Det ryker in!

Sv: Det ryker in!

Makalöst.
Sådär gör man inte i Sverige.
Bl.a. för att det blir dåligt drag men också för att en stor del av värmen går förlorad utanpå huset i stället för inuti.
När den där tuben blir kall så är det svårt att få drag.
Det borde varit isolering runt.

Irland i ett notskal! :crazy:

Fast vi har ju inte haft problem tidigare...? Jag menar, fram tills i tisdags typ sa gick allt hur bra som helst...

Hmmm, det blaser markbart mindre nu men det ryker fortfarande in MYCKET! :confused:
Borjar verkligen tro att dar sitter nagot och blockerar.
Ska ringa hyresvarden... tror att det behovs en sotare har. :(

Makalöst.
Sådär gör man inte i Sverige.
Bl.a. för att det blir dåligt drag men också för att en stor del av värmen går förlorad utanpå huset i stället för inuti.
När den där tuben blir kall så är det svårt att få drag.
Det borde varit isolering runt.

Vi har så. Nybyggnation.
Skillnaden är att vi har rör ut och där röret här går upp har vi röret instuckit i en skorsten, som sas sas står utanför husen på en gjuten platta.

Då slipper vi skorstenen i huset. Och du har rätt i att det blir dåligt drag, faktiskt egentligen så dåligt att det inte går att vare sig tända eller elda, men vi har en fläkt i pannan som fixar draget.

... och där röret här går upp har vi röret instuckit i en skorsten, ....

Isolering runt alltså.
Jo skorsten längs utsidan på hus bygger man ju.
Men isolerade då.

Det är den där oisolerade varianten man inte bygger, bl.a. för att det blir kondens i den.
Och då så behöver man en kondensfälla, vilket jag inte såg någon på Megs hus.
Om man har mycket ved och eldar i en vattenmantlad panna mot ackumulatortankar så blir inte värmeförlusterna lika stora som från en kamin.
Vi eldar i vedspisen och en stor del av värmen kommer sedan från den uppvärmda murstocken som tar hand om det mesta som annars skulle bli för kråkorna.

Detta rådet kanske kommer lite sent. Men har du inte fått ordning på draget i skorsten så vet jag vad som skall göras Att det ryker in beror på att skorstenen är för kort. Den skall vara minst 6 meter . Men om drn nu inte är det så gör som jag gjorde , montera en rökgasfläkt ejektortyp. www.stjarna.se. Den här fläkten är den bästa grej jag har köpt, jag kan ha luckan till kamin öppen ock köra köksfläkten utan att det ryker in. När pipan är varm kan man stoppa fläkten. Jag stoppar och startar med en fjärrkontroll . Fläkten sitter vid sidan av pipan så det är inget som är ivägen vid sotning.Man monterar själv 20 min
Ulf Kistner:):)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag först tänkte tillbaka på året som gått, tänkte jag att det var väl inget märkvärdigt år. Jag har bara staplat dagarna på...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Magiana
·
Hemmet Här kommer ännu en tråd om mina hustankar. Vi är verkligen nära nu. Det är meningen att vi ska skriva på köpkontraktet på huset imorn...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka