Det här med TS......

S

snofflan

Det här är mitt nya hösilage:

Analys 2

Analysnamn Resultat Enhet

Torrsubstans 72 %

Smältbart råprotein 40 g/kg foder

Energi, foder 7,2 MJ/kg foder

Har alltid tidigare haft hö med 84% TS.
Höet som jag nu ska gå över från har värden på 8,1 MJ/kg foder och 57g smbrp/kg foder. Detta ger jag 7 kg/dygn av (samt kraftfoder, mineraler och halm).

Hur tusan ska jag nu gå tillväga när jag ska räkna ut en ny foderstat med mindre TS?? Eller räknar jag på samma vis eftersom värdena är utsatta i g/kg foder och MJ/kg foder?? Ska man omvandla nånting eller hur går det egentligen till?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Det här med TS......

Kom på det nu att det måste ju vara att räkna som jag alltid har gjort.....eller? Jag menar när det står g/kg foder är väl det uträknat utifrån hur mycket torrsubstansen är? Förlåt om jag verkar virrig.....det är jag också :-/

Ja, värdena är per kilo foder så du räknar likadant som höet. Automatiskt kommer du att få ge lite mer hösilage än hö i kilo.
Du får lite sämre proteinvärde i hösilaget, men det har du säkert koll på.
// Linda

Blir bara så himla förvirrad ibland men det var ju bra att jag tänkte rätt. Och ja, jag har koll på tt det är sämre värden i hösilaget ;-)

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka