Det kliar i ögonen?

Docka

Trådstartare
För ungefär 6 månader sedan, efter att min häst varit i Sverige i några veckor, så upptäckte jag papillomvirus- vårtor i hennes ytteröra (själva parabolen alltså). Sedan dess har jag haft lite extra koll på hennes öron bara för att se så att utvecklingen går åt rätt håll.
Nu är det så att allt det synliga från viruset är borta, och jag har en häst som inte har några problem alls med att man håller på med hennes öron = Bra! :)

MEN, nu är det så, att hon vill att jag ska klia henne INNE i öronen!
Fortfarande bara i parabolen så att säga, men lite längre ner (där det inte är päls längre). Hon tycker att det är det skönaste som finns och bli alldeles lyrisk - dock gör hon det aldrig (i alla fall aldrig då någon sett) på egen hand.
Jag har försökt undersöka öronen lite försiktigt, med ficklampa och bomullstuss för att se om det är någon ohyra/svamp eller så som irriterar.
Men jag kan inte hitta någonting, och det känns som om hon i så fall borde vara mer besvärad och även försöka klia själv?

Det enda jag hittat är vad jag antar är deras motsvarighet till vax, alltså lite brunaktigt av vax-karaktär som sitter jämt fördelat längs väggarna (rör mig fortfarande inte långt ner i örat!). Och det är det här hon gillar att man kliar på.

Jag funderar nu på om det är smuts som kommit ner i örat och kom kliar, eller om hon bara tycker att det är mysigt?
Finns det något medel man kan ta till, eller bör jag försöka ta ett skrap-prov av något slag för att analysera om det finns ohyra som jag inte ser?

Någon som har tips?

Sv: Det kliar i ögonen?

Alltså, typ alla hästar jag känner älskar när man kliar dem sådär nere i örat... skulle tro att det är hyfsat normalt. Särskilt såhär års tycker jag att blir lite mer, nu har jag himla lurviga hästar och de fäller ju även i parabolen(:rofl: kul ord) och jag har tänkt att det kanske kliar extra där då.

Om hon inte beter sig som en tok, typ ska ha dig och klia där hela hela tiden så skulle jag inte oroa mig, hjälp henne att klia lite om hon gillar det :idea:

Sv: Det kliar i ögonen?

HAHA, ser vilket snyggt stav-fel jag gjorde också! ÖRONEN people, jag snackar BARA om öronen ;)

Skuggi: Danke! Det är säkert sant som du säger, det kanske bara är gött liksom? ;)
Hon kliar sig ju som sagt aldrig själv, och det är mer om man borstar henne i ansiktet före eller efter ridning som hon tar ner huvudet och försöker styra in borsten i öronen, haha! Börjar man då klia så drar hon igång sådär med överläppen och blir helt euforisk! Sen efter 20 sekunder eller så ruskar hon till på huvudet och är nöjd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur