"Det nerviga (engelska) fullblodet..."

Jag har lärt mig rida på fullblod, ridskolan hade russ och fullblod (som alla hade gått på banan innan), samt 2 halvblod med 50% fullblod, dessutom har jag jobbat med galopphästar i många år.

Fullblod är definitivt inte för alla men det är inte halvblod heller. Som utpräglad fullblodsmänniska är jag fullständigt allergisk överför meningen "ja det är de X % fullblod som slår igenom…" så fort ett halvblod/korsning inte uppför sig/stressar upp osv. Nej det är inte de 25 % fullblodsgener som slår igenom, det är individen som inte är miljötränad/uppfostrad. Och detsamma gäller för fullbloden de är inte hispiga för att de är fullblod, det är individen som är hispig/nervig.

Deras arbetsvilja är verkligen fantastisk! De jag träffat VILL verkligen jobba och göra rätt (gäller de flesta xx, ox och x jag stött på). Att deras förmåga sedan varierar är ju inte konstigt men jobba vill de. Min kompis gamla ox/SWB-sto var otrolig. Hon var så ambitiös och ville verkligen förstå piloten. Att jag kanske inte lyckades ge rätt signal jämt var ju inte hennes fel (och hon var rätt förlåtande tur nog!).

Man behöver inte skrika sas åt dem heller, små hjälper/signaler räcker.
Jag har samma uppfattning som dig, att de vill arbeta och förstå. Är man då otydlig eller inte själv vet vad man vill så blir de kanske mer förvirrade ("hispiga"?) än vissa andra hästar vars radar inte är lika sensibel.

Jag red en valack på 1.80 som hade fullblod på mödernet, maken till arbetsvillig häst har jag aldrig stött på, han gjorde alltid sitt bästa vilket möjliggjorde även för en ryttare som mig med taxben att rida ihop honom relativt enkelt.

Kom på att jag hörde en gammal häst gubbe säga att vill man lära sig rida riktigt bra är fullblod det bästa för fullbloden svarar både på hjälper ryttaren är medvetet om och omedvetet om.

Själv trivs jag bäst med fullblod eller hästar med stort fullblodsinslag och många av dom gamla ponny raserna, 50 fullblod och 50 ponny:love:.

Läste första inlägget igen och jag brukar säga på skoj att min valack är så tittig för det är för lite fullblodsinslag i han, hans morfar är xx :angel:.

Japp han är den med minst fullblodsinslag av stor hästarna jag haft.

Jag har erfarenhet främst av galopphästar. Jobbat med att rida/träna galopphästar. 2 år pch uppåt. Alla har varit pigga och heta med massa energi, men nervös, det har majoriteten inte varit. Dom få fullblod jag träffat som ridhästar (ca 5 stycken jag känner väl, typ stått i samma stall som/ridit med tex) har varit stallet absolut lugnaste hästar som man kunnat rida barbacka med grimma ut i skogen med. Något som inte gick på stallets halvblod.

Ja vad kan det bero på? Kanske att vi alla uppskattar olika individer och egenskaper hos hästarna? Att vi alla hanterar hästar på olika sätt och där vissa är mer lämpliga att hantera vissa hästar än andra.

Du är väldigt duktig på att generalisera och sätta en etikett på hästar. Vet inte om det är dags att rannsaka dig själv, din ridning och ditt sätt att hantera häst på? Eller i alla fall sluta generalisera och stoppa dem i fack, hästar är individer så jag skulle inte säga att en viss procent fullblod gör dem hispiga/icke ridbara/med nerverna på utsidan. Jag skulle snarare påstå att deras personlighet och miljön de växer upp i och hanteras som avgör det. Känns som att du gärna hittar saker att skylla på för att du själv inte klarar av att rida ut din egen häst?

Jag äger en sån där hispig sak med 50% fullblod. Han är urmysig, har otroligt hög ridbarhet, samarbetsvillig och går alldeles utmärkt att rida ut på både själv och med sällskap. Han har ganska lätt för att få nerverna på utsidan men det händer aldrig om man bara hanterar honom med en lugn hand. Däremot är han pigg, framåt och i vissa fall rätt explosiv men det är ju också så jag vill ha honom. Den typen av häst tilltalar mig men hispig. Nja skulle inte tro det. Tanken är också att han skall bli fälttävlanshäst så han kommer att få vara ute både i träning och tävling. :up:

Kom på att jag hörde en gammal häst gubbe säga att vill man lära sig rida riktigt bra är fullblod det bästa för fullbloden svarar både på hjälper ryttaren är medvetet om och omedvetet om.

Själv trivs jag bäst med fullblod eller hästar med stort fullblodsinslag och många av dom gamla ponny raserna, 50 fullblod och 50 ponny:love:.

När jag red på Svedens ponnyklubb för 100 år sedan var väldigt många av ponnyerna halvaraber med Kariba ox som far :love: De såg likadana ut och var jättebussiga hästar.

- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?

Igen då.
Fullbloden är i grund och botten avlade för att vara reaktions-snabba, markvinnande samt ha stor lungkapacitet.
Reaktionssnabbhet kan lätt missuppfattas som "överkänslighet" och jag tror att det är därför som fullblod i vissa fall upplevs som tittigare/nervigare.
Av samma anledning (återigen det där med snabba reaktioner) är de ofta "lätta på hjälpen" (vilket ofta misstolkas som het-het), det ska inte behövas övertydliga signaler för att de ska reagera.

Som tidigare nämnt kan flera av våra aktiva galoppörer cantra förbi en körande traktor med skramlande harv utan att så mycket som röra ett öra, vilket jag tror att nog många hästar med lägre inslag fullblod skulle kunna uppleva som lite läskigt.

Alla hästar är ju individer och man ska akta sig för att generalisera, men som jag sagt tidigare så upplever jag inte alls fullbloden på samma sätt som du, och då har jag arbetat i galoppstall i mer än hälften v mitt liv.

Min ras är arabiskt fullblod, och vi får ofta höra samma sak om araberna, att de är hispiga och lättstressade.
Det är de inte. Men de är intelligenta och signalkänsliga, precis som de engelska fullblod som jag har kommit i kontakt med. Vissa människor passar helt enkelt inte ihop med dem. Har för långsamma reaktioner, för klumpigt kroppsspråk, för kraftiga signaler till hästen- det kan blir väldigt fel.
Den lugnaste hästen bland alla de hästar jag känner, den som man sätter upp ovana ryttare på, är ett engelskt fullblod.
Naturligtvis finns det olika individer inom alla raser, men jag tror inte på att fullblodsinslag ger hispighet.

De flesta fbl jag kommit i kontakt med är tävlingshästar, mest hopp och fälttävlan. Misstänker att de inte hade stannat hos sina ryttare om de inte fungerade..

Några har varit knepiga men detta pga fysiska problem, ofta KS. Men först har de blivit stämplade som dumma och typiska fullblod. :(

Nä, håller med @Cornelia

Tycker snarare fbl är missförstådda än knepiga.
Känsliga och reaktionssnabba absolut. Men då får man som ryttare vara ödmjuk nog att rannsaka sig själv..
Men det gäller ju alla hästar!
Det är ju lättare att skylla på rasen eller blodslinjerna än hanteraren.

.............................
Något ot men tänkvärt:

Syskon hade 'ett livsfarligt sto som var folkilsk'.
Dvs folk hatade henne, hon var dum och oberäknelig och hemsk, hade ett djupt rotat rykte i trakten.
Måste komma från pappan sa man... Ett swb..

Det konstiga var att hon var den mest tydliga hästen jag någonsin träffat.
Stark i psyket, ledarsto utan dess like, tog ingen skit, inga orättvisor. Men du kunde inte undgå hennes signaler och dom kom alltid i rätt ordning och aldrig utan anledning. Tydligt och precist.
De som tog henne på rätt sätt och var tillräckligt kunniga och alerta slappnade hon av hos, resten ville hon slippa. De fattade ju ändå ingenting och lärde sig aldrig. De ville inte ens försöka förstå henne.

De som läste henne hade aldrig några problem med henne. Alls.
De som satte henne i dum-facket och trodde att alla hästar automatiskt 'gör som jag tänkte även om jag inte är så tydlig' , ja de kom knappt i närheten.

Var det hästen eller människorna det var fel på?

Har både fullblod o halvblod bla ett sjuårigt halvblod som gör en smått tokig ibland med sina upptåg o trams (ridit en hel del svåra hästar lär mig fortfarande mycket på o rida henne) o sen min treåring som är hälften fullblod hälften halvblod som är så cool o lättlärd

Jag som normalt rider islandshäst har ridit en häst på 15 år, det var ett fullblod. Han red jag några gånger för att träna upp min balans på eftersom mitt sto gick med föl, jag tycker alla hästar över 150 cm är stora som hus och är livrädd för dom men denna älskade jag! Han var närmare 170 cm, lugn, ursnäll och underbar att rida ut på. Hade jag haft råd hade jag köpt honom.

Han var ett fullblod från banan som tävlade 120 cm hoppning med ägaren.

I min erfarenhet finns inte den xx-hästen. I stallet har vi haft både fullbod som gått på hinderlopp och vanliga lopp. Vi har även halvblod med mer eller mindre xx % i sig och även om det varit en omställning för xx-hästarna att gå från löpkondition till ridhästkondition med allt vad som ingår så tycker jag nog våra halvblodshästar har mer idiotideer och beter sig mer hysteriskt än fullbloden gör. Det som gör att man märker att fullbloden har attityd, i min mening, är när de måste börja jobba med bakbenen. Då kommer mycket protester som inte kommer med halvblodet då de är byggda för detta och inridna för detta. Men fullblodet i vårt stall, som ändå är av det mer toppade slaget, är inte lika ideebenägna som halvbloden. Men räddare eller mer flyktbenägna än halvbloden har jag inte upplevt dem som.

Haft 2 rena xx som varit fd galoppörer. Känsliga och reaktionssnabba i ridningen, på ett positivt vis. Stensäkra i trafik och nya miljöer. Den ena lite tittig.

Haft 2 rena araber, samma där. Känsliga och kvicka men på positivt sätt, stensäkra miljömässigt. Ej tittiga.

Ena xx och ena ox kunde bli spända i nya miljöer rent så att de var svårpåverkbara i ridningen. Förstärktes när jag som ryttare blev nervös och spänd.

Haft en 50% xx, stencool från den dagen han föddes. Energi till tusen men sjukt stencool miljömässigt och hanteringsmässigt. Lastade och åkte själv med honom när han var 8 månader osv.

Sen haft några med xx längre bak i stammen. Mkt trevliga de med.

Den mest tittiga jag haft, och den enda som inte blivit trafiksäker - det är en Welsh. Ponny. ;)

Jag blev otroligt imponerad av fullbloden när jag besökte en galoppbana i England i höstas. Då var det hinderlopp som gällde och hästarna startade på volt. Innan startsignalen skrittade jockeysarna runt med sina hästar på banan, snackade lite och sedan red de upp på ett led när startsignalen ljöd. På hela dagen såg jag inte en enda häst som konstrade, stegrade eller dylikt (detta är mer än vad man kan säga om samtliga dressyr- och hopptävlingar jag bevistat på samtliga nivåer. Där är det så gott som alltid hästar som bockar, som vägrar gå in på banan, som blir rädd för blommor etc etc). Någon enstaka galoppör fick ledhjälp från "presentations-ringen" (jag kan inte det korrekta galoppnamnet men hästarna visas upp för publiken i skritt innan start och det är också där jockeysarna sitter upp) ut på banan för att de var lite ivriga, men jag såg som sagt inte en enda häst som såg det minsta "hispig" ut. Då kan deras ryttare (jockeyn) vara en person som aldrig har suttit på hästen förut! Professionella jockeys rider kanske bara hästen i löp medan den tränas hemmavid av någon annan. Fullbloden har mao inte tryggheten som majoriteten av våra "ridhalvblod" ofta har att tränas och tävlas av samma person. Av det jag såg så fick jag uppfattningen att fullblod verkar ha ett alldeles fantastiskt temperament.

Alla fullblod (och araber) jag träffat har varit fantastiska hästar! Kloka, nyfikna på världen och väldigt gosiga.:love: Om jag någon gång köper en egen häst så vill jag absolut ha något med fullblod i! :D De jag har ridit har alla varit oerhört uppmärksamma på ryttarens hjälper och, som många andra redan nämnt, väldigt ambitiösa och arbetsvilliga. Reaktionssnabba och kvicka i huvudet, ja, men inte alls nervösa eller rädda av sig... tvärtom tycker jag att de fullblod jag ridit varit modigare än andra hästar. Får nästan känslan av att de skulle gå genom eld för en om man bad snällt. Riktiga guldhästar, om du frågar mig! :)

Jag lade ner ridningen för tio år sen (får se om jag börjar igen), men de senaste åren har jag närt mitt hästintresse genom att äga en del i galopphäst. Naturligtvis blir det då att jag ser en del fullblod eftersom jag åker till Täby när min häst tävlar och ibland av andra anledningar. Jag är oerhört imponerad av både hästarna och hanteringen av dem. Allt sker väldigt proffsigt och tvärt emot vad många tror är min upplevelse att man lägger ner lika mycket tid och möda för att hitta passande träningsupplägg och utrustning för varje häst som man gör när det gäller ridhästar.

När det är storlopp är det ju ofta en del happenings runt tävlingarna. Hästarna är naturligtvis superladdade och visst kan någon gå i taket i ledvolten (det är det svenska namnet på parade ring @snow ), men ändå är det otroligt sällan någon reagerar på diverse konstiga fordon, massor av publik, högtalare, beridna militärer som blåser trumpet, ponnyridningsponnyer, westernkläder, hattar med plymer, paraplyer och gud vet vad. Nej, de är generellt inte nervösa. Däremot högpresterande hästar, avlade för det och inskolade på prestation sedan tidig ålder (rids in som 1,5-åringar).

Just nu är jag inte ryttare alls eftersom det är så länge sedan jag lade ner. Om jag blir återvändare tror jag inte jag passar att bli fullblodsryttare, för ofta behöver man vara smidigare i kroppen och ha bättre koordination än vad jag någonsin kommer att få igen med tanke på min ålder. Men det är härliga hästar!

Jag älskar dom engelska fullbloden och dom kommer som nummer 2 efter halvbloden på min lista just för att dom är så användbara.
Jag gillar kloka hästar med mycket nerv, vare sig det är halvblod eller fullblod.
Jag har ägt ett 50% engelskt fullblod (hingst) som jag köpte ung och aldrig varit några problem, tvärt om, kvick i skallen och lätt att lära tack vare sin kvickhet. På gott och ont så klart.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni?
Jag tror att de är som andra hästar och att det har med hanteringen att göra.
T ex min egen häst skulle kunna förvandlas till ett nervvrak om jag själv inte var lugn och trygg i mig själv.
Så jag skulle kunna tänka mig att det har mycket att göra hur man tar hand om hästarna, dvs hur miljön är i stallet, hanteringen, ridningen, allt påverkar. Men jag tror inte att fullbloden skulle tänkas vara nervigare än andra hästar, jag tror snarare att det är högst individuellt.

@Myrten Tack! Direktöversättningen "parad-ringen" lät liksom för dumt så jag försökte mig på nåt som inte lät fullt lika orimligt :D. Men ledvolt känner jag vid närmare eftertanke igen från den högt älskade Pollux-bokklubb-serien om galoppörer i USA.

Sjukt coolt att vara delägare f.ö! I England fick ägarna stå i vinnarcirkeln tillsammans med segrande häst och jockey efter loppet och klappa på sin häst. Det kunde vara hela familjer med mormor och barnbarn och hela baletten - en familjeangelägenhet att samlas kring liksom :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka