Det kanske inte såg så bra ut?

Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

*KL*

Jag röker väldigt lite. Kanske en cigg om dan, men inte mer.
Och då blir det på balkongen när vi är hemma. Är vi ute så ser jag till att det inte kommer något på Loke. Han har ju inte valt att få rök på eller i sig.
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Jag skulle inte bry mig om ngn köper sprit.... för det skulle jag självklart ta förgivet att den gravida inte dricker själv. Men cigg... en gravid som köper cigg eller än värre röker öppet.... dom skulle jag kunna strypa... och då är jag själv rökare... men varken då jag var gravid eller ammade... och jag röker aldrig så min dotter får rök på sig. Dubbelmoral AB. :o

Apropå det, har du sett Unga Mödrar som går på kanal 5? Där är det med en tjej som röker trots att hon är/var gravid. Barnmorskan frågade hur många cigaretter hon rökte varje dag och tjejen svarade tio stycken. "Jaja, ja men det är ingen fara. Det går bra." svarade barnmorskan. HUR kan man göra så??! :eek:
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Apropå det, har du sett Unga Mödrar som går på kanal 5? Där är det med en tjej som röker trots att hon är/var gravid. Barnmorskan frågade hur många cigaretter hon rökte varje dag och tjejen svarade tio stycken. "Jaja, ja men det är ingen fara. Det går bra." svarade barnmorskan. HUR kan man göra så??! :eek:

Om jag inte har fel för mig så utspelas serien i Danmark, som tyvärr har en liberalare syn på rökning.
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Men ändå.. Är väl kanske inte rätt sak att säga. Dom HAR en annorlunda syn på rökning, alkohol och droger i Danmark. Det är inte mer med det. Precis som dom har i många andra länder också.

Och precis som vi haft det i Sverige. När mamma väntade mig sa barnmorskan att det var lugnt att röka, om hon höll sig runt 10-15 cigg om dagen. Något glas vin under graviditeten var heller ingen fara, eller en öl kanske.
När min äldsta lillasyster väntades (Född 96) så hade barnmorskan där heller ingen åsikt om att mamman rökte någon enstaka cigg här och där, eller drack ett glas vin till maten ibland.
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Jo, det är lätt för oss att säga att man med sunt förnuft skulle avstå allt, men med danska ögon sett så offrar hon nog tillräckligt då hon minskat så pass mycket som hon gjort.

Men eftersom vi i Sverige är matade med att det bör vara nolltolerans med rökning och graviditet så ryser jag varje gång jag ser henne ta en cigg. Usch.

Hon valde att gå från fotbollsmatchen då hon inte ville bli upprörd och eventuellt sätta igång förlossningen i förtid. Det är ju precis samma risk med att röka :crazy:
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

:bow: Du tog orden ur min mun!

Som när hon fick värkar och skulle åka till sjukhuset, då tänder hon en cigarett. Likadant direkt efter förlossningen :crazy:
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Ja, precis. Och vem är vi att döma? Jag gör faktiskt inte det, oavsett hur matad jag blivit med nolltolerans mot allt möjligt här i Sverige.

Jag har varit med om tillräckligt mycket för att förstå att allt är olika för alla människor. Någon kanske inte KAN sluta röka, någon vill röka trots riskerna, en annan kanske måste äta mediciner som kan vara farligt för barnet, en tredje tar stora risker som gravid etc etc.

Jag rökte när jag var gravid, helt medvetet. Jag valde mellan att ta starka lugnande för att hantera ångest och allt annat som kommer med min sjukdom, eller att röka så lite som möjligt. Om jag röker när jag får panikångest, eller om den sociala fobin känns av mer - så lugnar kroppen ner sig det allra värsta i alla fall. Där FANNS risken att något skulle kunna hända barnet.
Hade jag ätit mina mediciner hade det i princip varit garanterat att barnet hade fått något fel på sig.

Så jag kan säga att jag struntade blankt i om folk glodde på stan, rös när jag berättade eller annat.
Jag känner mig dock rätt nöjd, när jag själv låter bli att döma.
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

Forlat att jag drar upp en gammal trad, men detta ar verkligen ett amne jag kanner starkt infor.

Nar jag jobbade i barer och pubar hande det sjukt ofta att tjejer kom in och bade drack och rokte / satt i en valdigt rokig lokal (detta ar manga ar innan rokforbudet kom). Hade sjalv aldrig serverat en hoggravid kvinna alkohol av ren princip, men de skickade val nagon annan till baren for att slippa blickar och eventuella kommentarer - bestaller en gravid tjej sex alkoholhaltiga drinkar och det ar sex vid bordet kan man ju rakna ut vad det ar som pagar - plus att det ar ganska nyligen som engelska lakare sager att man ska "begransa" alkoholintaget nar man ar gravid. Halla eller?!

Jag ar sjalv rokare, tyvarr, och alskar att ta ett glas vin eller tre i goda vanners lag, men aldrig att jag skulle tycka att det var okej under graviditeten! Engelska sjukvardssystemet verkar inte ta sa himla hart pa det har - och visst, det racker val att titta pa kandisexempel som Jordan och hennes son Harvey for att se att det stammer.

Nej, nu babblar jag bara, men jag blev sa himla arg.

Aningsfull - GRATTIS till din bebis, hon ar underbart sot och ditt forsta inlagg i denna traden ar ju faktiskt valdigt roligt :D
 
Sv: Det kanske inte såg så bra ut?

För ett ental år sedan innan det var lag mot rökning på krogarna var jag ute och bartendern som jobbade vara nära på höggravid.
Alla gör som dom vill men jag reagerade. Dels på all rök hon andades in och dels på risken att vistas i trång krogmiljö kväll efter kväll.

Jag var ute en gång då jag var i 8:de månaden och var då orolig för att knuffad eller trängd på något sätt som skulle kunna skada kotten i magen.
Inget hände, vi var på ett lugnt ställe, men jag gick inte ut nått mer under graviditeten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp