Det klias när han är blöt..........

M

MisterLillen

Har en 4-årig arab som jag har haft snart ett år. I somras fick han problem med eksem som enligt mig var typiska sommareksem. Behandlades med täcke, insektsmedel och mjukgörande och blev mycket bättre under hösten.
Har dock under vintern kliat sig lite smått. Inte så mycket att han har fått sår eller dragit av man och svans som i somras men han har varit lite mer "kliig" än de andra hästarna. Tror jag, det kan vara så att jag är mer uppmärksam på honom än de andra när han kliar sig, bara för att jag inte vill att han ska ha klåda.

Men om man tar in honom på kvällen och han är blöt så är han näst intill skogstokig av klåda. Kastar sig mot boxväggarna för att komma åt att klia där han är blöt. Har regntäcke eftersom han är frusen, så det brukar vara bak på skinkorna, halsen, ansiktet och bogen (där det alltid rinner ner lite) som han försöker komma åt att klia.
Tar jag en hårdare borste och borstar i fem minuter så brukar det vara över sen och han får ro att äta kraftfoder osv.
Har haft funderingar på allt möjligt.
Ohyra: hittar inget hur jag än letar
Foder: fri tillgång på ensilage med låg proteinhalt, ca 1kg hippo havrefri musli, 5 dl krossad korn, b-vitamin och mineraler. Tycker inte att det är något knepigt där?
Eksem: blank och fin i pälsen, mjuk och fin i hårbotten. Verkar inte ha klåda i man och svans som han hade i somras.

Ska ringa vetrinär och rådfråga men jag är nyfiken om ni har någon teori.

Sv: Det klias när han är blöt..........

Jag har ingen teori, men min häst är likadan. Speciellt nu med mycket vinterpäls så kliar det massor när hon blir blöt på halsen. Hon har dock inga exem och har aldrig haft. Hon älskar att klia rumpan 365 dagar om året, lite kraftigare när hon är brunstig, men det har nog sin förklaring.

Jag har kollat henne hos vet för jag trodde det var ohyra, men hon bara är en sån typ som gillar att klia sig och som det kliar mycket på. Några i stallet trodde att hon fått akut kolik en dag när det regnat, just för att hon slängde sig mot väggar etc i boxen och kliade sig. Hon rullar sig ofta och gärna när hon kommer in. ge henne 3 minuter, sen är hon nöjd och står lugnt och fint och äter.

Nu har jag haft henne i drygt 9 år, så det bekymrar mig inte alls eftersom jag vet att hon bara är sån.

Har det varit så hela vintern?
Kan vara så att det kliar nu när de börjar att fälla.

Min shettis kliar sig mycket nu när han fäller.

Känns iallafall skönt att höra att det finns fler som kliar sig utan förklarlig anledning. Men jag skulle gärna vilja finna anledningen så att man kanske kan lindra på något vis för han blir ju som galen av klåda. Som du säger, det går fort över men de minuterna det håller på står man och ber böner om att boxväggarna ska hålla.

Nej, det har varit så hela vintern och snarare blivit värre ju mer vinterpäls han har fått. Fast jag upplever det inte som att han är för varm. Snarare fryser han ganska lätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka