Det här med vaccination och vila

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har alltid låtit mina hästar vila några dagar efter vacc, och tagit det lugnt (inte ridit svettig/flåsig) i nån vecka efter. De vet jag haft har rek lite lugnare ridning en vecka efter med.

Men hur snabbt ger vaccinet 'påverkan', alltså om jag vaccinerar på måndag kväll, är det direkt efter man bör ta det lugnt, eller eg från tisdag morgon? Knasig fråga jag vet, men rent praktiskt för både mig och vet skulle det vara himla bra om man kunde vaccinera strax innan träning, då jag ändå befinner mig ett par minuter från vet. Frågan är hur illa det är/riskerar att bli att vaccinera, sen 30 min senare rida en träning (hästen blir svettig) och sen ge vilan?

Sv: Det här med vaccination och vila

Kan inte veterinären svara på det?

själv skulle jag aldrig laborera med ngt sånt.
själva grejen med vaccinet är ju att det kan påverka hjärtmuskeln om man anstränger dem i för hårt arbete, därav rekommendationen endast lätt arbete i en vecka, alternativt vila.
verkar onödigt att riskera helt enkelt. det måste bero oerhört på individ hur fort vaccinet går ut i kroppen. Vet många som blivit hängiga med ngn grad feber ngt halvt dygn efter bara, i vila. så jag själv skulle nog inte lita på ngn generalisering runt det hela.

Visst kan veterinären ge sin åsikt (det är ju dock helg nu), dock så är det ju så att åsikten om vila övht går isär mellan veterinärer också, så alltid bra ha lite mer och vidare svar.

Tillverkaren själv säger att dagens vaccin är i princip biverkningsfria och det var pga de gamla vaccinerna som regeln av vila kom. Och att det inte är någon fara.

Samtidigt vet ju jag och de flesta andra att det där 'i princip biverkningfria' är en sanning med modifikation och där vissa hästar är betydligt känsligare än andra.

Men jag ska prata med vet i veckan, och ffa höra om jag kan få svänga förbi och störa honom efter träningen och han kan vacc då, men det är utanför hans ord arbetstider då, så om det inte går är reservplanen att ta det innan om det är okej 'i övrigt' (annars får jag lösa det 'fristående' från träningen givetvis, men det har aldrig skadat att fråga liksom)

Nej jag har hört precis samma som du ang. de nyare vaccinen.
dock ser jag det som så att ett vaccin är ett vaccin. så precis som du säger så tenderar jag till att hantera det med försiktighet ändå. jag ser det även som så att med de gamla vaccinet så ordinerades man för 15 år sen i stort sett ofelbart VILA för hästen i 10 dagar. Nu ordineras man "lätt" arbete i och med det nya vaccinet. och där tar det stopp. Ingen träning/högintensitets arbete m.a.o.

Fast det är ju där det skiljer med. Nuv vaccinerande veterinär har jag iofs inte diskuterat vila med, men tidigare vet har tyckt vila ett par - tre dagar (vila = inte bli flåsig/svettig). Men det finns ju (bara göra en sökning här på buke) veterinärer som rek betydligt mer vila, och ingen vila alls.

Därför jag inte enbart vill gå på vets råd om han t ex skulle säga 'det är ingen fara alls' (jag vet ju dock inte vad han säger iom att frågeställningen slog mig igår), lika lite som jag enbart vill gå på tillverkarens 'det är ingen fara'.

Nä det är det jag menar.
Om en sida bedömer att det FINNS en risk, så skulle jag inte välja att tro den andra sidan för att det är ett svar som är enklare för mig och jag hellre vill höra.
jag skulle då vidta alla försiktighetsåtgärder och ta det säkra före det osäkra.

för 15-20 år sen var det standard här i mitt län, att alla veterinärer beordrade minst 7 dagar, oftast 10 dagars vila.

Där skiljer vi oss lite, om en sida anser det finns en risk med någonting avstår jag inte alltid per automatik. Det beror helt på vad det gäller, vilken sida som anser det finns en risk och vad den risken baseras på etc. Däremot vill jag gärna höra alls sidor, för att sedan kunna göra en bedömning av vad jag anser ang risken.

Dvs, jag vill höra erfarenheter här, jag har hört vad tidigare vet anser, vad tillverkaren anser, och jag ska höra med min veterinär. Sen ska jag bestämma hur jag ska göra. Dvs det handlar inte om att hitta någon som tycker 'det går superbra, då kör jag på det' bara för att det är enklast för mig. Utan om att skaffa en helhetsbild.

du läser mig nog lite väl bokstavligt.
jag beslutar inte per automatik jag heller.

om jag hette alexandra w skulle jag lyssna till de mest negativa åsikterna om vad som kan hända och handla försiktighetsmässigt därefter dock : )

*skrattar* Jodå, du har en poäng där ;)

Men som sagt, jag har förr alltid vilat dem, oavsett åsikt. Var nu som det slog mig att fbl vaccination ligger 'off' och fel i fas, och jag ändå sitter och praktiskt taget åker förbi vet påväg till/från träningen som tanken väcktes att samköra det.

När jag vaccinerat mina så har jag ridit som "vanligt samma dag" men tagit det "lugnare" de nästföljande dagarna.

Men kan du inte vaccinera efter träningen då,på väg hem?

Jag har fått lära mig att man ska ta det lugnt i 3-4 dagar, men efter senaste vaccinationen så sa jag: Ja, så får de ta lite lugnt nu ett par dagar. (mest för att få det bekräftat)
Vet svarar: Ja, det kan man ju göra...
Så det verkade inte så noga på henne iaf :confused:

När jag vaccinerat mina så har jag ridit som "vanligt samma dag" men tagit det "lugnare" de nästföljande dagarna.

Men kan du inte vaccinera efter träningen då,på väg hem?

Jo, det är min förhoppning, men det blir då efter vets ord öppettider, så det hänger på om han har lust att göra det på sin fritid. Kan han det (vilket jag hoppas och ska fråga) så är det ju inga problem. Men om han inte har lust med det (vilket jag skulle förstå) så innan träningen är det inom öppettiderna, efter är det på vets fritid.

Med tanke på att det inte är helt ovanligt att hästar faktiskt får en släng av feber och allmänpåverkan efter vaccinering, och då ganska tätt inpå (typ vaccinerad på em, feber på morgonen) så skulle jag nog inte träna direkt efter vaccination. Better safe than sorry...

rådet är ju att man ska ta det lungt några dagar före vac och även efter så jag skulle inte tränat samma dag.

Jag känner flera som brukat göra just så att de vaccinerat precis innan träning. De passade på när de hade hoppträning på ridklubben och vet kom dit. Enligt vet skulle vaccinet inte påverka hästen förrän nästa dag.
(Jag tror ändå inte jag skulle vilja göra det själv. Det känns inte rätt)

rent logiskt bör ju inte en äldre häst, som redan varit vaccinerad o därmed utsatt för vaccinet o bildat antikroppar, vara lika känslig som en yngre som inte vaccinerats så många gånger.

Jag tycker det låter OK. Du kan väl prata med tränaren o se till att inte rida pålle fullkomligt slut? Mycket lösgörande går att göra i skritt (Menar inte atta du ska skritta hela träningen!!!). Men framförallt, diskutera med vet, och är han tveksam - avstå.

Lycka till med tränandet! Ska bli kul att få höra hur det går för er!

Det där blir jag tokig på, ALLA säger olika, till och med veterinärer. Vissa säger att dem gärna ska vila ett par dagar medan andra säger att det är bara att köra på, att hästen bara kan bli lite öm av sprutsticket efteråt. Vad ska man tro när inte nes veterinärer kan ge ett och samma svar...:confused:

Jag tycker också att man skall ta det lugnt ett par dagar, frågan ärvad som menas med att ta det lugnt.
Normalryttaren tar det lugnt för det mesta.
PL

Pålle blir ganska.. uppspelt :angel: så därför jag redan i första inlägget skrev 'hästen blir svettig' i samband med träningen.

Men ska höra med min vet, det är inte aktuellt nästa träning iaf eftersom det är en hoppträning, men den efter det är en dressyr.

Jag diskuterade detta med min vet. och han sa att man inte riktigt behöver bry sig om man har en hobbyhäst. Man kan rida på i princip som vanligt, enligt honom var det endast hästar i riktigt hård träning som skulle ta det lugnt. Hans exempel var trav- och galopphästar. Enligt honom var det som ni skriver, de nya vaccinen kräver inte lika lång vila som de gamla gjorde.

Tar väl honom inte direkt på orden men rider gör jag efter vaccinering, men blir väl skogsmulle och inga träningspass.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 485
Senast: Robina
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 126
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 902
Senast: Petruska
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 302
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka