Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Något av det "roligaste" eller mest konstiga/förvånande var i skogen. Vi skulle trava lugnt bakom hästen framför, på en fin stig och det gick bra tills hästen framför stack iväg i galopp. Då tog min häst sig också rätten att busa och gjorde det absolut största bocksprånget jag någonsin har varit med om (brukar annars klara av att sitta kvar), jag flög så högt (säkert 50 cm) att jag nästan kunde se hästen uppifrån ;) och landande på fötterna mellan några granar. Hästen blev lika förvånad som jag och tittade med stora ögon när jag klättrade tillbaks ut på stigen. :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hm skulle gå en prommenad me min häst o min dotter hon ville gå o hälsa på sin mormor. Hon ville kissa när vi kom dit o sen bestämde hon sig för att hon ville va kvar o leka me sina kusiner....de e några km o gå så ja bestämde mig för att ja skulle rida honom hem när dottern ville stanna hos mormor. Fast ja hade ju bara grimma på honom o tjocka vintertäcket...nåja ja knyter fast grimskaftet i griman som tyglar o tar en gammal ridhjälm ja har hemma hos mamma. Men ja kommer inte upp själv min mamma hämtar då en stol jätte bra ide tänker hon...näe den e för låg säger ja men ja provar. Ja har på mig tjocka kläder o e inte så vig heller så ja står där o försöker komma upp. Tillsist tar ja lite sats o sparkar i från varpå stolen välter på min häst som blir
lite rädd o galopperar i väg. Ja ramlar i backen o sen försöker ja springa efter honom. Ber mamma att ta bilen då ja förmodar att han e på väg till stallet o de e en rätt mkt trafik på vägen dit. Försöker springa efter me andan i halsen men ser honom ingen stans... ringer till stallet o förvanar. Folk där i från börjar leta. Mamma kommer i kapp mig me bilen men vi ser honom ingen stans.
Tillsist hittar vi honom de va en tjej som va ute o sprang som fångat honom o tagit honom till ett annat stall. De va jätte hemskt när han va borta i typ 10 min o ja inte visste var han var. Men skönt de gick bra. Fick låna ett träns i de andra stallet o kunde rida hem. I min jätrte gamla snygga jofa hjälm.... Snacka om o känna sig pinsam när man kommer till de andra stallet o hämtar sin häst. Förklara hur de gått till eh jo ja ja ramla av en stol o en häst samtidigt:o
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag var yngre, ungefär 14 år, så var jag på väg till ridhuset med min islandshäst. Jag ledde honom då de va väldigt halt på vägen. Många bilar körde förbi och tittade, vinkade och pekade på oss och jag vinkade glatt och tyckte det var så kul att alla var så vänliga och hälsade. när jag kom fram och skulle hoppa upp så såg jag att sadeln hade snurrat runt och hängde under magen på min häst :D jag skämdes såååå, för det måste ha sett så dumt ut!! o min häst protesterade ju ingenting utan verkade tycka att de va helt naturligt att sadeln hängde under magen istället :p

hhahahahahahahaahhahahaahahaa a

kan inte sluta skratta ! TACK !!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha, detta va ju en kul tråd!! :D
jag tävlade med min lilla ponny i hoppning på en ridklubb. Varken han eller jag va speciallt vana vid tävlingar, karriären hade precis börjat. Och vi hoppar glatt över grundomgångshindrena, river det ena efter det andra. Och om man inte klarar grundomgången så kan man ju inte hoppa omhoppningen, som då på denna tävlingen var "allt i ett" efter det sista hindret av grundomgången, där jag egentligen skulle saktat av, men jag fortsätter hoppa resten av omhoppningsbanan, INNAN jag inser att jag skulle stannat. de va sååååå pinsamt!


och en gång, när jag va lite yngre så skulle jag för första gången galoppera barbacka. Ridläraren säger att alla som vill stannar kvar på spåret och resten stannar innanför. Jo jag och nån till är dom enda ut epå spåret. Galopp ropar ridläraren, och galoppskänkel blir det. Min häst tar ett jätte språng upp i luften och jag flyger av. men jag ger inte upp och testar igen. Hoppsan hejssan två sekunder senare ligger jag pladask på marken...igen. Och efter varje avtrillning skulle jag ju hoppa upp igen. Hästen min var rätt stor , och jag kunde inte komma upp. Min ridlärare hjälper mig och jag flyger över på andra sidan, huvudet först. Och gissa vem som INTE skrattar i hela ridhuset? möjligtvis min häst, som flög åt sidan när nånting kom farandes från det ena hållet, DE VA PIIINSAMT!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Kul tråd!

Jag har en klockren händelse som jag skämdes över många år, det är som tur presskiberat nu! =)

Det var på tiden jag red på ridskola, jag var väl en åtta nio år. Det var även lucia och ridklubben hade gjort ett stort pådrag med luciatåg, kadrillj och annat spex.

Nu hände det sig så att jag skulle vara med på en liten hindertävling med min favoritponny, en shettis vid namn Mille. "Tävlingen" gick till så att det stod tre stycken "studshinder" på vardera långsida av ridhuset, vi var två stycken ryttare med varsin shettis som startade med rumpan vid första hindret och galopperade till motstående långsida och hoppade, sedan var det full fart till mål i slutet av långsidan, bäst av tre.

Som sagt var det lucia, läktaren var SMOCKFULL med folk och Mille hade klätts ut med de käcka renöronen som säls för att sitta på tränset, synd bara att inte Mille tyckte att det var så käckt...första starten gick fint, vi skuttade över de små hindren och gick i mål. Omgång två väcktes Milles och min tävlings instinkter till liv och i full fart bar det av, skuttade över alla hinder, men i stället för att gå i mål körde Mille ner huvudet mellan benen och av flög jag...alla skratta givetvis. Sur och förbannad hoppade jag upp igen, utan att borsta av allt damm och bort till starten för sista omgången. Det bär iväg i galopp, över hindren och mot mål, men tro sjutton att han gör samma sak igen, ner med huvudet mellan benen och bock, bock, bock...jag hör hur hela publiken står och säger "åh, åh, åååååååååh" för varje språng, men jag vägrar att ge mig, hänger kvar in i mål och vidare in mot hörnet i alla bocksprång innan jag tillsist hamnar på sidan och ner på backen...igen....

Behöver jag säga att alla tokgarvade? :banana:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Ha ha ja pinsamheter händer ju lite nu och då. När jag var i tonåren blev ju mycket pinsamt och bla hände följande.

Vi höll på att rida in en häst, jag red och min mamma longerade samtidigt i trav. Plötsligt får hästen för sig att dra (vi var på en oinhängnad gräsplan fast vinter och snö) mamma får problem att hålla hästen på volten så hästen drar sig åt ena hållet och sen POFF på ena kanten var ett översnöat dike som hästen inte sett så hon trampar ner i diket och sätter sig på rumpan, jag ramlar av och sätter mig bredvid i snön.
Där sitter vi båda två bredvid varandra i snön med förvånad min och min mamma står dubbelvikt av skratt.

Det fanns två fina rumpmärken i snön länge efteråt, ett stort och ett litet och hästen drog inte iväg i linan något mer:D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

:rofl::rofl: Den va bra!!!!

När jag var yngre prövade jag på att tävla i dressyr, det var för nybörjare
något som den ridskolan hade..
Jag var jätte nervös.. det började jätte bra, läktaren var halv full..och dem hade tre allvarliga domare som stirrade på mig..
Då mitt i denna tystnad lägger hästen av en sån brakare... det ekade i hela ridhuset, och jag min dumstrut vräker ur mig " Det va inte jag!!!"...
Dem flesta som satt på läktaren fick gå ut för dem kunde inte sluta skratta..
har inte vågat mig på att tävla i dressyr igen sen dess...
:o


/ Lillan

Hahahahaha den var hysteriskt rolig, skrattar som f*n :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha, det här var jättekul!:laugh: Antar att jag också får bidra lite, även om jag inte vet hur hög skrattfaktorn på just den här händelsen är; det är det pinsammaste jag kommer ihåg för ögonblicket:

Jag var väl runt 16 år och hade precis fått börja hjälpa till och ha lite lektioner på ridskolan hemma (under överinseende av den vanliga instruktören). Jag gick runt och hjälpte elerverna med stigläder, sadelgjordar, etc, och så får jag se en stor, kraftig pappa som anstränger sig allt vad han har för att dra åt sadelgjorden på en av hästarna. Just den här hästen är dessutom lite extra känslig i samband med sadling, så jag sa till honom att "det räcker nog så". Jag tror att jag kände på sadelgjorden också, efter att hon hade suttit upp, men jag minns inte säkert. I vilket fall snurrade sadeln för den tjejen under galoppen, och hon ramlade av, men slog sig inte. "Ni måste ju dra sadelgjorden ordentligt!" kom det fårn hörnet där instruktören satt... Då ville jag helst sjunka genom jorden...:crazy:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

KL

Var ny i stallet, det finns 2 stall som sitter ihop. I ena stallet är det mest dressyrnördar som ska ha allt perfekt o i vårt äre hoppetossor som är lite mer "det duger". Så stog jag o diskutera detta med en tjej i stallet för det finns en snobbig tant i stall 1. "Åh, dressyrnördar ska alltid ha allting oerfekt och ser ner på alla andra" råka jag kläcka ur mig varpå hon säger "Ja, jag är en såndär "dressyrnörd" och skrattar lite."

Pinsamt men har kommit över det nu.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Kan berätta om den senaste underhållningen jag hade för min 14 åriga brorsdotter, brukar tänka att det kanske inte är så roligt att alltid rida med sin 40+ faster jämnt, när den 18 åriga medryttaren skaffade egen häst. Man är ju inte så busig längre, men desto klantigare... Ja alltså den senaste för några veckor sedan; Var ute på gärdet i djupsnön o min häst tar av hennes häst tränset, jag hoppar av o tränsar på igen. Tänk nu alla kläder o på det skyddsvästen innanför dom också. Nu ska jag ju upp igen, brorsdottern rider fram o håller emot i stigbygeln. När jag äntligen får upp foten i stigbygeln så knallar min ohyfsade 6 åring iväg, borde jag fattat, jag faller direkt som en michelingubbe rakt bakåt o sitter fast i stigbygeln, det enda han gör att sakta ta ett steg i taget framåt o börjar leta gräs strån som sticker upp ur snön....! o där ligger jag, kas...kas... för varje steg ! Försöker ju naturligtvis lite löjligt med who ljud få han att stå still. Till slut orkar jag få upp det andra benet o sparka ur foten ur stigbygeln. Min brorsdotter vågade inte skratta förrens jag o hästen pulsat bort till vägen sida vid sida. Sen kom gapskrattet när vi berättade för resten av familjen. Sen kan man ju undra varför hon sitter kvar o bara tittar på eländet.... :)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

har hunnit med en del pinsamheter genom åren...
Några av dem i samband med hoppning...

Första jag minns var när jag på ridskolan skulle hoppa en liten häst som förvisso var en bra läromästare, men kanske lite för bra... man var tvungen att rida an hindren precis rätt för att han skulle hoppa...
Nu skulle vi hoppa två hinder i följd längs ena långsidan i ridhuset.
Red an mot första hindret, kom väl inte helt hundra rätt på men i med skänkeln och hästen hoppade i alla fall. Tappade stigbygeln. Tänkte rida utanför nästa hinder, men fick tag på stigbygeln igen och hästen bjöd fint mot andra hindret så vi fortsatte. Så precis när vi är i upphoppet på andra hindret så ångrar sig hästen och slänger sig åt sidan. Jag slår en kullerbytta över hästens hals och landar sittandet gränsle över hindret utan att riva det, fortfarande hållandes i hästens tyglar...
Måste ha sett gott förvånad ut... Alla som var i ridhuset just då vek sig av skratt...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

har gjort fler pinsamma ridturer....

Har alltid gillat att rida de hästar som "krånglat" lite... På både gott och ont...

Fick för mig att vara med på KM i hoppning på en av ridskolans hästar. En stor klumpig sak, men om man kom på han så kunde han vara underbar att rida...

Framhoppningen gick sådär, vi fick en del stopp, men skam den som ger sig...
Så in på banan...
Första hindret - stopp...
Blev lite arg, kom över första och andra av bara farten...
Men sen tog det tvärstopp på tredje. Som tur var så åkte jag inte av helt utan hängde fast kring halsen på hästen... efter mycket om och men så lyckades jag på något osmidigt sätt ändå ta mig upp i sadeln igen, under mycket muttrande... Morrade en del åt hästen...
Sen morrade jag åt han inför varenda hinder och vi tog oss runt resten av banan... Alla på läktaren skrattade åt oss, eller mest åt mig och mitt morrande... Behöver jag tillägga att vi fick en hel del tidsfel förutom felen på hinder...
Folk pratade om det länge efteråt... Morrandet och mitt kravlande för att komma tillbaka upp igen...
Grejen var att vi gjort precis samma sak året innan... Stopp på första och tredje hindret, men det året lyckades jag inte kravla mig upp i sadeln igen...
Blev tyvärr inga fler KM på den hästen då han blev halt året efter och sen inte kom tillbaka helt igen...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha jätterolig tråd :D

Förra vintern var jag på "special hoppträning". Jag hade bara haft min häst i 3 månader och han var inte jättevan vid att hoppa. Framridningen gick gick super och sen skulle vi hoppa ett litet kryss max 3 cm på medellinjen. Min häst (som var livrädd för kryss) stannar och jag ska precis vända honom om när han helt plötsligt ställer sig på bakbenen och hoppar rakt upp i luften och landar på andra sidan. Min mamma sa att jag var nära 1 m ovanför sadeln ;) jag landar snett i sadeln, hästen blir rädd och slänger sig förskräckt åt sidan och jag flyger in i manegeväggen med huvet före. Det slutade med sjukhus, ett brutet näsben och 3 lösa tänder.
jag var uppe och red 3 dagar senare!

Och nu förra veckan skulle jag vara lite rolig och rida barbacka på min häst med endast repgrimma! Gick faktiskt jättebra ända tills jag och min kompis bestämde oss för att gå och hoppa över snöhinderna vi har gjort. Dom 2 första gångerna gick bra men 3:e gången så hoppade han lite snett i luften och jag låg på backen inte så långt efter hindret :) Det var välldigt mjukt att landa i 40 cm snö iallafall! Min kompis satt och asgarvade eftersom hon fått ett kort på oss !
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Det ska ju självklart vara 30 cm däruppe :)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*kl*

Det jag skäms för inom ridningen kommer jag inte skriva, för det är inte speciellt roligt. Det är bara pinsamt att jag gjort så dumma saker, men inget man direkt skrattar åt, så det håller jag för mig själv. Men två lite lustiga, halvpinsamma historier kan jag ändå komma på.

1. Jag tävlade en ridskoleponny året innan jag fick en egen häst. Denna ponny var det ingen annan som ville tävla av någon anledning :angel: Hemma på ridskolan var han uppskattad av de vuxna nybörjarna eftersom han var lagom liten (maxad D) och väldigt lugn och tålig. Dock kunde han vara väldigt svår att få fart på och man var tvungen att ha honom ordentligt mellan hand och skänkel för att kunna svänga, annars böjde han bara på halsen :D I alla fall så skulle vi iväg och tävla hoppning. Jag tror det var en av de sista tävlingarna för säsongen, i slutet av oktober. Han hade börjat sätta rejält med vinterpäls så det bestämdes att han skulle klippas innan tävlingen. Dagen innan tävlingen fick han stå inne hela dagen så att han inte skulle smutsa ner sig innan han klipptes på kvällen. Det var uppehåll i lektionerna så han reds inte heller den dagen. Ni kan ju tänka er vad som händer när man åker iväg med en orastad nyrakad ridskolehäst till en ny plats... Jag red fram som vanligt på uteridbanan och sen skulle jag "väcka" honom med en galoppökning innan det var dags att gå till framhoppningen i ridhuset. Då la han en bockserie som hette duga och jag flög all världens väg. Sen drog han av sig tränset (det var lite för stort) och sprang fram och tillbaka på anläggningen och visade upp sig i säkert 5-10 minuter innan han kunde fångas in. Han var otroligt snygg när han var på det humöret och det var faktiskt ganska roligt att se. Dock var det väl ingen på ridskolan som trodde mig, för de kunde väl inte tänka sig att den sega ponnyn de brukade se på lektionerna kunde bete sig på något annat sätt.

2. Jag startade min första start med min egna ponny. Det var hoppning på min hemmaklubb. Det var en LD clear round. Ponnyn var jättetittig men hoppade ändå allt (så gott som alla språng från stillastående). Vi gick nolla och rosettutdelningen var vid utsläppet. Men den där hemska människan som stod vid utsläppet och viftade med en rosett var ju jätteläskig så min ponny skulle inte alls gå ut från banan. Domaren såg inte att vi hade problem så hon gav startsignal till nästa ekipage. I mina försök att få ponnyn att gå ut kastade hon sig plötsligt kraftigt åt sidan och jag ramlade av och satte mig på rumpan i en lerpöl. Då märkte domaren mina problem och drog tillbaka startsignalen. Jag fick gå ut med min ponny och mina leriga ridbyxor som gått sönder i fallet och sen fick rosettutdelaren försiktigt smuggla ner rosetten i min ficka så att inte ponnyn såg det. Till saken hör i allra högsta grad att rosettutdelaren också var min stallägare och således hade min häst träffat och utfodrats av denna person dagligen de senaste två-tre månaderna...

Just det, kom på en till sak. Ridskoleponnyn jag tävlade hade gått mycket dressyr och var riktigt duktig när han var på humör. Men han hade också lärt sig delar av dressyrprogrammen. Till exempel så visste han att när man vände rätt upp så skulle det göras halt någonstans. Men han tyckte alltid att halterna skulle göras vid X, eller ännu hellre lite före, så det var väldigt svårt att få till bra halter. I de fall då man skulle rida längre än till X så gick det helt enkelt inte, för han "visste" ju att han skulle stanna där. Han kunde således vara rätt pinsam att tävla dressyr med eftersom han fick en att framstå som att man inte alls kunde dressyrprogrammet...
 
Senast ändrad:
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

hmm, jag skulle hoppa inför fotograf, mitt över hindret spricker mina helskodda ridbyxor... inte lite heller. jag trodde jag skulle dö :cry:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag har gjort många pinsamma saker .. :P
Jag rider islandshäst & en gång fick jag prova rida min tränarens gamla tävlingshäst, han är egentligen jätte fin! Har placerat sig i SM några gånger... men han var svårare än vad jag trodde.. Jag fick ingen tölt på honom till att börja med & ingen direkt snygg trav heller. Jag såg ut som en nybörjare & han gick med huvudet högt & sänkt rygg. Efter en stund så skämdes jag för mycket & struntade i traven & tölten & tränade på galoppfattningar istället, för det kunde han utan problem iaf!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

En av de roligaste sakerna jag sett var på en hopptävling för några år sedan. Ryttaren i fråga var ganska känd (spelar ingen roll vem det var...) och det var på en nationell tävling avd B hoppning. Han rider in på sin unghäst som verkade ganska spänd och när den inte svarade frammåt i gallopen ordentligt när han precis ridit in på banan så gav han den en lavett med spöt. Hästen TVÄRNITADE i samma ögonblick och ryttaren slungades i en härlig båge rakt ner i leran och hästen slet sig. Han gick direkt av banan och hästskötaren fick ta långa benet före in på banan och fånga kusen.
Det såg så jä****la roligt ut!
Som att hästen menade "näe, ska det va på det sättet, då åker du av!":D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

... en annan pinsam grej var på en Lasse Parmler träning då jag och en annan stackare fick springa 3 varv till fots runt ridhuset efter att ha missat på rätt antal galoppsprång i en övning.... VÄLDIGT pinsamt i sällskapet som satt både på läktaren och på övriga hästar...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag har en hyffsat rolig (garvar åt den varje gång jag tänker på det), som tur var så var jag själv istallet då.. :p Detta är några år sen;

Jag hade nyss mockat klart, skulle ut till gödselstacken som man var tvungen att gå upp på en planka för att komma till toppen av stacken för att sen tömma skottkärran....

Det jag inte reagerade på var att det hade regnat lite så att brädan var hal, VÄLDIGT hal.... Självklart ramlade jag, kärran tippades bakåt och jag tömde hela kärran över mej själv, dessutom var det ju såklart torvbädd min dåvarande ponny hade! Behöver jag säga att jag reste mej i toppfart och kollade mej omkring för att vara helt säker på att ingen såg mej.. :o

Sedan var det bara att springa in i stallet och kolla i spegeln och inse att men var helt brun av all torv, med bla bajs i luvan... :cool:


(:angel:)

Hahahaha, gud va roligt!!!:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp