Det knäpper vid manken

susanne

Trådstartare
När jag rider har det på senaste tiden börjat att ibland knaka (som när ens knän knakar) i regionen runt manken/bogarna. Det är i början av ridpasset som det händer, under uppvärmningen. Hon verkar inte ha några problem av det.

Är det någon som har varit med om något liknande?
Vad är det som händer när en led knäpper?
Gissningar?
Funderingar?
Synpunkter?

Sv: Det knäpper vid manken

Om en led knäpper beror det ofta i grunden på spända muskler.
I det här fallet kan det vara spänningar som "dragit" ett tornutskott något ur läge, eller att hästen gått ojämnt så en led tagit stryk i frambenen. Det är mycket svårt att säga utan att se hästen, men se till att ta ut en kiropraktor eller equiterapueft, och massera gärna hästen själv, framförallt bogarna, ryggen och manken. Läs gärna på lite först för att undvika misstag..
Förutom proffessionell hjälp då, så det man kan göra är att alltid låta hästen värma upp länge på rakt spår innan den behöver anstränga sej, främst när du rider dressyr. Är det riktigt illa brukar man säga en halvtimmes uppvärmning.

Som exempel kan jag nämna min rygg: När jag sitter för mycket vid min dåligt anpassade datorskärm kan det knäppa i ryggen när man sträcker på sej. Då hamnar de blockerade ryggkotorna rätt. Knäppningen är inte negativ i sej, men tyder på att man har felbelastat och spänt sej.

Försök lokalisera varifrån det knäpper och återkom så ska jag försöka ge råd.
mvh
Lejonelle

Nu tror jag att jag har lyckats lokalisera det.

Det är vid bogbladspetsen (det är väl så det heter den decimeter nedanför manken?!).
Hästen ifråga håller på att lära sig att ta längre steg (har tidigare fått lalla omkring i en snigeltrav). Hon är 8 år. Jag tror att det mest händer under uppvärmningen, troligen då jag har ganska så långa (hel- eller halvlånga) tyglar.

Hejsan. Om du menar den "grop" som finns precis bakom bakre skulderbladskanten nedanför manken så brukar den ibland kallas bogbladets hörna. Det finns ingen led där men det är ett väldigt senrikt område med flera muskler som har ursprungssenor under skulderbladet eller dess bakre kant. Det kan vara problem med någon av dessa muskler som är spänd och inte kan ge efter när du kräver längre steg. Skulle rekommendera dig att stretcha efter arbete och gärna ta ut en hästmassör som kan visa dig bra grejer att göra själv.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka