Det här med träckprov

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har aldrig tagit ett träckprov, så jag skulle vilja veta hur det går till.. Går man och vaktar hästen när den ska skita, eller plockar man i boxen? Skulle gärna vilja veta i detalj..
Och så dom där "kolla masken" lådorna. Ingår själva testet i kostnaden(det hoppas jag).. Och vad kostar likvärdigt träckprov om man gör ..hur man nu gör annrs (jag antar att man skickar in skiten på nåt vänster..)

/ Lavinia, som ska ta sitt första i år!
 
Sv: Det här med träckprov

det bästa är att en veterinär tar ett blodprov som skickas på analys och ser om hästen har mask.
 
Sv: Det här med träckprov

Lättast är ju att ta i boxen. Men man kan ta med sig plastpåsen ut på tur också, så när det är dags hoppa av och ta det så man vet att det är rätt skit sas. Stoppa det i fickan så håller man sig varm också:D .
Eller ha en egen hage , eller stå och kolla när pållen skiter.
Testet ingår i priset, jag fick svar att det inte fanns bandmask så dom gjorde ingen mera odling. Om det hade funnits så hade det kanske kostat mer.
Annat sätt att ta träckprov är att skicka till anlycen eller vidilab exvis.
 
Sv: Det här med träckprov

lånar din tråd lite

Ska på föreläsning på onsdag och man får ta med träckprov, men en sak jag undrar över är hur mycket skit som behövs? En boll? En hel hög? :D
 
Sv: Det här med träckprov

Inka-90 skrev:
det bästa är att en veterinär tar ett blodprov som skickas på analys och ser om hästen har mask.

Vad är det för prov som kollar ALLA maskar??? Och vad kostar det?
 
Sv: Det här med träckprov

Finns inte....än. Det kommer men det blir inte ett prov. Hört rykten om att blodprov för blodmask är på gång men det lär dröja 2 år till...
 
Sv: Det här med träckprov

Zebung skrev:
Finns inte....än. Det kommer men det blir inte ett prov. Hört rykten om att blodprov för blodmask är på gång men det lär dröja 2 år till...

Hör du mer så är jag nyfiken på det såklart!

Dock är jag fundersam över hur det skulle funka praktiskt. Med tanke på att provet visar positivt så länge efter att du blivit av med infektionen för bandmask, och med blodmasken så kan du ha äggläggande maskar igen redan efter 4 veckor (beroende på vilket medel man använde såklart).
 
Sv: Det här med träckprov

Det är ett helt annat prov. Jag kan inte alla detaljerna men har bara hört tidsramen för det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 462
Senast: iNHALE
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp