblandade vars liv förstörts för gott. Ett manus som Kafka hade varit stolt över. Men tyvärr inte fiktion.

Jag läste Per Lindebergs Döden är en man när den var nyutkommen för 25 år sedan och kommer ihåg att jag var så chockad och tagen över allt som kom fram där att jag blev tvungen att läsa om den igen direkt. Då hade det ändå "bara" gått 11 år sedan rättegångarna, men även jag hade matats med mediarapporteringens uppiskade stämning och tänkt att det kunde säkert vara de som hade mördat Catrine. Sedan har det ju visat sig vara så enorma brister och hårresande saker med hela utredningen så det kan inte räknas upp. Men den här tilltron till experter som uttalar sig om att ett barn skulle kunna "vittna" om en styckning som upplevts vid ett års ålder är ju inget annat än en häxprocess, och ändå har det hänt under min livstid. Och dessutom har det inte gjorts något för att ens försöka läka det hela eller ge någon offentlig upprättelse.

Inte så många år senare följdes sedan styckmordshaveriet av Quickrättegångarna med Margit Norell i bakgrunden och Sven-Åke Christiansson som expert på "bortträngda minnen". Även detta något som jag, som då börjat plugga juridik, följde med ett okritiskt intresse och tilltro till rapporteringen och experterna. Christiansson var upphöjd och jättespännande att lyssna på, en auktoritet tyckte jag och många andra. Där och då.

Det får mig att fundera på om vi verkligen var så mycket mer okritiska och kunde ha en sån extrem brist i objektivitet för 25-30 år sedan att sånt här kunde tillåtas passera. Eller var det den tillfälliga svängningen i samhället som just under åren dessförinnan hade fört in nyheter som videovåld och prat om seriemördare och djävulsdyrkarsekter a la "we are satans people", där vi i vår (dittills ganska lilla och trygga) värld liksom inte hann med att landa i egna sansade bedömningar utan bara sög in allt möjligt om en "expert" sa att jo så här funkar det? Samtidigt som rapporteringen gav en begränsad och tyvärr ibland rejält vinklad bild genom de medier som då fanns. Eller kan det komma nya moralpanik-domar i nutid, med nya områden för experter som vi följer lika blint, med lika katastrofala följder?

För Härm och Allgén är det ju i princip för sent men jag hoppas ändå att det till sist blir någon typ av offentlig upprättelse och futtig men dock ursäkt typ Kevin-fallet. Det anständiga hade dock varit att göra det redan för 25 år sedan, efter Lindebergs bok, så hade de fått leva lite mer av sina vuxna liv utanför detta vacuum av fria och dömda på en gång. Men då var väl tiden inte mogen.
Saknar en detalj, men jag kan ju minnas fel. Hanna O drev inte bara drevet utan också att Catrines anhöriga behövde behandling, om det var insamling eller skadestånd är en oklar detalj. Hanna O visade sig vara en lämplig instans.

Samtidigt känns det inte som att någon gick igenom bevisningen seriöst, ens bland de s k professionella aktörerna. Idag hade det varit en fullständig självklarhet att åberopa och spela upp inspelningarna med mamman och "barnets berättelse" minut för minut och dissekera in i minsta stavelse för att peka på och (med fog) ifrågasätta ledande frågor och otydliga svar och motsägelser - men då tyckte inte ens försvarsadvokaten/-advokaterna att man skulle riskera att irritera domstolen med att behöva lyssna på flera timmars inspelning.
Fast vad finns det för anledning att gå igenom en 2-årings berättelse, i det här fallet?

Medias ansvar togs upp och jag vet inte riktigt hur jag ser på det, de kör på det som säljer bäst eller som passar deras politiska agenda och har väl alltid gjort så. Ansvaret i ett sånt här fall måste i allt väsentligt ligga hos rättsväsendet anser jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka