Sv: Det "klickar" i min häst
Har sätt det på många hästar och har försökt få reda på orsaken länge.
Jag trodde först att det hade med ålder att göra. För de flesta hästar jag upplevt det på hade då varit lite äldre.
Dock fick jag lägga ner den teorin när min syster skaffade en fullt igångsatt, mjuk och välriden arabvalack på 7 år, med samma klickande ljud i höften. Efter undersökningar och samtal med olika vet. och kiropraktorer fick jag veta att det förekommer på hästar i alla åldrar och "skick".
Vad det är har jag aldrig fått klart för mig men det är tydligen som det låter, någonting som slår eller knakar emot något, i höften. Alla jag pratat med har dock sagt att hästen inte märker av detta alls, och det är ingenting som ger några "men" eller senare problem. Vilket jag också förstått efter att ha sett de hästar jag hört klickandet på genom åren. De har varit lika ridbara, friska och glada som de andra och inte haft lättare att bli skadade eller någonting åt det hållet.
Jag hoppas att någon här kan svara på vad det faktiskt beror på, men sålänge kan jag iaf säga att det inte är någonting att oroa sig för.