Det mest vidriga jag läst.....

Sv: Det mest vidriga jag läst.....

KL

Jo. Det är hemskt. Men.. hade ni reagerat lika starkt om det var kor eller grisar? De flesta hade säkert reagerat då med, men inte lika starkt. Iofs har det inget med saken att göra. Jag blir bara så trött på det..så fort just hästar slaktas så är det horribelt..

jag funderade faktiskt på detta när jag såg filmen, och kom fram till att jag nog inte hade reagerat lika starkt om det varit kor, förutom på det vidriga sättet som de slaktades på.

Sen tror jag att jag blir mer påverkad av att se slaktade hästar än kor pga, det känns mer natruligt att kor slaktas och hängs upp. Jag kan tex. se grisar hänge upp och ner flådda och utan huvud, men inte hästar får då stiger gråten i halsen.

Varför? slaktade hästar är inget jag är van att se samt att dessa djur står närmare mitt hjärta (jag "känner" ju inga kor). Det är nästan som att jag naturligtvis reagerar mer när en anhörig dör jämfört med nån jag inte känner. (nu kommer jag väl få skit för att jag gör en sådan liknelse:smirk:).

Men självklart tycker jag att detta är ett vidrigt sätt att döda djur oavsett vilket djur det är.

Läste följande på Ridsports hemsida!

Mexikansk hästslakt med kniv
Efter att förbud mot kommersiell slakt av hästar införts i USA hamnar många hästar på slakterier i Mexiko där hanteringen är vidrig.

Bland annat använder man sig av kniv för att döda hästarna. Man hugger hästarna i ländryggen i syfte att träffa ryggmärgen, ofta utdelas ett tiotal hugg innan hästen faller ihop. Hästarna dör inte av huggen utan först efter att de hängts upp i kedjor i ena bakbenet och strupen skurits upp dör hästen. Den amerikanska tidningen Houston Chronicle har gjort ett reportage om slakterierna i Mexiko med bildspel där man ser hur hästarna hanteras. Enligt tidningen har nära 30.000 hästar skickats från USA till mexikanska slakterier hittills i år.

Blir alldeles tårögd :cry::cry::cry:
Vem??? Vem??? Vem gör så mot sin häst??

Har tyvärr sett en video på denna "metod" på youtube.....det var så att tårarna rann, orkade inte se på hela........:cry::cry::crazy:

nä fy fan va hemskt...:cry::cry::cry:

nån borde göra nåt åt det!!

varför kan man inte bara slakta hästarna som man slaktar kossorna i usa? det är inte ens hälften så hemskt..

men min personliga åsikt är att man inte ska slakta några djur alls..

Fy vad hemskt! :eek: Dessa människor som gör detta är mördare! Och det står jag för!! Såg nyligen en film om kosherslakten... Det värsta jag sett! Och som någon skrev.. Självklart reagarar man starkare på filmer med ett djur man hyser stora känslor för... Men självklart är det lika hemskt vare sig det är en ko, häst eller hund.

Jo, visst är det synd om djuren. Men vi ska då inte glömma att man innon vissa religioner slaktar djur genom att tömma dom på blod. Lika hemskt det.

Tror du att hästmänniskor enbart kan reagera på 1 sak i taget ? Det är väl givet att: villket djur det än hade varit så hade det varit lika vidrigt att slakta som dom tydligen gör med dessa hästar.

Å FY FAN! :cry:

Asså jag kan, utan att tveka - säga att de här människorna är mördare. Man måste ha något allvarligt fel om man kan förmå sig att göra något sånt! Det är någon spärr som saknas asså.... Nog för dem som driver allt, men tänk som som gör det?! Tänk dem som kör in kniven i hästkraken 13 gånger? Dem som binder fast en levande häst och släpar den över en kant på en meter, och sen låter den rullas in på ett band till slakteriet. Asså jag förstår det inte,, jag kan verkligen inte förstå det! :cry::cry::crazy::cry::mad:

Funderar på samma sak som dej, varför man slaktar såhär?! Säkert flera som sett dokumentärena på TV från kina där de dödar hundar och katter på helt grymma sätt, -för att ta vara på pälsen bla vad jag förstod. Jag försvarar det ABSOLUT inte, men då förstår man lite bättre vad sådana känslolösa j*vla svin håller på med. Det blev lite konstigt men jag vet inte hur jag ska formulera mej:crazy: Jag försvarar eller förstår det inte, men varför göra någonting så mycket krångligare och HEMSKARE än det kan var? Hoppas ni förstår vad jag menar och inte missförstår.

Sån behandling av såväl djur som människor borde det va spöstraff på:devil:

Tror du att hästmänniskor enbart kan reagera på 1 sak i taget ? Det är väl givet att: villket djur det än hade varit så hade det varit lika vidrigt att slakta som dom tydligen gör med dessa hästar.

Inte alls, och jag tycker heller inte att det är fel att bry sig mer när det handlar om hästar än om andra djur, även om man så klart bryr sig om andra djur också. Det är rätt naturligt.
Ändå är jag lite fascinerad av det. Och jag stör mig på vissa saker som är hemska när det gäller hästar, men som händer med andra djur varje dag utan att folk bryr sig. Slakt (gjord på rätt sätt) t.ex. man ser ofta hästfolk och även andra som blir väldigt upprörda om de hör om hästslakt. Men att slakta andra djur och äta annat kött är helt ok..
I min logik är det nästan tvärtom, men det ska vi inte gå in på i denna tråden. Slakten som visas här är horribel, oavsett vilket djur eller människa det handlat om. Och det tycker nog alla här. Mitt inlägg (varken nu eller förut), var inte menat att säga något annat. =)

men det går inte åt så mycket hästkött i sverige. de skulle mycket väl kunna vara så att en del svenska hästar åker utomlands för att bli slaktade. nåra tjejer forskar om de i skolan
de är hemskt

Precis, så är det inte bättre att vi slaktar dem här hemma och äter dem här?
Sen pratar jag mycket med folk från andra länder över nätet, och där är det nästan värre med det här ''ko är mat men det är djurplågeri att slakta häst''.. och det har påverkat mig lite. Jag ser ingen skillnad på dem så sätt. Men naturligtvis ska all slakt ske på ett så smärtfritt sätt som möjligt.. jag tror inte att 10 hugg med en kniv i ryggen är smärtfritt..

Precis, så är det inte bättre att vi slaktar dem här hemma och äter dem här?

Hoppas myndigheterna vakna upp ngn gång och inför en lag som även gäller andra köttdjur, ska de slaktas, så ska de slaktas i sitt hemland på ett så bra sätt som möjligt.

Fyf*n vad vidrigt ! Jag har aldrig kännt en så stark lust att skjuta en människa i huvuvet som när jag läser artiklarna .. :crazy::devil:
Nej förresten, jag vill inte ens kalla dom för människor. Äckliga mördar-vider..
Om man klarar av att slakta ett djur på det sättet har man INGA känslor, INGA ! Då klarar man nog av at göra det mesta, och bode sitta bakom lås & bom.

Det enda som skiljer denna slakt från svenskt slakt är att vi svenskar använder bultpistol men sedan är proceduren den samma.
Föder själv upp lamm hemma på gården till husbehov så att vi är 100% säkra på att djuret har mått bra och inte fått i sig en massa "kolijox"...ekologiskt alltså. MEN nu ska ni få höra...hemslakt är olagligt så vi MÅSTE stressa iväg vår krakar till ett jäkla slakthus.
Hela vitsen med välmående ostressade djur faller vid första steget in i transporten...suck! En sak till jag blir ursinnig på folk som inte tål att titta på en slakt (kvittar djurslag) och sen kan smaska i sig en entrecote på lördagskvällen med god aptit...det har varit en DJUR det med...droppen är väl att kasta bort halva biten i sopen för att man inte orkar äta upp djuret som har dött för din goda aptit skull. Visst känns det lite extra i maggrop när det är en häst som hänger upp och ned...men en ko är lika myckat djur det med. Jag övergår snart till grönsaksvärlden...nu ska jag dämpa min frustration men en saftig morot. Ps tyckar INTE att "Mexico slakt" är okej och hjälper gärna till att utrota den...filmen var vidrig!

*kl*

Tycker också att det är vidrigt, men som någon sa: det finns många vidriga och hemska metoder att slakta ett djur på. Det där är bara ett i mängden.
Har hört berättelser från en fåruppfödare här, bland annat om en invandrarfamilj som ville ha ett får av honom. Det var bara det att dom tog med hela släkten när dom skulle hämta fåret, för att ha en "rituell" slakt i fårhagen. Dvs skära upp halsen och tömma fåret på blod. Denne fårägare hade även varit med om att folk hade kommit dit och gjort så på nätterna också.
Sen ska vi inte prata om hur många djur som skadeskjuts i våra svenska skogar varje år :angel:

Nä, tack och lov för "hemslaktat". Då vet man att djuren har haft det bra och att dom slapp lida i onödan när dom dog

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka