Det kliar! kortison på häst?

LillaM

Trådstartare
Jag skulle behöva ett snabbt svar om man kan använda hydrokortison salva (1 procentig, alltså mild) på hästar? Våran "gammeltant" är för stel för att kunna klia sig under magen runt juvret, hon försöker men välter nästan. När man hjälper till och kliar henne skakar hon i hela kroppen och kliar tillbaka på marken. Detta började igår och jag antar att fler ohyra hittat fram. Hon är sprayad och även smord med hästsalva, men detta hjälper ju inte mot själva klådan... Det syns inte så mkt av betten men något är det ju som kliar och hon behöver hjälp. Tacksam för svar!

Sv: Det kliar! kortison på häst?

Prova med Equi-creme, fungerar bra. Finns att köpa på Granngården, och på Carinas i Eskilstuna.

Du kan använda hydrokortisonsalva på hästen. Den ska dock inte användas under någon längre tid.

pricis som tant ester skrev, tänk dock på att huden där salvan smörjts ska heller inte utsättas för direkt solljus.

Det är ingen fara att smörja vanlig hydrocortisonsalva på hud där solstrålarna träffar. Nu kommer det förståss inte så mkt sol på juvret! Men det är inte ovanligt att folk smörjer salvan på mankammar med eksem. Man behöver alltså inte täcka av det skälet. HH

jag fick den rekomendationen av veterinär för många år sedan när vi va tvungna att använda kortison salva (har för mig att det va celestonavalerat eller hur det stavas :angel:)på förra exemhästen vi hade. eftersom huden blir skörare/ömtåligare. vi smorde den hästen i mankam, huvud, svansen och över korset och han blev betydligt bättre. hade honom heltäckad både innan salvan under tiden och efteråt.

även på människor så är det ganska noga att skydda huden som smorts i kortisonsalva för sol.

Nej det är inte olämpligt att smörja vanlig hydrocortisonsalva på hud som solexponeras. Inga sådana rek finns för människa heller.

Det kan vara olämpligt att smörja på den medan hästen/människan befinner sig i stark sol dock. Då kan den rinna bort innan den trängt in.

Det kan vara en annan sak om man har andra cortisonsalvor med väldigt feta baser eller om salvan tillsatts ngt medel.som förändras i sol.

Celeston valerat är inte hydrocortison utan ett annat ämne som tillhör de starka steroiderna

HH

Testa Tre Ess-salvan med tjära annars....

Jag har då och då använt hydrokortisonsalva på min eksemhäst, med gott resultat. Har använt det i perioder då han kliat sig mer än vanligt och inte velat sluta. Hydrokortisonet har bra klådstillande effekt, men man skall tänka på att inte sluta tvärt så fort hästen slutar klia sig, utan istället ha en behandlingsperiod på en vecka eller två för att sedan kunna klara sig utan en längre period.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 466
Senast: Simply me
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 552
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka