Det kokta fläsket stektes idag.

Vita_N_6520

Trådstartare
(gnäll och hjälptråd)
Jag har väl klagat förr, men nu känns det som att det helt enkelt går för långt i mitt stall.

Förra fredagen hade min häst slagit omkull rejält på väg in från hagen.
Det fick jag reda på dagen efter, inte samma dag.

Igår hade hästarna rymt och varit uppe på järnvägen bla.
Det fick jag reda på idag. Bakvägen dessutom!

Igårkväll slet jag i över två timmar med att få ut hästens pissiga bädd (som hon trampade upp i förrgår pga att de låtit henne stå inne i väntan på hovslagare TROTS att jag sa att hon skulle ut!) och köra in nytt fint spån.

Idag hade våra hästar (utan min vetskap såklart) stått inne hela dagen pga den nerrivna hagen. Min häst blir lite smått tokig, ffa när de andra hästarna går ut då hon har "separationsångest", så det nya fina spånet blev till nytt pissigt spån. :cool:
I det läget höll jag på att börja tjuta ärligt talat, när jag kom ner och såg att spånet var helt pissigt. :p

Om hon måste stå inne river hon alltså upp hela bädden, hon hoppar och springer fram och tillbaka konstant!
Och det vet folket i stallet om.
Det ju inte enbart pga det nya spånet jag inte vill att hon ska stå inne sådär, utan även för magens skull. Inte så kul om hon får kolik eller magproblem.

Och det hade funnits antingen 1 hage att släppa dem i, eller så hade de lätt kunnat slänga ut dem i padocken (där går det hästar ibland annars så..) då det inte är så spec. många hästar som går i den hagen..
Men det är ju jättesvårt att göra något annorlunda, bättre att bara låta hästarna stå inne och skita i dem. :grin:

SUCK.

Alltså, jag har funderat ett tag på att flytta och byta stallplats, men iom att jag är arbetslös och inte vet vad som händer i framtiden har jag skjutit på det.
Min häst är ju väldigt väldigt lättstressad, så jag har inte velat riskera att flytta henne 2 ggr på kort tid - men nu känner jag mig nästan tvungen att försöka flytta ändå.
Jag kan inte ha det så här längre!

Problemet är ju också pengarna. Det är 3 månaders uppsägning, och jag har inte råd med dubbla hyror, så jag kommer ju få stå ut i tre månader hur eller hur. (såvida jag inte får jobb)
Det finns heller inga stall i närheten och jag har ingen bil längre, så jag måste även flytta mig själv då också. Och det är väl inte såå enkelt att få lgh på bara Akassa?..

Men på 3 månader kan det iofs hända mkt. Så det bästa är kanske att säga upp kontraktet och hoppas på det bästa? Någonstans i sverige finns det väl en ledig stallplats om det skulle bli tomt överallt i kommunen..
I värsta fall får jag väl ta ett av de där "hästjobben" där man jobbar gratis mot stallplats och boende :cool:

Suck. Det är så svårt :(
Med tanke på min ekonomi måste jag ju verkligen tänka igenom allt.
Hade jag haft mer pengar hade jag nog flyttat imorgon.
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Jag hade blivit fly förbannad om jag inte fått reda på samma dag att min häst hade rymt, så jag kunde hjälpa till att laga hagen så hon kom ut.
Vet hur det är med bädden då jag haft min inne på vila ett tag. Det blir såååå grisigt.
Men jag ser inte det som hela världen så men jag kan förstå din frustration att det kan vara pricken över i:et.
Har du pratat med dom om detta?
Kan du hjälpa till att laga hagen eller se efter den?
Det med att flytta låter som en bra ide. Hästar behöver rutiner. Att inte få gå ut med dom andra kan vara väldigt stressande.
Finns det inge stall inärheten som har bra bussförbindelser?
Vet ju inte vart du bor, så jag kan inte rekomendera något.
Jag tycker hellre att du ska kolla efter ett stall som du kan klara dig ekonomiskt med och som har rutiner. Åk hellre lite längre än att gå med en klump i magen.
styrkekram
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

litet boende o stallplatts kan ordnas hos mej om du vill :)

så kan vi vara arbetslös tillsammans!:p
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Hade de vart smarta hade de ju bara ringt till dig med en gång och sagt att tyvärr, hästarna har gått genom staketet. Då hade ni kunnat laga det tillsammans och hästen hade kunnat gå ut i stort sett som vanligt. Helt klart smidigast.
Men det är ju lätt att vara efterklok.
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Gud, så trist när det blir så! Självklart vill man veta med en gång när nåt händer och inte dan efter eller på annan väg. Det är ju förstås inte så roligt att flytta runt för mycket heller för hästens skull.

Din häst låter lite som min dvs tycker inte om att bli lämnad inne och springer runt som en tok i boxen. Av den anledningen släpps min alltid ut först i hagen. För nån vecka sen var det nån som missade det och PANG så hade han sparkat sönder både gallret och fönstret i sin box. Hur kul är det?
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Det låter som lata stallägare/ansvarig...
Det är ju sååå mycket lättare att låta hästar stå inne än att ta ut dom!

Har de brutit mot något i kontraktet? Isåfall bör ju kontraktet sluta gälla och då har du ingne uppsägningstid.

Vart i sverige finns du?
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

KL

VitaN: om stallägaren står bakom och överser med detta att inte informera när det hänt hästen ngt, (nu tänker jag på lös häst på järnvägen), kan denna ivärsta fall riskera att få det hela klassat som vårdslös hantering/förfarande. Är stallet kollektivt? vem ansvarar, och vad säger kontraktet?
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Att inte stallansvarig informerade dig om att hästen varit ute och sprungit på JÄRNVÄGSSPÅRET (eller någon annanstans) är helt oursäktligt.
Och att de inte sagt att hästen gått omkull?!
Däremot kan jag förstå att hon fick stå inne medan hagen fixades i dessa snötider - men var fanns informationen till dig?
Som någon skrev, snart är det betessäsong - leta efter ett bättre ställe under tiden.
Det är orimligt att ha sin häst på ett ställe där man inte känner sig trygg med hanteringen och informationen.
Tyvärr är det ju svårt att hitta bra inackorderingsställen för hästar. Svårt - men inte omöjligt!
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

hon har ju uppenbarligen brustit i vad man får anse är hennes åttaganden hade jag flyttat bums, utan att betala några kommande månader med hänvisning till det, dels att ingen informerar och att de uppenbarligen inte gör vad de ska.. går ett staket sönder får man väl förfan fixa det? hur svårt kan det vara? stänga av strömmen och lappa ett elband tar inte många minuter, en halvtimme kanske, som det borde ta hästarna att äta sitt morgonhö, ominte så spelar det väl ingen större roll om de står inne en halvtimme mer eller mindre i sådanna här situationer?

att hästarna inte får något utevistelse pga en sådan mediåker ursäkt skulle jag också hänvisa till, speciellt utan information i förtid..
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Skulle bli helt tokig om jag var du, fy så tråkigt att vara i ett sådant stall!
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Förstår precis hur du känner! Varför finns det såna idioter överallt? Vissa kan visst bara skita i att informera om när det hänt något och sen dethär med att inte släppa ut din häst. Bara ren j**la lathet :mad:!
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Jag hade flyttat. För min del är det inte okej att man inte får veta att ens häst rymt och varit uppe på en järnväg!
Hur lång tid kan det ta att laga ett staket? Tom jag som stått inackorderad hela livet där folk skött sånt har kunnat laga staket på ett par minuter nu när jag står i kollektiv. Det är inte kärnfysik eller styrkekrävenade direkt.;)

Det där låter som slapphet tycker jag. Hästarna går före vår lathet.
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

du får bo hos mej om du vill! Jag lovar att göra som du vill, släppa ut hästen o så, så att du slipper kapitalförstöring! Och jag lovar att tala om ifall hästen rymmer..Bor du i närheten, så är det bara att flytta in. Jag blir bara glad för sällskap.
Hälsningar från sällskapsjuk Murra!:)
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Jag stämmer in i kören!
Vad säger alla andra i stallet? Ni borde ordna stallmöte och prata igenom situationen, det låter som om det har hållt på så ett bra tag nu(?).
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Om tre månader är det sommarbete....

:banana: fast det känns ooooerhöört avlägset :banana:

sorry, inte med tråden att göra jag vet men höll på att ramla av stolen när jag såg inlägget.. sen insåg jag att det är ju faktiskt så..:eek:
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Fy vad förbannad man blir över sådant!
vi ska flytta våran häst. Vi kan inte ha en unghäst i ett stall dår det bestäms att hästägarna måste närvara om hästen går i hagen( visserligen tillfälligt pga snön) Med bakgrund att en av deras hästar har" rymt". Vissa stolpar är visserligen sneda och det går inte att slå i nya men det finns staket och våran har inte försökt gå ut . Vi är tre inackorderade och en av dom var snäll och skulle passa våran igår så hon fick komma ut ett par timmar.:cry:men möts då av att alla hästar redan var ute förutom våra två. Även den tredje inackorderingen var ute fast ägaren inte var där. Tycker ni att jag överreagerar eller? ska man behandla hästar så olika? det är lätt för dom som bor där att ha uppsikt över sina men jag tycker att våra också kunde få vara ute samtidigt, jag förstår inte varför man gör såhär?
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Glömde be om ursäkt för att jag kapade tråden lite, men man blir så upprörd över oseriösa stall som du vistas i och jag vet precis hur du känner dig, man kan aldrig slappna av när det är sådär. Det är viktigt att både häst och ägare trivs. så jag hade absolut flyttat om jag hade råkat ut för det som trådskaparen råkat ut för.
 
Sv: Det kokta fläsket stektes idag.

Ursprungligen postat av Korven:
Om tre månader är det sommarbete....

Men vad säger ni?! :eek:
sommar? bete? Jag förstår inte...vad är det? Finns det annat än kallt vitt?
*tröööött på snön*

TS:
Hade någon av mina hästar varit ute på en järnväg hade jag nog fått hjärtinfarkt. En sådan sak som att upplysa hästägaren om 'olyckor' som kunde/har lett till skador är en självklarhet tycker jag!
Jag är glad att mina går på lösdrift, tant hade inte kunnat röra sig om hon stått still en hel dag och den lille hade nog rivit stället. :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 414
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 815
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp