Det "klickar" i min häst

Evenstar

Trådstartare
Ibland när jag skrittar min häst på ojämnt/"snett" underlag, till exempel någonstans med mycket grästuvor så "klickar" det i hennes höft, varje gång hon rör vänster bakben. Någon som har nån aning om vad det är? Hon verkar inte märka det själv eller så utan det är mest jag som undrar...

Sv: Det "klickar" i min häst

Har sätt det på många hästar och har försökt få reda på orsaken länge.

Jag trodde först att det hade med ålder att göra. För de flesta hästar jag upplevt det på hade då varit lite äldre.
Dock fick jag lägga ner den teorin när min syster skaffade en fullt igångsatt, mjuk och välriden arabvalack på 7 år, med samma klickande ljud i höften. Efter undersökningar och samtal med olika vet. och kiropraktorer fick jag veta att det förekommer på hästar i alla åldrar och "skick".

Vad det är har jag aldrig fått klart för mig men det är tydligen som det låter, någonting som slår eller knakar emot något, i höften. Alla jag pratat med har dock sagt att hästen inte märker av detta alls, och det är ingenting som ger några "men" eller senare problem. Vilket jag också förstått efter att ha sett de hästar jag hört klickandet på genom åren. De har varit lika ridbara, friska och glada som de andra och inte haft lättare att bli skadade eller någonting åt det hållet.

Jag hoppas att någon här kan svara på vad det faktiskt beror på, men sålänge kan jag iaf säga att det inte är någonting att oroa sig för.

På ston vissa ston "klickar tuttarna" i traven.. Kanske din gör det i skritt med..jag vet inte ! Det kan kanske vara något hon gör med svansen eller hon slår i frambenen... :crazy:

Hejsan!
Min pålle har oxå haft "klickande" eller "knäppande" ljud ifrån kotleden på ett bakben. Tog hnm till veterinär som gick igenom benet.(röntgade, böjde, bedövade)

Kom fram till att han hade ett överskott av ledvätska och när leden böjdes/sträcktes så knäppte det till när ledvätskan förflyttades.

Inget som är något farligt, han har aldrig haft ont av det och han har aldrig varit halt av det heller.

Kanske ngt liknande din häst har?

Hälsningar Stardust

Jag tänkte också på att det har med ledvätskan att göra, det kan tex vara en inflammation...

Min förra häst hade också ett "klickande" bakben. Det lät mest i början av ridpassen och han verkade inte ha ont av det.
Förklaringen som jag fick var att det hade med ledvätskan att göra, och att det inte var nåt att göra nåt åt.

Men du kan ju kolla upp din häst hos veterinär för säkerhets skull, bättre en koll för mycket än en koll för lite :) .

Hälsningar C

Det kan vara något som kallas " upp hakningar" det är ingeT farligt och förekommer när hästen är lite stel och har stått inne precis eller om man bara ska skritta igång dom . Det går oftast över när dom är uppvärmda!

Ha! Mina egna höfter "klickar" när jag går rätt ofta och jag har haft det i över 10 år men inget som jag lider av eller är farligt. Låter som två ben som slår mot varandra ungefär. Kanske är nåt liknande på hästen?

En knäppande led är ofta ett spänt ligament som "lossar" när blodcirkulationen kommer igång. Att jobba med att göra hästen allmänt mera mjuk i kroppen får ofta (inte alltid) knäppningarna att försvinna. Detta kan du göra med massage, stretching och lösgörande arbete, eller varför inte en kombination. Fråga gärna din hästmassör om råd och tips på vad du kan göra själv. Knäppandet i sig är inte farligt men kan vara ett tecken på att cirkulationen inte är helt hundra.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar