Det perfekta vanliga stallet...

Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Hade tänkt lägga in en bild på vår lösning med slowfeedingnät men FB behagar inte funka just nu :crazy:

Vi har 4 nät i hagen med 6kg i varje till 3 stora hästar, det räcker till frukost-lunch och middag. Två av de är skodda,inga problem med det! Min har även ett nät som hänger ganska lågt i boxen,det har jag satt fast med sisalsnöre så att det går av OM han skulle fastna, han har haft det i dryga två månader utan problem :D

Det har framförallt minskat stressen hos oss ägare(vi är två som delar stall), hästarna har fri tillgång men begränsat :)

Lycka till med hästen förresten :bump:
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...


Yes it did!!
Bra upphängningsanordning, lite lagom högt!
Liknande i stallet då antar jag?
Måste fråga.. Vilken tid tar du in hästen på kvällen? Alltså- hur lång tid tar det för den att tömma hönätet inne? Hade ju varit optimalt om det fanns en slatt kvar på morgonen så man visste att det räckte hela natten:)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Det vi hänger upp på morgonen räcker tills vi tar in dem :D, det kan variera så nån gång mellan 17-19.30,beroende på arbete och väder. Sen har de varsitt litet nät med ca 3kg i som de kan pilla med inne,stonas nät hänger relativt högt,mitt lägre -oviftig häst ;) ) Sen får stona natthö på golvet ,ca 4kg var och min får i sitt nät ca 5 kg. Det gör att de har mat dygnet runt :D

De var inte speciellt stressade innan men de är numera kolugna när vi tar ut dem,oavsett om klockan är 7 eller halv 10! Min framförallt kastade sig gärna ut och hade full sjå för att börja äta på en gång. Nu kan han rulla sig först för att sen lugnt gå till näten :D
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Det vi hänger upp på morgonen räcker tills vi tar in dem :D, det kan variera så nån gång mellan 17-19.30,beroende på arbete och väder. Sen har de varsitt litet nät med ca 3kg i som de kan pilla med inne,stonas nät hänger relativt högt,mitt lägre -oviftig häst ;) ) Sen får stona natthö på golvet ,ca 4kg var och min får i sitt nät ca 5 kg. Det gör att de har mat dygnet runt :D

De var inte speciellt stressade innan men de är numera kolugna när vi tar ut dem,oavsett om klockan är 7 eller halv 10! Min framförallt kastade sig gärna ut och hade full sjå för att börja äta på en gång. Nu kan han rulla sig först för att sen lugnt gå till näten :D

Tillägg;

Oftast är det kvar i näten,både ute och inne - kanske inte flera kilo men slattar är alltid kvar + att spillet är minimalt. När det regnat som värst är det dessutom skönt att slippa lägga det på marken :idea:
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Men är det inte ofta så och efter 1-2 månader visar det sig att det inte var så alls.
Finns lika många klagande , kassa hyresgäster som värdar.

Jättelätt att framstå perfekt på forum

Ok.....:angel:
Tanken med inlägget var inte att få en bedömning av min personlgihet utan checka läget vad gäller hästhantering. Och i min värld kommer man oftast bäst överens tillsammans med dem vars värderingar och perspektiv man till delar. Dvs konflikter och missnöje minskar från båda parter :grin:.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

nej,haha, förstod det;)

Ville bara förtydliga hur svårt det är att faktiskt hitta den perfekta matchningen mellan värd och gäst då det vid första anblicken kan verka så bra:d
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Bra, jag skall definitivt köpa ett nät att ha inne i boxen och hänga det i ett tåligt rep, runt en takbjälke så att det hänger någorlunda i höjd, placerat i ett hörn. Kollade runt lite i gamla trådar och fann att hästarnas ättid verkligen varierade, dvs vissa hästar fick en signifikant förlängd ättid, medans andra verkade trycka i sig maten ungefär lika snabbt. Ska köpa med minsta maskstorleken. Sedan får vi se om det är värt att implementera det i hagarna;)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Ja så kan det nog vara. Men är man någorlunda ärlig från början både värd och gäst, samt inte tar första bästa ställe som egentligen inte motsvarar det man vill ha så kanske oddsen är bättre.
Som hyresvärd är man sårbar (man har folk i sitt eget stall som har tillgång till ens byggnad och saker) liksom beroende av ett någorlunda bra samrbete och relation som gäst.. Det där är verkligen svårt att få att fungera, vet detta pga av att ha suttit på båda stolar..
Optimalt vore att ha ett eget stall som hyresvärd och ytterligare ett för inackorderingar:p
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Jag har inte grundat något alls i boxarna. Den ena hästen har en perfekt torr box utan bädd, han kissar på ett ställe och skiter på ett (jag har gjort en "ränna" längst bak i boxen och där läggar han lydigt högarna. Den andra hästen går omkring lite mer och är allmänt mera stökig med skit och pink, men hennes box har som en hårdtrampad platta i botten och jag tar enbart bort där hon kissat och skiten förstås, så fyller jag igen de hål som blir. Jag vänder inte uppochner på plattan utan låter den vara.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Hej du! Jo, visst kan det vara bra att hitta en bra boxplats till sin häst, men man måste ju inte få alla sina krav uppfyllda. Det räcker ju egentligen med att det finns hagar, boxar och kanske en paddock. Du måste ju inte just ha kravet 4 fodringar per dag mm, om det räcker med två.

Men vad vet jag? :)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Kl
Och nu ännu ett rejält bakslag.. Hade blivit erbjuden att gå upp i tjänst i feb, en dialog som jag och chefen fört under hösten. Ville i morse ha det skriftligt och även ett prel schema då jag till min stora förvåning får i ansiktet att han istället lagt två andra på dessa tjänster..!!!!!! Gaaah! :devil:
Jooo kanske kunde han skrapa ihop lite mer procent till mig med han vart ju sååå upptagen så jag får lov att vänta till nästa vecka.. Hur f*n kan man göra såhär?
Vilken skitstövel han är, utan att ens informera mig..
Tur att jag inte ännu köpt hästen. Så jag fick ju avboka besiktningen och skjuta på alla beslut tills om en vecka. Snäll och förstående hästägare dock. Men ack så besviken jag blir på ledningen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp