Det perfekta vanliga stallet...

Amaryllis

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är så fruktansvärt frustrerad ikväll..och jag ber verkligen om ursäkt om detta blir långrandigt och lite tja.. negativt.
I månader har jag försökt att hitta en lämplig boxplats till min tilltänkte häst.. Tycker mig själv inte ha så värst höga krav, utan bara "sund hästhållning" utan krusiduller... Dvs kräver inga solarium eller skrittmaskiner.. :p

JAG vill gärna ha hästen i ett luftigt stall (behöver inte vara designboxar, dock ventilerat, godkända boxstorlekar och inte helt beckmörkt..:grin:

BETALAR gärna för in- och utsläpp / gör det själv/ schemalagt...

VILL att hästen fodras minst 4 ggr/ dag. Antingen att man hjälps åt i stallet eller att den servicen finns. INTE att vissa hästar står utan för att deras ägare inte tycker..

NEJDÅ.... :devil: De flesta stall häromkring som hyr ut boxar har antingen små frimärkshagar/ två fodringar per dag (för att deras hästar alltid minsann klarat sig på det... Eller så är hästarna ute en sisådär 6 timmar om dagen... helst i kombination med ovanstående.. Jag blir så trött..

Och nu när jag har äntligen hittat Mr Right.. men fortfarande ingen boxplats som uppfyller mina krav.. börjar jag bli DESPERAT.... Hur mycket skall man tumma på sina värderingar egentligen.. Vad tänker ni härinne?
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Fodringar går ju ofta att lösa själv, även om de andra inte vill fodra ofta. Automatiska foderhäckar eller grindar kan vara en lösning. Om hästen kan gå på fri tillgång är väll det det mest optimala, men annars ett slow feedig nät?

Jag flyttade in i ett bra stall, förutom just att de bara fodrade morgon och kväll. Jag löste det genom att ge sjukt mycket hö på morgonen, så att det skulle räcka hela dagen. Men då har jag en häst som lika gärna kan gå på fri tillgång eftersom han inte vräker i sig tills det tar slut. :)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Jag måste hålla med dej, några saker jag aldrig tummar på är:

-Mycket utevistelse
-Godkända boxar
-Bra ventilation
-Vettiga fodringstider
-Bra hästhantering

Sen naturligtvis att stall och hagar är utformade så att det är så säkert som möjligt för både hästar och människor.

Mvh Domino_s
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Om jag hittat den rätta hästen så skulle jag stallet upp i det bästa stall jag kunnat hitta för stunden och sedan letat vidare efter det perfekta. Att missa hästen med stort H för att stallet inte är stallet med stort S skulle jag inte tillåta mig själv att göra..
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Var i Skåne bor du? Är det i Lundatrakten kanske jag kan hjälpa dig? :)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Du låter ju som en perfekt hyresgäst :D

Ang fodringar, äter din häst väldigt mycket kraftfoder eller väldigt lite hö?

Jag har alltid varit helt inne på att hästar SKA fodras 4 ggr/dag men nu när jag har hästen i eget stall tycker jag det optimala är fritt med hö och därmed uteblir ju typ alla fodringar eftersom min häst får så lite kraftfoder som möjligt. Pga att hans kompis äter mycket kraftfoder så fodras de dock morgon och kväll och jag försöker ha dem ute/inne ca 12 h för att det ska gå ungefär lika många timmar mellan hans kraftfodergivor.

Min häst hade annars bara fått kvällsmat i form av kraftfoder och så då fått hö i hagen på morgonen som räcker hela dagen, resp hö på kvällen som räcker hela natten och gått ute 14-15 h vid bra väder.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

En av flera anledningar att vi inte längre har häst. Sorgligt nog. Ingen vettig uppställning.

Förra hästägaromgången slutade med att vi hade eget stall och höll på att jobba ihjäl oss. Det tog allt det roliga ur hästeriet, att vara i stallet minst 3-5 ggr/dag (nej, det var inte hemma utan 10 minuters körväg hemifrån).

Just sund hästhållning är det på sina håll ont om. Sedan beror det så klart på vilken häst man har, men just detta som du nämner med fodringar och utevistelse kan jag inte tumma på. Det MÅSTE fungera för hästen.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Det där med fodringarna kan ju göras olika.
Jag fodrar mina två gånger per dygn. När det ligger kvar av frukosten när jag ger kvällsmat, har jag gett lite för mycket...

Min poäng är att om givan är tillräckligt stor, så kan man lika gärna ge mer sällan.

Tillräcklig boxstorlek är självklart. Vettig ventilation likaså. Men ljust? När jag är i stallet, har jag lysrören tända (förutom att jag behöver byta ut två) och då blir det nöjaktigt ljust. När jag inte är där, är det släckt och då blir det ju mörkt under den delen på dygnet.

Men i din situation: om du verkligen har hittat "rätt" häst: köp den. Stalla upp någonstans där det kan duga. Leta efter det perfekta stället sedan.

Jag tror att stämningen bland hyresgästerna så man trivs, kan vara väl så viktigt som att övriga delar är perfekta.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Det är en jäkla djungel att hitta ett stall som uppfyller kraven man har. Tyvärr så är det så att man ofta får ge sig när det gäller vissa bitar och acceptera situationen.Om jag letade stall så skulle jag passa mig för att stalla in mig i ett stall med många boxar. Alla dessa viljor blir ofta till ett kaos och bråk ständigt, då alla tycker att dom själva har rätt. Ju färre boxar det är, desto mindre åsikter.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Jag hade nog hellre kört på lösdriftshållning med vettiga hagar där man fodrar med hösilage etc av god kvalitet så att hästarna har kontinuerlig tillgång många timmar om dagen. och med tillgång till bra utrymmen att ställa upp hästen när man förbereder för ridning, ryktar etc.

Men jag tror att det är svårt att hitta bra stall. Har själv letat efter nåt enklare där jag kan hyra box där utfodringar och in och utsläpp ingår och där jag själv kan ta dit hösilage och kraftfoder samt eventuellt strö. ( Har en bra leverantör av hösilage själv nämligen och behöver ändå ta hem till hästarna som skulle vara kvar hemma).

Mina "krav" var att det skulle vara bra hagar och tillgång till en mindre ridbana med vettigt underlag. ( Skulle ha boxplatsen för att kunna jobba min unghäst som vi håller på att rida in) och att det skulle vara max en tio femton minuter med bilen bort. Samt ett vettigt pris. Men det verkar omöjligt att uppbringa trots att jag bor i en av landets hästtätaste kommuner.

Tja och nu 'är vintern snart slut och jag har jobbat hästkräket lite lätt på vår minimala gårdsplan samt i en lerig "låsse ridbana" som tja är LERIG och HAL! Så det har inte blivit mycket till sadeltämjning/inridning alls :(.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Ha!

Tack för de fina tipsen och erbjudanden om hjälp!!
Nu har jag varit och hälsat på i ett stall hos ett gammalt par och frågat snällt om jag fick ha prinsen där. Och JA! det fick jag..

Så nu har jag äntligen fått en stallplats i ett äldre stall. Där står idag en ponny och en fjording som är till åren. Min får gå med fjordingen då den andre inackorderingen är lite knusslig med sin tydligen. Jag blev varnad för den andre inackorderingens sätt men tänker att det nog skall gå bra ändå.

Stallet ligger på både cykel- och gångavstånd från mitt hem och i stallhyran 250 kr ingår in och utsläpp, samt 4 fodringar om dagen. Hö och strö ordnar jag själv.

Paddock har grannen och ridklubben ligger en kvarts skrittväg bort... Kan det bli bättre?? :laugh:

Glad att slippa behöva tumma på sina värderingar. Hade inte heller känts bra att behöva flytta på en helt ny häst efter kort tid.
Jag funderat på att börja köra på torv, har bara hört positiva aspekter kring detta strömedel. Men ni som har torv- vad är för och nackdelar med detta?? Vad kostar det i månaden att strö med? Lukt? Blir höet "kontaminerat" av torven? Låter kanske konstigt men det ser ju lite "jordigt/dammigt" ut...
Tänker dessutom lägga in halm för kusen att tugga på när natthöet är slut.

Har funderat på det där med småmaskiga hönät, men då han är skodd är det inte optimalt. Tänker att det inte är en naturlig ättällning för hästen att ha nätet högt, ej heller bra för tändernas slitning..
Kan man lösa det på ett säkert sätt på marken/ golvet för att säkerställa lång ättid?

Vad tänker ni?

Och hur löser man det när man inte har uppvärmd sadelkammare med allt lädret? Har ju iofs ett sadelskåp där en del saker får plats. Men som alla härinne vet så får bara en bråkdel plats i detta och resten av grejerna får snabbt ett tjockt lager damm över sig... :grin:
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Måste vara skönt med en kuse som inte är hång... jag vet inte hur denna fungerar men de tidigare hästarna jag har haft har varit ganska glupska, trots att jag haft dem hemma i eget stall med 5 fodringar per dag med stora givor... Det resulterade i en överviktig häst (som inte fick nämnvärt med krafft)och det var ju inte så bra...
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

En av flera anledningar att vi inte längre har häst. Sorgligt nog. Ingen vettig uppställning.

Förra hästägaromgången slutade med att vi hade eget stall och höll på att jobba ihjäl oss. Det tog allt det roliga ur hästeriet, att vara i stallet minst 3-5 ggr/dag (nej, det var inte hemma utan 10 minuters körväg hemifrån).

Just sund hästhållning är det på sina håll ont om. Sedan beror det så klart på vilken häst man har, men just detta som du nämner med fodringar och utevistelse kan jag inte tumma på. Det MÅSTE fungera för hästen.

JO TACK :mad:
fick höra när jag letade i de mer etablerade stallen att "ja med såna krav blir det nog svårt att hitta något..." idioter tänkte jag tyst för mig själv...:cool:
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Jag har torv och älskar det!

Nackdelen är att det fryser och jag har kallstall som är typ lika kallt som ute, vilket är en stor nackdel för mig med minisadelkammare där en bal verkligen inte går in (för vattnet och maten upptar den lilla golvytan som är kvar när det är minusgrader). Jag fick helt enkelt släpa in två balar i hallen i huset men de hade behövt ligga där betydligt längre än jag trodde. Frusen torv går INTE att hacka sönder :p

Det är även relativt svårt att sönderdela även om det inte är fruset. Bitvis faller den isär till ett fint puvler men bitvis är det "kakor". Typ som halm som kan vara trasslig och hårt pressad, den är ju också svår att "fördela".

Den ena hästen äter inte när höet hamnar i torven, jag lägger alltså höet i ena kanten där jag inte har strö. Den andra sprider inte ut det så mycket men de stråna som kommer fel äter han inte heller direkt.

Jag gillar inte hönät och vill att hästen ska äta fritt från marken och kunna sprida ut maten naturligt. Man får trixa lite så det inte blir en massa spill (jag har inte helt löst det i hagen ännu) men det bästa är att köpa analyserat grovfoder så man vet att man kan ge många kg utan att hästen blir rund :)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Har du bädd? Tänkte ev prova på det, tyckte det fungerade fint tidigare om hästen är "rätt". Dvs inte vänder upp och ner på alltihopa..
Hur skapar man en schysst torvbädd?
Hur mycket kostar det att strö med torv i månaden för dig?
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Om man vill sippa fryst torv så kan man köpa torvmix istället, det har vi och det funkar kalasbra.
Det kostar 80 kronor per bal och till mina går det åt en i veckan, men de är väldigt renliga av sig. De som är lite grisigare går det nog åt 2 i veckan för. Titta även på halmpellets och/eller spånpellets. Deet är bra också att kolla av hur gödseln hanteras så du vet vad som du kan välja avseende på det.

Jag tror inte alls att du behöver oroa dig för de småmaskiga näten, om du ger höet som vanligt på golvet så kan du kanske ha lite halm för tuggbehov pillande i ett finmaskigt nät. Så har flera av hästarna i vårt stall och det fungerar ypperligt
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Men hur grundade du boxen då? Vet ju att det finns ngt som heter stalosan. Nödvändigt?
Vill ha en torr lättmockad box som inte luktar naturligtvis. funderar också lite kring det här med parasiter. Tänkte kolla masken nu innan jag tar hem honom och vidare att det inte är så ekonomiskt att hiva ut en bädd efter bara några månader. Hur länge är den någorlunda parasitfri? Vet inte hur hagarna sköts riktigt eller hur högt tryck det är.
Bästa torde väl vara att anlägga en bädd i oktober och hiva ut den i maj?
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Jag vill enbart ha torv eftersom vi kommer använda en del i grönsakslanden typ direkt sen den tack för tipset ändå :-)

TS: Jag la bara torv och har inget uppe på. Går ca en bal i veckan beroende på om de stått inne mer och rört runt mer. Mockar ut bajs och lite vått varje dag, mer vått sista dagarna då de kissar lite nära där jag inte har strö framme vid maten. Men jag har inte tagit något ner mot botten än och bäddarna har legat sedan slutet på oktober typ.
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

En bal kostar typ 100 och man får rabatt när man köper en hel pall så typ 90 kr per bal :-)
 
Sv: Det perfekta vanliga stallet...

Stalosan har väl högt ph för att neutralisera ammoniak gissar jag, det har torv redan, därför passar det bra som bädd även utan div grejer på golvet innan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp