Det ryker in!

Megs

Trådstartare
Det har börjat osa och ryka in en hel massa de senaste dagarna när vi eldar.
Vi gör inget annorlunda nu från hur vi gjorde tidigare när det kommer till att få elden att ta sig och att sen hålla igång den.

Bilder på hur vilken typ av spis/kamin vi har:
http://www.avalonfirestyles.com/images/images_Numbered/Medium/104671.jpg
Det går ut ett rör på baksidan av den genom väggen, skorstenen är sen ett rör upp på ytterväggen och med ett skydd över vid änden av det.
Typ såhär…
http://www.checkthishouse.com/wp-content/uploads/chimney-against-the-rules.jpg

Spisen installerades 27/10 så vi har bara haft den en månad så inte kan det väl vara att skorstenen behöver rensas redan?!

Kan det vara för att det är väldigt blåsigt ute? Vi har haft riktigt starka höstvindar de senast dagarna.

(Självklart är hyresvärden, som hade hand om arrangemangen kring installationen etc, kontaktad redan men jag har inte fått något svar )

Sv: Det ryker in!

Det är nog för att det är blåsigt ute, om inte kråkorna har byggt ett bo i skorstenen!

Ryker det in hela tiden eller bara ibland?

Det finns inget spjäll som ni glömt att öppna de senaste dagarna?

Nej, den har nog inte sotats igen redan... :D

Om det ryker hela tiden och inte bara i början av eldningen kan det bero på att ni får undertryck i huset när det blåser. Ryker det in lika mycket om ni testar att öppna ett fönster?

Svar till er båda

Kråkor eller feta råttor är det nog inte, har varken sett eller hört några… :D

Det ryker mest när vi sätter igång den innan det tagit sig ordentligt, det ryker fortfarande men mycket mindre när vi fått igång riktig glöd och värme.
Kanske undertryck som du säger, nu när det blåser…
Ska prova att ha ett fönster öppet ikväll när jag kommer hem o startar skiten igen…

Spjällen är kollade och olika nya ”kombinationer” testade för att få det att ryka mindre.

Om det är just vid start skulle det kunna vara att det är fuktig kall luft som ligger som ett lock i skorstenen och tvingar röken bakvägen. Men om du har en så kort skorsten som på bilden så känns det ju inte som det skulle ta så lång tid att värma upp den där luften så den funkar som den ska igen... Men vinden kan ju också trycka tillbaka röken lite om skorstenen sitter lite dumt kanske.

Vi har det problemet när vi startar vedspisen i stugan. Skorstenen är kall, och det blir som ett lock. Det som brukar hjälpa är att glänta lite på en dörr eller ett fönster, så det blir lite genomdrag. Annars kan det hjälpa att ta en tuss papper o tända fyr på, sätta så långt in som möjligt så man värmer lite lätt precis i öppningen på skorstenen.

Spisen installerades 27/10 så vi har bara haft den en månad så inte kan det väl vara att skorstenen behöver rensas redan?!

Det beror på veden.
Om den är sur och rik på tjära så sätter det fort igen i en oisolerad skorsten.
När röken kyls av så sätter sig tjäran på väggarna.
Det är också svårt att få bra drag i en oisolerad skorsten.

Hur eldar man om man kan sätta igen en skorsten på knappt tre veckor? Även om man eldar i sin lilla kamin(!) dygnet runt (nu verkar de iofs jobba hemifrån dagtid), med sur tjärrik ved/torv och på alldeles för låg värme så måste det räknas som en verklig prestation att sätta igen skorstenen på den korta tiden? Då måste det vara kombinerat med en extremt dålig skorstenskonstruktion.

Torv?

Näe, hittils har vi eldat med trä vi haft liggandes hemma (obehandlade plankor typ som vi sågat i bitar) eller med kolbriketter.

Till nästa vinter ska vi få tag på riktig ved och bunkra upp ordentligt

Jag ska prova att ha fönter öppet när jag sätter eld imorgon (min andra hälft hade redan igång spisen igår när jg kom hem så kunde inte prova det då).

Tror dock att det kan bero på att att det är "halv storm" här, min pv hade frågat sina kollegor på jobbet och de trodde också att det kunde vara pga blåsetn.

Men om du har en så kort skorsten som på bilden så känns det ju inte som det skulle ta så lång tid att värma upp den där luften så den funkar som den ska igen... Men vinden kan ju också trycka tillbaka röken lite om skorstenen sitter lite dumt kanske.

Vår skortsetn är något längre än den på bilden, vår kommer ut från väggen mycket längre ner...fast jättelång är den ju inte...

Har ni så kort skorsten får ni dåligt drag.
Detta i kombination med väderleksförhållanden är nog förklaringen.

Har ni så kort skorsten får ni dåligt drag.
Detta i kombination med väderleksförhållanden är nog förklaringen.
Håller med där, det blir svårt att få bra drag med för kort kanal.

Jag ska prova att ha fönter öppet när jag sätter eld imorgon (min andra hälft hade redan igång spisen igår när jg kom hem så kunde inte prova det då).

Tror dock att det kan bero på att att det är "halv storm" här, min pv hade frågat sina kollegor på jobbet och de trodde också att det kunde vara pga blåsetn.
Stormen spelar nog absolut in. Skorstenen sitter kanske på ett lite väl utsatt läge för blåsten? Ni kanske hade behövt lägga på en sektion till o få upp den en bit? Öppna inte fönstret för mycket, det ska bara vara ett par cm så det blir ett drag. :)

Bilder live...
IMG_4435.jpg

IMG_4436.jpg

IMG_4438.jpg

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag först tänkte tillbaka på året som gått, tänkte jag att det var väl inget märkvärdigt år. Jag har bara staplat dagarna på...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Magiana
·
Hemmet Här kommer ännu en tråd om mina hustankar. Vi är verkligen nära nu. Det är meningen att vi ska skriva på köpkontraktet på huset imorn...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka