Det mest vidriga jag läst.....

Smuldaisy

Trådstartare
Läste följande på Ridsports hemsida!

Mexikansk hästslakt med kniv
Efter att förbud mot kommersiell slakt av hästar införts i USA hamnar många hästar på slakterier i Mexiko där hanteringen är vidrig.

Bland annat använder man sig av kniv för att döda hästarna. Man hugger hästarna i ländryggen i syfte att träffa ryggmärgen, ofta utdelas ett tiotal hugg innan hästen faller ihop. Hästarna dör inte av huggen utan först efter att de hängts upp i kedjor i ena bakbenet och strupen skurits upp dör hästen. Den amerikanska tidningen Houston Chronicle har gjort ett reportage om slakterierna i Mexiko med bildspel där man ser hur hästarna hanteras. Enligt tidningen har nära 30.000 hästar skickats från USA till mexikanska slakterier hittills i år.

Blir alldeles tårögd :cry::cry::cry:
Vem??? Vem??? Vem gör så mot sin häst??

Sv: Det mest vidriga jag läst.....

Varför förbjuda kommersiell slakt överhuvudtaget? Är det mer synd om hästarna än om korna eller? Låter ju helknäppt!

källa
går tydligen inte att länka till rätt sida.. sök på ''mexikansk'' så kommer artickeln upp.

Ridsports hemsida stod det, inte så svårt att hitta väl?
Och Ridsports källor har väl inte TS med att göra?

Jag tror absolut inte på allt man läser i tidningen men anser att Ridsport brukar vara seriösa i sina artiklar. Om det är sant eller inte kan jag inte svara på men om det bara så finns ett uns av sanning i det hela är det fruktansvärt.

Jag hittar inget men jag ska fråga min kompis som kommer i nov från usa.

Hittar inget?!?!?!:crazy::confused: Tog upp den första artikeln jag fick upp men USCH:eek::eek: Det värsta jag någonsin sett! HUR KAN MAN skicka sin häst dit???? Fy f*n... Alla som som skickar sina hästar dit borde skämmas!!:mad::mad::mad: Ska vi göra likadant med dom när det är dags för dom att lämna den här jorden??:devil::devil:

:eek: :cry: :mad:

okej att man slaktar hästar och använder köttet, fast under humana omstänigheter.(Skulle visserligen aldrig äta hästkött!) men detta är VIDRIGT :mad:

Hade jag haft pengar hade jag köpta alla dessa hästar och sett till att de som behövdes avlivas hade gjort det humant. och de som hade varit såpass bara att de kan ha ett värdigt liv hade jag tagit hand om *önskedröm*

Klarade inte att se så långt på filmen men om det är som TS berättar är detta bland det vidrigaste jag hört om:cry: Fy f*n alltså:cry::cry::cry:

KL

Jo. Det är hemskt. Men.. hade ni reagerat lika starkt om det var kor eller grisar? De flesta hade säkert reagerat då med, men inte lika starkt. Iofs har det inget med saken att göra. Jag blir bara så trött på det..så fort just hästar slaktas så är det horribelt..

Slakt är ok.. men det ska göras rätt. På ett bra sätt.. hade jag bara vetat all djuret levt och dött på ett bra sätt hade jag gärna ätit kött.
(ok..det gör jag nu med.. men jag försöker iaf köpa bra hanterat kött, så mycket jag nu kan påverka när det inte är jag som håller i hushållspengarna.. :3)

Jag anser också att slakt är ok, så länge den görs på rätt sätt!! Det är upp till var och en att äta kött även hästkött. Att däremot "hacka" ihjäl ett så stort djur som en häst är inget annat än vidrigt. Läser man artikeln på länken nedan så anser chefen för slakterianläggningen att det är "olyckligt" att det tar 13 hugg i ryggen innan hästen faller men inget han gör något åt.

http://www.chron.com/disp/story.mpl/news/5175642.html

Hade detta varit i en annan situation som en häst blivit behandlad så hade det med all säkerhet ansetts som grov misshandel och djurplågeri.

På en hästchatt är det ju naturligt att man ventiolerar saker som rör hästar men jag är med och stöttar andra föreningar typ Djurens rätt som värnar om alla djur.

Vågar inte klicka på några länkar i den här tråden men den första tanken som dyker upp är hur tusan det kan vara effektivt att slaka djur på det sättet?
Tids- och energikrävande (och inte minst ett stort lidande för djuret).

Vilken är anledningen? Inte tillgång till bättre metoder? Tradition?

KL

Jo. Det är hemskt. Men.. hade ni reagerat lika starkt om det var kor eller grisar? De flesta hade säkert reagerat då med, men inte lika starkt. Iofs har det inget med saken att göra. Jag blir bara så trött på det..så fort just hästar slaktas så är det horribelt..

Jag reagerar på om jag hör sånt här om grisar och kor också, men som hästmänniska känner man såklart lite extra när det är hästar på bilderna. Men sån här är lika fel oavsett vilket djur det är.

Fy faan!!! :eek: :eek:
Själv är jag helt emot all slakt, då jag själv är vegeterian, så detta skär mig verkligen i hjärtat :( ...men det har ju inte det här inlägget med att göra...
Jag looovar, hårdhudad som jag är, :angel: att jag skulle faan inte tveka att göra likadant med den jäveln som kommit fram till och bestämt detta slaktsätt, så han får känna den smärtan!!!!... :devil: :angel: Men det är ju tur för honom att jag inte bor i Mexiko då... :devil:
Haha...hoppas jag inte skrämde alla nu, :angel: men jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig efter att ha sett dessa hemska bilder :( ...
Hoppas verkligen att det kanske kan göras något åt detta...
Hälsningar Johanna

KL

jag hade reagerat likadant vilket djur det än var. bara för att dom ska dö så ska dom inte plågas och lida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka