Det kliar!!

C

chira

Tycker shettiskillen. överallt och hela tiden!
Det är första värmen som vi har honom i och får itne tag på ägaren för att få veta om han har eksem eller nått. Så vad kan man göra för att underlätta lite för honom? Och vad tror ni att det kan vara?

Sv: Det kliar!!

Det kan vara många orsaker!

Är han långhårig och fäller?
Vilka delar kliar han mest? Man, svans?
Hur är det med insekter?
Eksem?
Är han smutsig?
Nytt foder eller släppt på gräs?
Löss är också ett alternativ på lurvig ponny, kolla noga?

Jag skulle börja med att bada honom noga med milt schampo el dermocan schampo. Skydda honom från sol och insekter till du vet mer.
Försök att eliminera saker som han kan klia sig på då det oftast blir värre ju mer dom kliar.
Lycka till!

i mitt förra stall så bodde det en shettis. Han började också klia sig så in i norden på våren.
Han blev helt enkelt för varm i sin dunderpäls! Helst under manen kliade det. När de rakat honom så slutade det klia.
Hoppas det är lika enkelt för din shettis!

Okej, får börja med att tvätta honom ordentligt och klippa av honom den sista vinterpälsen! Tack för tipsen!

vi hade också en sån shettis i vårt stall och det löste sig också när vi klippte honom och tvättade honom med nåt särskilt schampoo

klipp bort all gammal päls och tvätta honom så hjälper det nog. blir varmt och tät under en tjock vinterpäls, och kan vara mkt gammal smuts som ligger och irriterar huden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: Görel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 008
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka