Det man absolut inte vill ska hända.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Emmaalove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 764
E

Emmaalove

Min ponny är halt sedan juni. För två veckor sedan kom veterinären med den slutliga diagnosen. Förutom sprickan i griffelbenet och något på gaffelbandet så var det påväg att bli förändringar på strålbenet båda fram. Så det var på med ringskor, metacam i 10 dagar och sjukhage. Hon skulle även skrittas i 20-30 min om dagen, och det var under dagens promenad det hände.

Vi var påväg mot stallet från skogen, och gick som vanligt förbi hingstens hage. Han kom såklart fram och ville nosa på mitt sto, och då råkade det bli lite nära och min ponny började sparka hingsten genom staketet. Då sprang han igenom staketet och mitt sto slet sig. Dom rusade iväg över gårdsplanen och sprang igenom ännu ett staket in i en större hage. Där inne sprang dom runt som galningar, hingsten bitandes och stoet sparkandes. Jag ringde efter stallägaren och hon kom utrusandes. Mitt sto han gå omkull två gånger i det hala gräset innan vi fick ut henne och stängde in hingsten. Väl inne märkte vi att hon var helt sårig, ÖVERALLT och fullkomligt genomsvettig. Så det var bara till att börja kyla benen, svampa och spola av kroppen. Sedan på med jodopax, täcke mot flugorna och stallbandage på benen.

Jag är sjukligt orolig för min ponny nu. Hon skulle absolut inte överanstränga sig och nu detta. Vi skulle tillbaka till veterinären om ungefär 2 veckor, och nu känns det som att det är meningslöst. Det kan ju knappast ha blivit bättre i benen efter detta.

Har ni varit med om något liknande? Skulle ni ha gjort något mer? :crazy:

Sv: Det man absolut inte vill ska hända.

Du har säkert gjort vad du kunnat !
Låt bli att Hälsa på Hingsten nästa gång !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 148
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka